از افشای ماهیت صهیونیسم تا راهکار مقاومت

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، مسئله فلسطین و رژیم اشغالگر صهیونیستی به عنوان یکی از حساسترین و پیچیدهترین معضلات منطقهای و جهانی، همواره محور توجه و واکنشهای سیاسی، دینی و اجتماعی در جهان اسلام بوده است. این مسئله نه تنها یک نزاع سرزمینی بلکه نمادی از تضادهای عمیق تاریخی، ایدئولوژیک و استعماری است که ماهیت و سرشت رژیم اشغالگر را از یک نهاد صرفاً سیاسی فراتر برده و آن را به مصداقی از ظلم و اشغالگری در برابر ملتهای اسلامی تبدیل کرده است. در این چارچوب، شناخت دقیق ماهیت این رژیم و تبیین جایگاه مقاومت به عنوان راهکار مشروع و دینی، ضرورتی انکارناپذیر برای سیاستگذاران، پژوهشگران و فعالان اجتماعی است. این ضرورت به ویژه در شرایطی که بحران تقریباً دو ساله غزه، سیاستهای سازش و عادیسازی روابط، مسئله فلسطین را به چالش کشیده و آرمانهای ملت فلسطین را تهدید میکند، برجستهتر میشود و ایجاب میکند که مبانی فکری و استراتژیک مقاومت و حمایت از حق فلسطینیان، از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد بازخوانی و تأمل قرار گیرد.
آیتالله خامنهای رژیم اشغالگر صهیونیستی را نه صرفاً یک ساختار سیاسی بلکه یک رژیم اشغالگر، توسعهطلب و کینهتوز میدانند که دارای ماهیتی عمیقاً خصمانه نسبت به ملل مسلمان و دولتهای اسلامی دارد. این رژیم سفاک، علیرغم تلاشهایی برای عادیسازی روابط با برخی کشورهای منطقه، همچنان خصومت و کینه خود را علیه ملتهای مسلمان از جمله حفظ کرده است؛ کشورهایی که مانع تحقق آرزوی توسعهطلبانه آن یعنی «از نیل تا فرات» شدهاند. ناکامیهای متعدد اسرائیل در دستیابی به اهداف خود موجب تشدید خصومت و خشم آن شده و بر اساس وعدههای الهی در آیه «قُل موتوا بِغَیظِکُم»، این رژیم محکوم به زوال و نابودی است (بیانات در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت، 11/۰۷/۱۴۰۲).
در گفتمان رهبر انقلاب، مسئله فلسطین فراتر از یک منازعه سیاسی است و حمایت از جبهه مقاومت، نه تنها یک موضع سیاسی بلکه یک وظیفه دینی و انسانی به شمار میآید. از نظر ایشان هرگونه همکاری اقتصادی، سیاسی یا دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی خیانتی آشکار به آرمان فلسطین و امت اسلامی محسوب میشود و دولتهای اسلامی وظیفه دارند روابط و همکاریهای خود را با این رژیم «خبیث ظالم خونخوار سفّاک» قطع کرده و فشار بر آن را افزایش دهند. همچنین ملتهای مسلمان باید از دولتهای خود مطالبهگر باشند تا حمایت واقعی و عملی از فلسطین را دنبال کنند (بیانات در جمع مردم کرمان و خوزستان، ۰۲/۱۰/1402).
رهبر معظم انقلاب با توجه دادن به نقش مستقیم و مؤثر قدرتهای استعماری غربی همچون آمریکا، فرانسه و انگلیس در حمایت از رژیم اشغالگر اسرائیل معتقدند که این مسئله باید مبنای تحلیل سیاسی و مناسبات جهان اسلام باشد. شناخت دقیق جبهه دشمن و بازنگری در روابط با این قدرتها، از نظر ایشان، شرط لازم برای پایداری و موفقیت جبهه مقاومت و امت اسلامی است (بیانات در دیدار دانشآموزان و دانشجویان، 10/۰۸/1402).
در این چارچوب، آیتالله خامنهای «محو اسرائیل» را به معنای نابودی رژیم اشغالگر صهیونیستی و ساختار تحمیلی آن تعریف میکنند، نه حذف مردم یهودی یا نفی حضور آنان در کشور تماماً فلسطینی. این مفهوم شامل بازگشت همه مردم اصیل فلسطین—مسلمان، مسیحی و یهودی—به سرزمین خود و تعیین سرنوشت از طریق همهپرسی آزاد است. اخراج اشغالگران، پایان یافتن خشونت و استقرار حاکمیت ملت فلسطین، بخشهای اساسی این معناست. ایشان تأکید دارند که این هدف کاملاً ممکن و مطابق با تحولات تاریخی مشابه در جهان است و جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت از حقوق ملت فلسطین، یهودستیزی را رد میکند (بیانات در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی، 24/۰۸/۱۳۹۸).
از سوی دیگر، حمایت و تقویت مقاومت فلسطین در نظر آیتالله خامنهای یک مسئولیت دینی و مشروع است. مبارزه فلسطینیان مصداق واقعی آیات قرآن است که وعده نصرت الهی برای کسانی که مقاومت میکنند را میدهد؛ «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْکُمْ» و «وَلَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُه». در حقیقت، این وعدهی اطمینانبخش غلبه و پیروزی نهایی بر رژیم صهیونیستی است که تنها در سایه مقاومت و توکل بر خدا تحقق مییابد (پاسخ به نامه اسماعیل هنیه، ۰۳/۰۳/1400؛ پاسخ به نامه دبیرکل جهاد اسلامی، ۰۳/۰۳/1400).
رهبر انقلاب بر این باورند که مقاومت تنها راه تحقق پیروزی است و تجارب تاریخی مانند مقاومت اسلامی لبنان نمونهای موفق است که بدون دادن امتیاز، توانست رژیم اسرائیل را از جنوب لبنان بیرون براند. این الگو بر خلاف سیاستهای سازش و توافقات شکستخورده مانند کمپ دیوید، نشان داده است که تنها ایستادگی و اتحاد ملتها میتواند رژیم غاصب قدس را شکست دهد. انتفاضههای فلسطینی، به ویژه انتفاضه اخیر مسجدالاقصی، واکنشی طبیعی به شکست سیاستهای سازش و حمله به مقدسات اسلامی است که موجب وحدت ملی فلسطین شده است (بیانات در کنفرانس بینالمللی حمایت از انتفاضه فلسطین، ۰۴/۰۲/1380).
همچنین، رهبر انقلاب در تحلیل تحولات منطقهای، تصریح میکنند که امنیت رژیم اشغالگر قدس با هیچ توافق سیاسی تضمین نخواهد شد و روند ناامنی و ضعف این رژیم غیرقابل بازگشت است. افول قدرت اسرائیل که در جنگهای متعددی چون جنگهای ۳۳ روزه، ۲۲ روزه و مقاومت ۵۰ روزه غزه گواهی بر شکست و ضعف بنیادین این رژیم است (بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی بسیج مستضعفین، ۰۶/۰۹/1393؛ پیام به حجاج بیتالله الحرام، ۰۸/۰۷/1393).
آیتالله خامنهای مسئله فلسطین را مهمترین موضوع جهان اسلام میداند که فراتر از مرزهای مذهبی، نژادی و زبانی است و اشغال فلسطین را بزرگترین ظلم قرون اخیر معرفی میکند. ایشان از مسلمانان میخواهد در برابر توطئههایی مانند «معامله قرن» که طرحی آمریکایی-صهیونیستی برای محو حقوق فلسطینیان است، همبستگی و مقابله فعال و مؤثر داشته باشند و وعده پیروزی جبهه مقاومت را بر اساس نصرت الهی قطعی میدانند (پیام به حجاج بیتالله الحرام، ۱۹/۰۵/1398).
رهبر فرزانه انقلاب رژیم صهیونیستی را از نظر ایدئولوژیک و عملی بهعنوان یک نظام شکستخورده معرفی میکنند که همچون قدرتهایی مانند اتحاد شوروی سابق، محکوم به فروپاشی است. هیچ قدرت ظالمی در تاریخ ماندگار نبوده و اراده ملتها قادر میتواند کوههای بزرگ را جابهجا کند. این باور آیتالله خامنهای مبنای استراتژیک سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال مسئله فلسطین است که نابودی رژیم اسرائیل را راهحل نهایی و قطعی میداند (بیانات در دیدار آزادگان، ۲۸/۰۵/1370؛ بیانات در دیدار کارگزاران نظام، ۲۱/۰۴/1377).
بنابراین در اندیشه آیتالله العظمی خامنهای، مسئله فلسطین نه صرفاً یک منازعه منطقهای، بلکه نمادی از تضادهای عمیق تاریخی، ایدئولوژیک و استعماری است که در آن ماهیت رژیم صهیونیستی به عنوان یک ساختار اشغالگر و توسعهطلب تعریف میشود. در این بستر، گفتمان رهبر انقلاب اسلامی بر اهمیت مقاومت به عنوان راهکار مشروع، دینی و راهبردی تأکید میورزد و این مقاومت را تنها مسیر تحقق حقوق ملت فلسطین و شکست رژیم اشغالگر میداند. همچنین، ضرورت بازنگری در مناسبات جهان اسلام با قدرتهای غربی حامی اسرائیل و تقویت همبستگی امت اسلامی برای مقابله با طرحهای سازش و عادیسازی روابط، به عنوان ابزارهایی که آرمان فلسطین را تهدید میکنند، برجسته شده است. این دیدگاه استراتژیک که نابودی رژیم صهیونیستی را نه فقط یک آرمان انتزاعی، بلکه هدفی عملی و قابل تحقق میداند، بر مبنای تجارب تاریخی مقاومت و باور به وعدههای الهی شکل گرفته و مسیر روشنی برای تحلیلهای سیاسی، دینی و اجتماعی در حوزه مسئله فلسطین فراهم میآورد.
رضا ادبی فیروزجائی