۱۰ تير ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۷۹۷۱۹
عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

هنر شهید بهشتی پی‌ریزی قوه قضاییه بر اساس فقه بود

خبرگزاری رسا ـ عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گفت: نهاد قاضی تحکیم در فقه با شوراهای حل اختلاف تفاوت دارد.
محصل همداني


حجت الاسلام سید مرتضی محصل همدانی، عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: بطور کلی اجرای عدالت در تمام کشورها بر عهده قوه عدلیه قرار داده شده است. اگر این نهاد به خوبی عمل کند، معنای عدالت که همان قرار گرفتن هر چیزی در جای خودش است، محقق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بسط عدالت از سوی قوه قضائیه جز با استقلال قوه قضائیه محقق نمی‌شود، ادامه داد: متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که گاهی قوه قضائیه تحت تاثیر سایر قوا عمل می کند.

وی با بیان اینکه قضات دادگاه های نظام اسلامی، قضات ماذون از سوی حاکم شرع هستند، بیان داشت: قضات باید نسبت به دستورات دینی و قوانین جمهوری اسلامی آگاهی کامل داشته و با سلاح ایمان و تقوا به انجام وظیفه بپردازند.

این استاد حوزه و دانشگاه، آشنایی با فقه اسلامی را یک ضرورت عنوان کرد و بیان داشت: از هنرهای شهید بهشتی این بود که قوه قضائیه ایران را بعد از انقلاب بر اساس فقه پی ریزی کرد و به مرحله اجرا درآورد.

استاد حوزه علمیه قم در پاسخ به سوالی مبنی بر تفاوت قاضی تحکیم و شوراهای حل اختلاف اظهار کرد: در سالیان گذشته حجم ورودی پرونده ها به قوه قضائیه، مسؤولان این نهاد را بر آن داشت که شوراهای حل اختلاف را طراحی کنند که البته در عمل با مشکلاتی مواجه شد.

وی ادامه داد: در فقه قاضی تحکیم آنگاه اطلاق می شود که طرفین با توافق به کسی مراجعه کنند و نظر او خاتمه بخش دعوا باشد، در حالی که شوراهای حل اختلاف اینگونه نبوده و راه واخواهی و تجدید نظر خواهی از نظر شورا باز است که همین مساله منجر به اطاله دادرسی در نظام قضائی ایران شده است. /909/پ202/ع

ارسال نظرات