۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۷۶۷۳۷۵

کمتر از یک درصد ودیعه‌گذاران توانایی پرداخت هزینه عمره را دارند

کمتر از یک درصد ودیعه‌گذاران توانایی پرداخت هزینه عمره را دارند
در حالی که ۱۰۰ هزار نفر برای عمره اعلام آمادگی کرده‌اند، رئیس سازمان حج می‌گوید که «تاکنون فقط نیمی از آنها برای رفتن به عمره پول داده‌اند.»

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، ۶ میلیون ایرانی فیش عمره دارند، اما برای اعزام در سال جاری فقط ۴۶ هزار نفر (از هر ۱۳۰ نفر یک نفر) پول سفر را پرداخت کرده‌اند. 

رئیس سازمان حج و زیارت سیدعباس حسینی می‌گوید که «۱۰۰ هزار نفر برای زیارت عمره اعلام آمادگی کرده‌اند، اما حدود نیمی از آنها هزینه کامل سفر را داده‌اند.»

پس از ۹ سال از ۲۸ شهریور سال جاری عمره آغاز شد. در حالی که در روزهای ابتدای روزانه ۵۰۰ نفر اعزام می‌شدند، از ۱۷ مهر با افزایش پروازها، اعزام‌ها به روزانه یک هزار نفر رسید.

در ۲۹ روز گذشته ۱۹ هزار نفر به عمره رفته‌اند. سازمان حج اعلام کرده که تا «پایان پاییز» ۱۷۰ هزار نفر به زیارت خانه خدا می‌روند.

این در حالی است که با توجه‌ به ظرفیت کم، تشرف این تعداد تا «پایان سال» طول می‌کشد. معاون سازمان حج غلامرضا رضایی می‌گوید که «ما توانایی افزایش ظرفیت را داریم، اما پروازها محدود است.»

علاوه بر محدودیت در پروازها، هزینه ۴۳ تا ۴۶ میلیون تومانی عمره باعث شده که برخی از ودیعه‌گذاران از سفر منصرف شده و به جای سفر تنهایی به مکه، خانوادگی راهی کربلا شوند.

مدیر کاروان عمره علی ضیایی با بیان اینکه بالا بودن نرخ ارز باعث گرانی سفرهای زیارتی شده است، می‌گوید که «سازمان حج سودی از سفر زائران به عمره نمی‌بَرَد.»

در مقابل مدیر کاروانی دیگر محمد صمدی با اشاره به اینکه زائران بیش از ۱۵ سال قبل به اندازه بیش از ۷۰ درصد هزینه کل سفر عمره ودیعه گذاری کرده‌اند، می‌گوید که «این قیمت‌ها برای عمره منصفانه نیست چرا که سازمان حج برای اعزام‌ها ارز دولتی می‌گیرد.»

کارشناسان می‌گویند که باید سازمان حج برای ارائه تسهیلات به زائران از بانک‌های عامل (ملی و ملت) با نرخ سود کم اقدام کند تا بخشی از هزینه سفر تأمین شود.

همچنین مذاکره با طرف سعودی برای اعزام زائران با هواپیمایی عربستان با قیمت پایین یا کاهش نرخ پروازها می‌تواند از هزینه نهایی سفر بکاهد.

ارسال نظرات