اشک بر سیدالشهدا انسان را مطهر میسازد

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیتالله سیدمحمدمهدی میرباقری نماینده مجلس خبرگان رهبری و استاد حوزه علمیه قم شب هفتم محرمالحرام در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با تأکید بر اینکه سیر امت اسلامی از دل سختیها و تاریکیها به سمت بهشت با اطمینان و آرامش همراه است، خاطرنشان کرد: نفوس مطمئنه ای هستند که در پرتو هدایت سیدالشهدا علیهالسلام و اشک بر مصیبت او به طهارت و اطمینان میرسند و در قیامت که میزانهای سنگین برپا میشود مایه سکینه و آرامشاند.
وی با اشاره به بشارتی بزرگ برای نبی مکرم اسلام(ص)، اظهار داشت: در دل عالم پر از غفلت و فساد، نفوس مطمئنهای وجود دارد که مایه امید و آرامش رسول خاتم(ص) هستند؛ انسانهای مؤمنی که از دل محیط طغیان و لهو و بیحکمت سر برمیآورند و نشانهای از عنایات الهیاند.
اشک بر سیدالشهدا(ع) خاموشکننده شعله دوزخ
آیتالله میرباقری گریه بر حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام را یکی از عمیقترین اعمال سلوکی دانست و افزود: تمام خوبان عالم سر سفره سیدالشهدا علیهالسلام مهماناند. این گریه فقط یک واکنش عاطفی نیست بلکه حرکتی عظیم در جان انسان است که آثار عجیبی در تطهیر نفس و خاموش کردن شعله جهنم دارد.
وی ادامه داد: حقیقت گریه بر حسین بن علی(ع) اتصال به منبع نوری است که از وادی بلا و عاشورا طلوع کرده است. این گریه راهی است برای خروج از غفلت و پیوند با عالم ذکر و حکمت. کسی که با اشک بر مصیبت حسین علیهالسلام سیر میکند قدم به قدم از تاریکیهای لهو و لعب فاصله میگیرد و به وادی ایمان و طمأنینه وارد میشود.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ویژگیهای نفوس مطمئنه گفت: این نفوس بر اثر تزکیه ارتباط با اهل بیت(ع) و سلوک عاشورایی به جایی میرسند که در صحنه قیامت مایه آرامش خویش و دیگران میشوند. خداوند این نفوس را با سلام خویش میپذیرد و آنان را داخل در رضوان الهی میسازد.
عصر ظهور، دوران ذکر و حکمت و حیات طیبه است
آیتالله میرباقری با اشاره به نقش ویژه حضرت ولیعصر(عج) در هدایت بشر، اظهار داشت: عالم علیرغم تمام ظلمتها و حجابهایش رو به سوی فجر روشن دارد؛ فجر عالم ظهور مبارک حضرت حجت ارواحنا فداه است. آن حضرت کلمه غیبی و معجزه غیبی الهی در تاریخ هستند که بساط طاغوت و تفرعن را برمیچینند و عالم را به سمت ذکر و حکمت سوق میدهند.
وی ادامه داد: آنچه امروز در جهان جریان دارد نتیجه سلطه غفلت است. لهو یعنی غیبت ذکر، غیبت حکمت غیبت حضور خداوند در متن زندگی انسان. دوران ظهور نقطه مقابل این وضع است؛ دارالحکمه، دارالذکر و دارالحیاه است. انسانی که به دست امام زمان(عج) هدایت شود حیات طیبه را در همین دنیا تجربه میکند و در پرتو بارانی که حضرتش میباراند از نو زنده میشود.
استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه امام زمان(عج) تنها یک مصلح اجتماعی یا یک رهبر سیاسی نیست، افزود: ایشان با قرآن انسان را سیر میدهند؛ این سیر و سلوک در عالم ذکر در عالم ولایت و در مراتب نور است و نتیجه آن شکلگیری حکومت الهی بر پایه عبودیت و حکمت و طهارت است؛ حکومتی که طاغوتها را کنار میزند و انسانها را از عبودیت بندگان به عبودیت خداوند میرساند.
سیر امت با امام به بهشت ختم میشود
آیتالله میرباقری در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: بشارت بزرگ خداوند به پیامبر اکرم(ص) آن است که مسیر امت اسلامی هرچند از دل سختیهای قیامت عبور میکند، اما با امام مطمئن و سیر در پرتو نفس مطمئنه به بهشت ختم میشود. این مسیر با طوفانها و سختیهایی همراه است اما در پرتو ولایت امام عصر(عج) آرام و مطمئن است.
وی گفت: امام ولیّ خداست؛ تجلی ذکر و کلمه غیب در عالم است. وجود حضرت جمعکننده همه ظلمتها و ظلمهاست و تنها با ظهور اوست که بساط مستکبران و ستمپیشگان از زمین برچیده میشود. آن حضرت با قرآن، حکمت، اشک عاشورا و سیر توحیدی انسانی نو میسازد که ظرفیت برپایی دولت حق را دارد.
نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: امروز بیش از هر زمان دیگر باید به گریه بر سیدالشهدا(ع) پناه برد زیرا این اشک دل را آماده ظهور میکند. دلهایی که به سیدالشهدا متصلاند از غفلت و لهو خارج میشوند و به امام زمان(عج) میرسند؛ و این رسیدن همان حیات طیبهای است که قرآن وعده داده است.