۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۷۸۱۶۶۱
مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌:

بازنگری در وضعیت مدارک حوزوی در دستور کار شورای عالی حوزه قرار دارد

بازنگری در وضعیت مدارک حوزوی در دستور کار شورای عالی حوزه قرار دارد
مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه یکی از مواردی که در سال جاری نسبت به آن اقدام می‌کنیم، مسئله مدارک حوزوی است، گفت: باید سریع‌تر در میدان و صحنه عمل وارد شویم تا هر چه زودتر دغدغه‌های مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید پاسخ داده شوند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال در ابتدای جلسه هیئت اندیشه ورز دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه که از ابتدای سال جاری فعالیت مستمر خود را به منظور بررسی و جمع بندی ایده‌های اساتید، فضلا و اندیشکده‌های حوزوی آغاز کرده است، با اشاره به منشور «حوزه پیشرو و سرآمد» که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی – مدظله‌العالی – صادر شده است، ابراز داشت: بسیاری از سیاست‌های کلان و راهبردی و وضعیت گذشته و آینده حوزه در این منشور توسط مقام معظم رهبری بیان شده و امیدواریم بتوانیم کمال بهره‌مندی را از آن داشته باشیم و وظایف‌مان را به خوبی انجام دهیم و مسیر تحقق دغدغه‌ها و انتظارات ایشان را طی کنیم.

عزم شورای عالی برای تحقق راهبردهای منشور «حوزه پیشرو و سرآمد»

وی با اشاره به جلسات شورای عالی حوزه‌های علمیه پس از صدور منشور «حوزه پیشرو و سرآمد» اظهار داشت: در جلسات شورای عالی پس از همایش نکوداشت یکصدمین سالگشت باز تأسیس حوزه علمیه قم، مباحث تماماً معطوف به این بیانیه بود و اعضای محترم شورای عالی و مدیر حوزه‌های علمیه بسیار به دنبال این بودند که با دقت و جدیت و در فاصله زمانی محدود و معین، راهکارهای تحقق این سیاست‌ها مشخص شود و بر اساس آن برنامه‌ریزی‌های کلان و خرد تدوین شده و وارد میدان عمل شویم.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه قبل از صدور این منشور جلسات و جمع‌بندی‌های خوبی داشتیم، افزود: مسائل بعد از این همایش و صدور بیانیه توسط مقام معظم رهبری – مدظله‌العالی – باید با سرعت بیشتر و رویکرد مشخص ادامه پیدا کند.

شورای عالی از کار تک بُعدی پرهیز می‌کند

وی اضافه کرد: تأکیدی که اعضای محترم شورای عالی داشتند این بود که ارتباط تنگاتنگ با تمام طبقات حوزه از طلاب گرفته تا اساتید، فضلا، نخبگان و همه عزیزان در سطوح مختلف حوزه برقرار شود تا هم از نظرات عزیزان بهره‌مند شویم و هم بدنه حوزه متوجه شوند که شورای عالی و مرکز مدیریت از کار تک بعدی پرهیز می‌کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه ما به لطف حق تعالی از همه ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد گفت: آنچه که برخاسته از طبقات مختلف حوزه است، در جلسات تخصصی چکش کاری می‌شود و خروجی آن در شورای عالی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

باید هر چه زودتر دغدغه‌های مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید پاسخ داده شود

وی خاطر نشان ساخت: همه این فعالیت‌ها باید در این جهت قرار گیرد که ما سریع‌تر در میدان و صحنه عمل وارد شویم تا هر چه زودتر دغدغه‌های مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید پاسخ داده شوند.

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به منشور «حوزه پیشرو و سرآمد» ابراز داشت: همانطور که استحضار دارید مقام معظم رهبری در این منشور بعد از اینکه تقریری از تاریخ گذشته حوزه در عراق، ایران و حتی در شام طرح می‌کنند، مبانی حرکت تحولی حوزه را بر می‌شمارند و پس از آن هشت مورد از مصادیق آن را نیز ذکر می‌کنند.

وی ادامه داد: بنابراین ما نیز باید در کنار بررسی مباحث مبنایی، مسائل مصداقی را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

بازنگری در وضعیت مدارک حوزوی، در دستور کار شورای عالی قرار دارد

حجت الاسلام و المسلمین فرخ فال با بیان اینکه یکی از مواردی که در سال جاری نسبت به آن اقدام می‌کنیم، مسئله مدارک حوزوی است، ابراز داشت: منشور مقام معظم رهبری مسیر را هموار کرد، لذا اکنون وقت آن است که مسائلی که قبلاً نسبت به آن کارهایی انجام شده لکن به خاطر وجود برخی موانع به نتیجه نرسیده‌اند، در دستور کار قرار گیرند.

لزوم تطبیق متون درسی حوزه با کارویژه‌های روحانیت

وی با یادآوری تأکید مقام معظم رهبری – مدظله‌العالی – نسبت به لزوم تطبیق متون درسی حوزه با کارویژه‌های روحانیت اظهار داشت: ما چرا باید آموزش‌هایی داشته باشیم که هیچ کاربردی ندارد؟!

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه منشور «حوزه پیشرو و سرآمد» را مجموعه‌ای سازمان یافته از دغدغه‌های مقام معظم رهبری از گذشته تاکنون دانست و خاطرنشان ساخت: تعیین چارچوب سیاست‌گذاری‌ها و راهبری حوزه بر اساس منشور یعنی یکی از کارهایی است که اکنون در حال انجام است.

وی با بیان اینکه باید نسبت به فعالیت‌های در دست اقدام، فرهنگ سازی صورت گیرد افزود: فرهنگ سازی به این معنا که میدان بحث و مذاکره را باز کنیم. چه بسا ما اشتباه می‌کنیم و دیگران باید بیایند و ما را قانع کنند.

عضو جامعه مدرسین ادامه داد: باید نقشه راهی درست کنیم تا از طلبه گرفته تا استاد و آن کسی که در میدان مشغول فعالیت است، حرف خود را بزنند.

ارسال نظرات