مقابله موثر با عرفانهای نوظهور، ارائه نسخه اصیل عرفان توحیدی است

در سالهای اخیر، با گسترش برخی جریانهای شبهعرفانی و التقاطی در فضای فکری و فرهنگی جامعه، لزوم روشنگری و تبیین مبانی عرفان اصیل اسلامی بیش از پیش احساس میشود. در همین راستا، دورههای تخصصی نقد جریان شبهعرفانی «عرفان حلقه» با هدف آگاهیبخشی، تحلیل مبانی فکری این جریان و ارتقای بصیرت فرهنگی اقشار مختلف جامعه در سال های اخیر بهصورت متمرکز و علمی توسط مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی(ره) فارس طراحی و اجرا گردیده و تاکنون مورد استقبال طلاب، دانشجویان، اساتید دانشگاه، فرهنگیان و علاقهمندان به مباحث معرفتی قرار گرفته است.
حجتالاسلام خوشرنگ مدیر موسسه امام خمینی(ره) در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، با اشاره به گسترش برخی شبهعرفانها در سالهای اخیر گفت: عرفانوارهی حلقه یکی از جریانهایی است که با بهرهگیری از واژههای معنوی و ظاهر عرفانی، مفاهیم تحریفشده و غیر دینی را میان مردم ترویج داده است. برگزاری این دورهها با هدف ارتقای شناخت طلاب، فرهنگیان و جوانان از ماهیت واقعی این جریان و جلوگیری از فریبخوردگی آنان صورت میگیرد.
وی افزود: در این دورهها مباحثی چون تاریخچه عرفان حلقه، بنیانگذار و ادعاهای او، دامنه نفوذ و راههای جذب افراد، و نیز ریشههای پیدایش این جریان در خلأهای فرهنگی جامعه بررسی میشود.
به گفته او، این دورهها برگرفته از درسهای انتقادی حجتالاسلام والمسلمین امین شمشیری است که از سال ۱۳۹۱ در استانهای مختلف کشور برگزار شده و آخرین مرحله آن با همکاری مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی(ره) در استان فارس اجرا شده است که حاصل آن دو مجلد کتاب «عرفان واره حلقه» در دوره مقدماتی و تکمیلی به چاپ رسیده است.
حجتالاسلام خوشرنگ در تشریح علل جذب افراد به عرفان حلقه گفت: وجود خرافات، افراط برخی گروهها در مسائل دینی، نبود برنامههای مناسب معنوی برای جوانان، و ناآشنایی با عقلانیت و حکمت اسلامی از جمله عوامل گرایش به چنین جریانهایی است. حتی رفتارهای تند برخی مخالفان عرفان اسلامی باعث شده برخی افرادِ تشنه معنویت به سمت عرفانهای کاذب سوق پیدا کنند.
وی درباره محمدعلی طاهری، بنیانگذار جریان عرفان حلقه، اظهار داشت: طاهری فردی است بدون پشتوانه علمی یا تحصیلات آکادمیک مشخص که با جعل عناوینی مانند مهندس و دکتر، سعی در کسب اعتبار اجتماعی داشته است. مبانی فکری او نه بر پایه منطق و عقلانیت، بلکه بر اساس شهودات شخصی و ادعاهای واهی است.
حجتالاسلام خوشرنگ با اشاره به کاهش دامنه فعالیت جریان حلقه در سالهای اخیر گفت: امروز گرچه فعالیت میدانی این جریان محدود شده، اما اندیشههای آن هنوز در فضای مجازی دیده میشود. مقابله مؤثر با این پدیده ها با تولید آگاهی، آموزش صحیح معارف اسلامی و ارائه نسخه اصیل عرفان توحیدی ممکن است.
وی در پایان تأکید کرد: عرفان حقیقی، همان سلوک عقلانی و وحیانی بر پایه تعالیم اسلام و اهلبیت(ع) است. امیدواریم برگزاری این دورهها به افزایش بصیرت دینی و مصونیت فکری جامعه در برابر انحرافات فکری و عرفانهای بدلی منجر شود.