نشست مشترک مدیران بین الملل حوزه با مدیران حوزه سیستان و بلوچستان
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست مشترکی بین جمعی از «مدیران بین الملل حوزه علمیه» و «مدیران ستادی و مدارس حوزه های علمیه استان سیستان و بلوچستان» در قم برگزار شد.
شیعی: پس از زبان عربی، اولویت زبان آموزی برای روحانیون سیستان و بلوچستان "زبان اردو" است.
در ابتدای این جلسه قائم مقام مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی حوزه های علمیه به مهمانان گرامی خیر مقدم گفت و به معرفی فعالیت های دو بخش «معاونت بین الملل» و « مجتمع آموزشی پژوهشی» حوزه های علمیه پرداخت.
«امیرحسن شیعی» زمینه های همکاری بین مجتمع آموزشی پژوهشی بین الملل با مدارس استان های مختلف را متعدد خواند و گفت: طرفین می توانند در عرصه هایی مانند "زبان آموزی"، "پژوهش های بین المللی"، "برگزاری همایش های تخصصی" و "تربیت مبلّغ فرامرزی" به فعالیت مشترک بپردازند.
وی بعد از "زبان عربی معاصر"، اولویت زبان آموزی برای روحانیون استان سیستان و بلوچستان را "زبان اردو" دانست و گفت: آمادگی داریم که این زبان را برای طلاب استان آموزش دهیم.
رمضانی: رشد کمّی آثار علمی طلاب استان سیستان و بلوچستان همراه با رشد کیفی شود
مدیر حوزه های علمیه استان سیستان و بلوچستان هم در این مراسم با ذکر اهمیت تبلیغ بین المللی گفت: در برهه حاضر با توجه به اتفاقاتی که در منطقه غرب آسیا شاهد آنها هستیم، وظایف حوزه علمیه بسیار مهمتر و حساستر شده است.
حجت الاسلام «هادی رمضانی» افزود: هم اکنون شاهد این هستیم که در کشورهای مختلف تجمعات فراوانی در حمایت از فلسطین و غزه برگزار می شود. مهم ترین ابزار برای ارتباط گرفتن با این تحولات و تأثیرگذاری بر آنها، زبان است.
وی با تأکید بر اینکه "گذشته از زبان های بین المللی، زبان عربی زبان علم ماست" گفت: در حوزه های علمیه در زمینه "زبان عربی معاصر" مشکل داریم که باید برای رفع آن اقداماتی انجام شود.
آقای رمضانی با اشاره به رشد کمّی آثار پژوهشی در بین طلاب استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: مثلاً طلاب مدارس علمیه استان ما امسال بیش از ۶۰۰ مقاله برای جشنواره علامه حلی تألیف و ارسال کردند که حدود سه برابر سال گذشته بود. اما در کنار این رشد، باید به رشد کیفی نیز دست پیدا کنیم.
وی به موقعیت جغرافیایی استان سیستان و بلوچستان هم اشاره کرد و گفت: با توجه به همجواری استان ما با کشور پاکستان و نیز وجود جمعیت چند صد میلیون نفری مسلمان و شیعه در هندوپاک، فراگیری زبان اردو برای طلاب ما لازم است.
حسینی عارف: مدیران استانی، فرصت زبان آموزی طلاب را از دست ندهند
سومین سخنران این نشست، مدیر مرکز آموزش زبان و آموزش های تخصصی بین الملل حوزه های علمیه بود که گزارشی درباره فعالیت های مختلف این مرکز در زمینه زبان آموزی و نیز تعلیم مهارت های بین المللی ارائه کرد.
حجت الاسلام «حسینی عارف» استفاده کنندگان از کلاس های زبان و مهارت های مرکز را در چهار قشر کلّی تقسیم بندی کرد: ۱. طلاب و استادان مدارس ۲. طلاب و روحانیون آزاد ۳. دانشپژوهان مراکز تخصصی ۴. خانوادههای طلاب
وی با ذکر اینکه "تاکنون هشت زبان عربی، انگلیسی، فرانسوی، ترکی استانبولی، اسپانیایی، روسی، چینی و ژاپنی در مرکز آموزش داده شده است" برای آغاز آموزش "زبان اردو" نیز در صورت متقاضی بودن طلاب استان سیستان و بلوچستان اعلام آمادگی کرد.
مدیر مرکز آموزش زبان و آموزش های تخصصی بین الملل ادامه داد: آموزش های زبانی ما در چهار سطح "مقدماتی، متوسطه، پیشرفته و تخصصی" و به دو شیوه "حضوری و مجازی" برگزار می شود.
آقای حسینی عارف در پایان سخنان خود با اعلام آمادگی جهت برگزاری کلاس آموزش مکالمه عربی در هر نقطه از کشور تصریح کرد: تقاضای من از شما مدیران استانی این است که فرصت را از دست ندهید و تا وقتی که این امکانات هست از آن برای ارتقاء طلاب خود استفاده کنید.
حسینی کوهساری: حوزه علمیه از "محور مقاومت" غافل نمی شود
معاون بین الملل حوزه های علمیه چهارمین سخنران این نشست صمیمی بود که در سخنانی کوتاه، درباره اهمیت انجام کارهای بین المللی حوزوی نکاتی را بیان داشت.
حجت الاسلام والمسلمین «حسینی کوهساری» با اشاره به برگزاری هزاران تجمع در حمایت از فلسطین در جهان خلال چهارصد روز گذشته، وظیفه روحانیون برای تغذیه فرهنگی اینگونه تجمعات را سترگ دانست و گفت: حوزه علمیه نمی تواند و نباید از "محور مقاومت" غافل شود.
وی استفاده از امکانات و نوین ـ از جمله فضای مجازی و تولیدات رسانه ای ـ برای رساندن پیام اسلام را مهم خواند و گفت: بهره مندی از این امکانات در صورتی است که طلبه و روحانی، به ابزار زبان مجهز شده باشد.
علیزاده: دروازه های جهان به روی حوزه علمیه باز است
مسئول حوزه ریاست مرکز مدیریت حوزههای علمیه کشور مهمان ویژه این نشست بود؛ که با خوشامدگویی به مدیران سیستان و بلوچستان، خواستار روابط بیشتر بین معاونت بین الملل حوزه و استانها شد.
حجت الاسلام «علی علیزاده» با ذکر نمونههایی از فعالیت ها و بیانات شخصیت هایی همچون علامه طباطبایی، آیت الله جوادی آملی، استاد محمدجواد صاحبی و... بر اهمیت زبان آموزی و فعالیت هایی بین المللی حوزه ها و طلاب تأکید کرد و گفت: امروز دروازه های جهان به سوی حوزه های علمیه ها باز شده است و به مصداق احادیث وارده، می توان صدای دین را از قم به سراسر جهان فرستاد.
مشاور مدیر حوزه های علمیه تصریح نمود: وقتی می گوییم "حوزه علمیه قم" تمام حوزه های ایران که در منظومه قم هستند را در بر می گیرد؛ از جمله حوزه های استان سیستان و بلوچستان که استانی دارای ظرفیت بین المللی است و بسیاری از شهروندان آن در کشورهای مختلف - از جمله در کشورهای جنوب خلیج فارس - حضور دارند. باید از این ظرفیت استفاده کرد.
امین دین: بخشهای بینالملل در مراکز مدیریت استانها ایجاد میشود
مدیر امور استانهای معاونت بینالملل حوزههای علمیه دیگر سخنران این نشست بود؛ که وی نیز به فواید زبان آموزی در پیشرفت تحصیلی طلاب نیز اشاره کرد
حجت الاسلام «محمدصادق امین دین» با اشاره به برخی از موانع این مهم گفت: مدیران مدارس دارای نقش مهمی در تشویق طلاب به زبان آموزی یا ایجاد مانع برای آنان هستند.
وی همچنین به مسئله "ایجاد بخش های بین الملل در مراکز مدیریت استان های مختلف" نیز اشاره و ابراز امیدواری کرد که این بخشها در استانهای بیشتری راهاندازی شود.
نظرات مدیران حوزههای استان سیستان و بلوچستان
پس از سخنان مدیران بینالملل، حجج اسلام «داود صیادی»، «علی بولاغ»، «رسول کهخا»، «نبوی» و «باقری» از شهرهای "چابهار"، "زابل"، "زاهدان" و "دلگان" ضمن تشکر از فعالیت های استانی مرکز آموزش زبان حوزه در سال های اخیر، نکات و سؤالاتی را بیان کردند و آقایان شیعی و حسینی عارف به آنها پاسخ دادند.
"حجم زیاد دروس طلاب"، "عدم فرصت برای شرکت در کلاس های حضوری زبان" و "فشار کاری استادان و نداشتن زمان لازم برای تدریس مکالمه" از جمله موانع و دشواری هایی بود که این مدیران برشمردند. آنان همچنین تقاضا کردند که مجتمع بین الملل و مرکز آموزش زبان نسبت به موارد زیر اهتمام ورزد:
1. حمایت مشخص از استادان زبان حوزوی؛
2. ارسال اطلاعات جامع درباره "مدارس زبان و مهارت های بین المللی" به مدیران استان؛
3. گماردن "استاد پشتیبان" برای زبان آموختگان؛
۴. برگزاری کلاس های آموزش زبان فارسی برای روان شدن فارسی برخی از طلاب مناطق دوردست؛
5. در اختیار گذاشتن کتاب برای مناطق محروم؛
6. برگزاری کلاس برای خانواده های طلاب استان سیستان و بلوچستان؛
7. اعطای حکم تدریس به استادان زبانی که خارج از برنامه های مرکز آموزش زبان تعلیم دیده اند.