۲۲ آذر ۱۴۰۴ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۸۰۰۲۳۹
گزارشی از اجلاسیه معاونان پژوهش حوزه‌ خواهران؛

از آغاز گام دوم برنامه پنج‌ساله پژوهش در حوزه خواهران تا افتتاح نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی

از آغاز گام دوم برنامه پنج‌ساله پژوهش در حوزه خواهران تا افتتاح نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی
اجلاسیه سراسری معاونان پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور با شعار «پژوهش، بانوی طلبه، جهادگر تبیین در حوزه پیشرو و سرآمد» برگزار شد. 
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، اجلاسیه سراسری معاونان پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور، روز شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۴ در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با شعار «پژوهش، بانوی طلبه، جهادگر تبیین در حوزه پیشرو و سرآمد» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، و سرکار خانم متولیان، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران، برگزار شد. 
 
علاقه و انگیزه طلاب، شرط اصلی موفقیت پژوهشی است

در ابتدای برنامه، حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده، اظهار داشت: پژوهش امری بسیار مهم و حیاتی است؛ چراکه حیات علم و دانش و پویایی آن، در گرو تحقیق و تولید علم است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به دو نگاه اصلی به پژوهش، تصریح کرد: از یک‌سو، پژوهش می‌تواند امتداد و حلقه پایانی فرآیند آموزش تلقی شود؛ به‌گونه‌ای که نگارش پایان‌نامه‌های سطح سه و رساله‌های سطح چهار، نشانه بلوغ و تکامل دوره تحصیل باشد. از سوی دیگر، پژوهش میدان اصلی تولید دانش است و در چرخه حیات علم، نخستین و بنیادی‌ترین مرحله به شمار می‌آید.
 
وی افزود: امروز در جهان، مراکز آموزش عالی بر اساس میزان و کیفیت پژوهش طبقه‌بندی می‌شوند و برخی از آن‌ها به‌عنوان محیط‌های آموزش عالی پژوهش‌محور و پیشرو شناخته می‌شوند. این مراکز با برنامه‌ریزی دقیق، تدابیر هدفمند و سرمایه‌گذاری جدی در حوزه تحقیق، به جایگاه‌های برتر علمی دست یافته‌اند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده با اشاره به تجربیات و مطالعات خود در زمینه نظام‌های آموزش عالی پژوهش‌محور، خاطرنشان کرد: دستیابی به یک محیط آموزشی بالنده و پژوهش‌محور، نیازمند شروط، الزامات و سیاست‌گذاری‌های روشن است؛ موضوعی که سال‌ها پیش نیز در نشست‌های علمی حوزه علمیه مورد بحث و تبیین قرار گرفته است.
 
ایجاد انگیزه در طلاب، کلید پیشرفت پژوهش در حوزه
 
وی با تأکید بر نقش طلاب در تحقق پژوهش بنیادین، گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در عرصه پژوهش، ایجاد علاقه و انگیزه در طلاب نسبت به تحقیق است. اگر طلبه با پژوهش ارتباط برقرار نکند و از این مسیر لذت نبرد، انتقال مهارت‌ها و دانش پژوهشی نیز با دشواری همراه خواهد شد.
 
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران تصریح کرد: وظیفه مدیران، اساتید و سیاست‌گذاران پژوهشی آن است که پیش از آموزش مهارت‌های تحقیق، انگیزه و علاقه به پژوهش را در طلاب تقویت کنند؛ چراکه با شکل‌گیری این علاقه، بسیاری از موانع و دشواری‌ها در مسیر پژوهش برطرف خواهد شد.
 
 
در ادامه نیز سرکار خانم متولیان، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران، با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی‌شده هفته پژوهش، اظهار داشت: این هفته فرصت مغتنمی است تا مروری بر فعالیت‌های حوزه علمیه خواهران در ۲۸ استان کشور و در سطوح مختلف آموزشی داشته باشیم. نشست‌های تخصصی از امروز آغاز و تا فردا ادامه خواهد داشت و فضایی برای گفت‌وگوی علمی و تبادل تجربیات بین معاونین و طلاب فراهم می‌کند.
 
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اهمیت نمایشگاه هفته پژوهش گفت: نمایشگاه امسال با سال گذشته تفاوت‌های محسوس دارد و حاصل زحمات ارزشمند همکاران در استان‌ها، ستاد و روابط عمومی حوزه علمیه خواهران است. همکاری انتشارات هاجر و تلاش‌های همکاران اجرایی در آماده‌سازی محتوای فاخر نمایشگاه قابل تقدیر است.
 
متولیان افزود: بحمدالله، در آغاز برنامه‌های پنج‌ساله معاونت پژوهش، موفق شده‌ایم در توسعه کمی و ارتقای کیفی فعالیت‌ها گام‌های مؤثری برداریم و برگ زرینی بر فعالیت‌های پیشینیان حوزه اضافه کنیم.
 
وی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همایش سده حوزه‌های علمیه، اظهار داشت: در این پیام پنج مولفه محتوایی به‌عنوان ماموریت و رسالت حوزه‌های علمیه، هم برای خواهران و هم برای برادران مشخص شده است که از همان روز اول، محور برنامه‌ها و فعالیت‌های ما در استان‌ها بوده و همچنان ادامه دارد.
 
تعداد بازدید : 0
 
در ادامه مراسم نیز نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه های علمیه خواهران افتتاح شد.
 
رونمایی از «رادیو پژوهش»
 
در پایان این مراسم از «رادیو پژوهش» به‌عنوان یکی از برنامه‌ها و دستاوردهای جدید معاونت پژوهش در اجلاس سراسری معاونین پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور، رونمایی شد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، در این بخش نیز در خصوص رسانه و لزوم بهره‌مندی از ابزار های نوین گفت: انسان معاصر انسانی است که زیست او بدون رسانه، زیستی ناقص و کم‌اثر است. امروز رسانه نقشی اساسی در بینش‌افزایی، جهت‌دهی به سوگیری‌ها، انگیزش‌ها، نظام انتخاب و تصمیم‌گیری انسان ایفا می‌کند و عملاً یکی از ارکان شکل‌دهی به سبک زندگی فردی و اجتماعی به شمار می‌آید.
 
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، با اشاره به مفهوم «محصولات فرهنگی» تأکید کرد: این محصولات، برون‌داد یک نظام کلان تولید، توزیع و مصرف داده هستند و هرچه جوامع بیشتر با فناوری‌های قدرتمند ارتباطات و اطلاعات درگیر شده‌اند، دامنه اثرگذاری رسانه‌ها بر زندگی عمومی، شخصی و حرفه‌ای انسان‌ها افزایش یافته است. از این‌رو، امروزه مراکز بزرگ آموزش عالی در سطح جهان تلاش می‌کنند سهم مؤثری در فضای رسانه برای خود طراحی کنند که نمود آن، شکل‌گیری شبکه‌ها و کانال‌های تلویزیونی و رادیویی وابسته به نهادهای علمی است.
ارسال نظرات