ضرورت تشکیل کانونهای تبلیغی در حوزههای علمیه

آیت الله سیدباقر سیدی بنابی، نماینده مردم شریف استان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه شهرستان بناب، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در آذربایجان شرقی، بر اهمیت تبلیغ دین و ضرورت پاسخ به مطالبه مکرر مقام معظم رهبری در زمینه جهاد تبیین تأکید کرد.
وی با اشاره به تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی بر مسئله تبلیغ و جهاد تبیین، اظهار داشت: این تأکید ریشهای قرآنی دارد؛ چرا که خداوند این رسالت را بر دوش انبیا و مبلغان دین قرار داده است، مهمترین وظیفه آنان، رساندن پیام الهی به روشنی و بدون ابهام است؛ ﴿ما عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلاغُ الْمُبینُ﴾.
امام جمعه بناب با انتقاد از عملکرد ضعیف دستگاه های تبلیغی کشور، تصریح کرد: علیرغم تأکیدات مکرر رهبری، متأسفانه شاهد آن هستیم که ورود جامعه تبلیغی و نهاد های متولی تبلیغ، آنگونه که باید، صورت نگرفته است امروز در برخی روستا های بزرگ کشور با جمعیتی بالغ بر ۷ تا ۸ هزار نفر، حتی یک مبلغ دینی نیز حضور ندارد.
آیت الله سیدی بنابی با اشاره به شرایط خاص امروز کشور، خاطرنشان کرد: اگرچه عملیات نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران متوقف شده، اما جنگ روانی و رسانهای دشمن همچنان ادامه دارد و از جهاتی شدیدتر از جنگ سخت است در چنین فضایی، ضرورت تبلیغ و تبیین هرچه بیشتر آشکار است.
وی وضعیت فعلی تبلیغ در حوزه های علمیه را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: علیرغم برخی اقدامات و راهاندازی رشته های تخصصی تبلیغی، هنوز شاهد ضعفهای جدی هستیم تبلیغ، نزد برخی، به عنوان یک امر حاشیهای و فرعی تلقی میشود، حال آنکه باید در مرکز توجه باشد، به ویژه در جمهوری اسلامی ایران که باید خاستگاه نشر معارف الهی به سراسر جهان باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به کمبود مبلغان کارآمد، بیان کرد: ما نیازمند مبلغان متخصص در حوزه های مختلف و برای کشور های گوناگون هستیم؛ مبلغان آشنا به زبان و فرهنگ ملتها که بتوانند معارف اهلبیت(ع) را بهدرستی منتقل کنند متأسفانه امکانات و حمایت های لازم در این زمینه فراهم نشده و از دشمنان مکتب اهل بیت(ع) نیز در این عرصه عقبتر هستیم.
وی در ادامه افزود: تصور غلطی که گاهی وجود داشته مبنی بر اینکه افراد ناتوان در عرصه پژوهش به سمت تبلیغ سوق داده شوند، باید اصلاح شود مبلغ باید فردی باسواد، مستعد، پژوهشگر و دارای توانایی انتقال مفاهیم دینی باشد.
آیت الله سیدی بنابی با تأکید بر لزوم تشکیل کانون های تخصصی تبلیغی، پیشنهاد کرد: حوزه های علمیه میتوانند با ایجاد چنین کانون هایی، فضلا و طلاب علاقهمند و توانمند را جذب کنند تا خلأهای موجود در عرصه تبلیغ پر شود این کانون ها باید دارای ساختار مشخص، حمایت های مالی و برنامه های مدون کوتاه مدت و بلندمدت باشند.
وی در پایان گفت: نباید امر تبلیغ به عنوان کاری فرعی و موسمی دیده شود، باید فضایی فراهم شود تا طلاب با انگیزه وارد این عرصه شوند تأثیر یک جلسه تبلیغی گاه بیش از ده ها جلد کتاب است و همین تبلیغ بوده که دین را تا امروز زنده نگه داشته است.