۲۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۷۷۷۷۱
همایش علمی اصلاح الگوی مصرف (4)؛

انفاق مناسب ترین مفهوم برای تبیین مسأله اصلاح الگوی مصرف است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: کشف و تبیین خطوط کلی حاکم بر الگوی تخصیص درآمد فردی در چارچوب نگرش اسلامی ضروری است.
حجت الاسلام سيد رضا حسيني، عضو هيأت علمي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید رضا حسینی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در همایش علمی اصلاح الگوی مصرف که صبح امروز بیستم اسفند در تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد با اشاره به اهمیت بررسی الگوی مطلوب تخصیص درآمد در چارچوب اسلامی، ابراز داشت: تصمیم گیری درباره انتخاب کمیت و کیفیت مطلوب تخصیص درآمد به تأمین نیازهای گوناگون زندگی از مسایل بنیادی اقتصادی است.

وی افزود: در اقتصاد متعارف، این مسأله بیشتر در قالب الگوی مصرف و رفتار مصرف کننده مورد بررسی قرار می گیرد و در منابع اسلامی نیز در فضای گسترده تری به نام الگوی تخصیص درآمد مطرح شده است.

حجت‌الاسلام حسینی، مناسب ترین مفهوم برای تبیین مسأله اصلاح الگوی مصرف را از دیدگاه آیات و روایات، انفاق به معنای عام عنوان کرد و گفت: انفاق تمام هزینه های زندگی اعم از مخارج مصرفی، مخارج مشارکت های اجتماعی و مخارج سرمایه گذاری را شامل می شود.

وی با اشاره به بحث الگوی مطلوب تخصیص درآمد در چارچوب اسلامی، اظهار داشت: کشف و تبیین خطوط کلی حاکم بر الگوی تخصیص درآمد فردی در چارچوب نگرش اسلامی ضروری است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بررسی مبانی اعتقادی، هدف، موارد و بایدها و نبایدهای تخصیص درآمد در اسلام، نشان می دهد، رفتار مطلوب تخصیص درآمدی در چارچوب اسلامی به گونه ای رقم می خورد که رفاه، عدالت اجتماعی و معنویت را در کنار یکدیگر فراهم می کند. /920/پ202/ع

ارسال نظرات