۲۶ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۷۹۴۲۴

ویژه نامه آیت حماسه منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه آیت حماسه با موضوع لغو امتیاز تنباکو در پایگاه اطلاع رسانی راسخون منتشر شد.
آيت حماسه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا «آیت حماسه»، ویژه نامه لغو امتیاز تنباکو به فتوای آیت الله میرزا حسن شیرازی از سوی پایگاه اطلاع رسانی راسخون در فضای مجازی منتشر شد.

از بخش‌های این ویژه نامه، تنباکو و پیامدهای آن، فتوای تحریم و میرزای شیرازی و حکم استعمارستیز، هرکدام در دو بخش است است.

در این ویژه نامه در بخش نهضت تنباکو می خوانیم: «مهمترین عامل پیروزی نهضت تنباکو ماهیت اسلامی آن بود، زیرا تنها عامل و انگیزه ای که می توانست توده های مردم ایران را با آن وسعت به حرکت در آورد و آنها را به ایثار و فداکاری و از جان گذشتگی وادارد اعتقادات اسلامی و مذهبی بود و عامل دیگر اطاعت از روحانیت بود، به این توضیح که انگیزه  این عمل نیز ناشی از اعتقادات اسلامی در قلوب مردم ایران بویژه مذهب تشیع بود. روحانیت به عنوان ادامه دهندگان راه ائمه معصومین علیهم السلام مورد پذیرش و احترام توده مردم بودند و به همین دلیل ارتباطات گسترده آنان در سراسر ایارن با مردم باعث گسترش قیام شد.»

از دیگر بخش های این نشریه الکترونیکی ، قسمت هایی با عنوان آیت الله میرزای شیرازی، لغو امتیاز توتون و تنباکو، توجه حضرت علیه السلام در ماجرای تنباکو و جنبش تنباکو؛ سرآغاز مشروطه‌خواهی است، که در این بخش می خوانیم: «اگر چه در ظاهر لغو اعطای امتیاز تنباکو، موجب پرداخت غرامت و خسارت از سوی دولت ایران به طرف انگلیسی شد، با این حال خسارتی که ایران پرداخت کرد،‌ در برابر خسارات ناشی از اجرای قرارداد، ناچیز به شمار می‌آمد. به هر روی نهضت تنباکو پیامدهای مهمی نظیر استبداد‌گریزی، مقابله با استیلای بیگانه، حضور زنان در صحنه‌ی مبارزه، همگانی بودن نهضت، اتحاد گروه‌ها و اصناف مختلف و ... را درپی داشت که اگر به آنها مقاومت مردمی، ضرورت التزام به احکام دین، رعایت حکم مرجع تقلید و پذیرش فراخوان علما برای مقاومت را نیز اضافه نماییم، نتایج مثبت آن را در عرصه‌‌های بعدی تاریخ ایران مشاهده خواهیم نمود، در واقع جنبش تنباکو اولین مقاومت همگانی مردم ایران در برابر بیگانگان و استبداد شاهی بود که بر حوادث و رویدادهای پس از خود تأثیر بسیار نهاد.»

در قسمتی ذیل عنوان نقش بازار در نهضت تنباکو و مشروطیت به قلم رسول جعفریان می خوانیم:‌ «ساخت اقتصادی و اجتماعی ایران در عصر قاجاریه به گونه‌ای بود که بازار از عناصر پایه‌ای به حساب می‌آمد. طبقه تجار در کنار روحانیون از یک طرف و شاهزادگان از طرف دیگر از مهمترین عناصر تشکیل دهنده ساخت اجتماعی‌، اقتصادی و سیاسی بودند. طبعاً موضع آنها در حوادث سده اخیر به همین جهت‌، بسیار با اهمیت بوده است‌. تا آنجا که تاریخ معاصر می‌تواند نشان دهد، بازار به دلیل وجود انگیزه‌های قوی دینی در درون آن‌، اکثر اوقات در کنار نهضت‌های مردمی نقش فعالی را بر عهده داشته گرچه این به ‌معنای انکار وجود انگیزه‌های دیگر به صورت جزئی نیست‌.»

علاقمندان می توانند برای مشاهده این ویژه نامه به پایگاه اطلاع رسانی راسخون به نشانی www.rasekhoon.net مراجعه کنند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات