۱۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۶
کد خبر: ۷۶۷۶۴
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

رایزنان فرهنگی برای تحقق شعار اقتدار معنوی، جبهه فرهنگی تلاش کنند

خبرگزاری رسا ـ هشتمین هم‌اندیشی رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نهم اسفندماه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آغاز به کار کرد.
وزير ارشاد


به گزارش خبرگزاری رسا، سید‌محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مراسم افتتاحیه هشتمین هم‌اندیشی رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور گفت: از همه نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران این انتظار وجود دارد، همانگونه که از موضع قوت، قدرت و صلابت حرکت می‌کنند بتوانند با توجه به شعار هشتمین هم‌اندیشی وجوه مختلف «اقتدار معنوی، جبهه فرهنگی» را تحقق بخشند.

دکتر حسینی با ذکر آیاتی از قرآن کریم به ویژگی‌های فعالیت فرهنگی از نظر اسلام اشاره کرد و افزود: با توجه به آیه‌های 45 و 46 سوره احزاب که می‌فرمایند (اى پیامبر ما تو را گواه و بشارتگر و هشداردهنده فرستادیم) و (و دعوت‏کننده به سوى خدا به فرمان او و چراغى تابناک) ،اگر می‌خواهیم داعی‌الی‌الله باشیم باید پاره‌ای از ویژگی‌هایی را که از نظر تبلیغی در پیامبر (ص) وجود دارد، در خود ایجاد کنیم. پیامبر(ص) از جهت سعه صدر، صبر، استقامت، پایداری، اخلاق حسنه و مردم‌داری در اوج بودند.

وی با اشاره به اینکه هر سال برنامه‌های متعدد بین‌المللی در مجموعه فرهنگی نظام برگزار می‌شود که لازم است بهره‌برداری بیشتری از آنها بکنیم، گفت: تأکید بر این است که همه فعالیت‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور از کانال رایزنی‌های فرهنگی انجام شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه نقش رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تقویت نهضت ترجمه از فارسی به زبان‌های مختلف را بی‌بدیل دانست و گفت: ایران، مهم‌ترین پایگاه چاپ و نشر آثار دینی در جهان اسلام به‌شمار می‌رود و جا دارد از این حرکتی که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در زمینه ترجمه آثار زبان فارسی به زبان‌های دیگر شروع کرده است دیگر سازمان‌ها، حمایت کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر ضرورت ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی به کمک هم‌اندیشی و هم فکری با مجموعه دولت گفت: در لایحه بودجه که در حال بررسی است، نیز توجه بیشتری به امر فرهنگ شده و ما انتظار داریم نمایندگان مجلس نیز همانگونه که به امر فرهنگ توجه دارند، در اختصاص بودجه هم اهتمام لازم را داشته باشند.

دکتر حسینی خطاب به رایزنان فرهنگی کشورمان در خارج از کشور گفت: انتظار داریم بیش از گذشته از همه ظرفیت‌هایی که در تمام دستگاه‌ها هست استفاده شود؛ شما فقط رایزن فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیستید؛ بلکه رایزن نظام جمهوری اسلامی ایران نیز هستید و باید از هر توانی برای معرفی چهره نورانی نظام اسلامی بهره بگیرید.

وی افزود: انتظار داریم جمهوری اسلامی ایران در سال 2010 میلادی که یونسکو به عنوان سال نزدیکی فرهنگ‌ها نامگذاری کرده است، بتوانیم درباره مشترکات فرهنگی با بسیاری از کشورها برنامه‌هایی را اجرا کنیم.

حسینی با اشاره به اینکه می‌توان برنامه‌های مشترکی را برای گسترش روابط با دیگر کشورها در نظر گرفت، یادآور شد: بحث انتخاب پایتخت‌های فرهنگی جهان اسلام، فرصت خوبی برای حضور در نمایشگاه‌ها و برنامه‌های هفته فرهنگی ایران در خارج از کشور است و قطعاً می‌توانیم بر مشترکات فرهنگی تأکید کنیم./916/د102/ع

ارسال نظرات