یادداشت؛
الگوی تربیت علمای مردمی؛ از مکتب شهید دستغیب تا حوزههای امروز
فارس- شهید محراب آیتالله دستغیب نمونهای روشن از عالم ربانی است که علم، معنویت، مردمداری و بصیرت را در کنار یکدیگر جمع کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، شهید محراب آیتالله دستغیب نمونهای روشن از عالم ربانی است که علم، معنویت، مردمداری و بصیرت را در کنار یکدیگر جمع کرد.
تربیت چنین شخصیتهایی در حوزههای علمیه نه یک آرمان دور، بلکه مسیری قابل تحقق است؛ به شرط آنکه حوزهها سه رکن اصلی تربیت را احیا کنند.
نخست، «تقویت بنیان علمی» است. شهید دستغیب محصول درسهای عمیق، منظم و مستمر بود. حوزه برای تربیت شخصیتهای تراز باید به تعمیق فقه، اصول و تفسیر، همراه با انس روزانه با قرآن، بیش از پیش توجه کند.
دوم، «اخلاق عملی» است. شهید دستغیب با درس اخلاق شناخته نشد، بلکه با زندگی اخلاقی شناخته شد؛ سادهزیستی، صدق، مراقبت قلب و رعایت حقالناس. حوزه باید فضایی فراهم کند که طلبه اخلاق را تجربه کند نه فقط بشنود؛ اساتید نیز باید الگو باشند، نه صرفاً گوینده.
سوم، :ارتباط با مردم» است. شهید دستغیب در میان مردم رشد کرد و در مسجد، کوچه و جلسات عمومی با درد و نیاز جامعه همراه بود. حوزه امروز نیز باید طلبه را دوباره به متن جامعه، مسجد و منبر بازگرداند.
در کنار اینها، بصیرت سیاسی، شجاعت در بیان حق، برنامهریزی فردی و حضور استادان شخصیتساز از عوامل مهم شکلگیری چنین چهرههایی است.
اگر حوزه این اصول را تقویت کند، پرورش شخصیتهایی از جنس شهید دستغیب نه استثنا، بلکه نتیجه تربیت حوزوی خواهد بود.
ارسال نظرات