۲۱ تير ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۸۰۶۵۹

تدوین فرهنگ نامه علم اسلامی و انسانی گام نخست اسلامی کردن علوم است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش پژوهشکده باقر العلوم(ع) گفت: فرهنگ نامه علم اسلامی و انسانی بیست و پنج رشته را مورد بررسی قرار می دهد و در پنچاه جلد منتشر خواهد شد.
پژوهشكده باقر العلوم ع

حجت الاسلام منصور زارعی، معاون پژوهش پژوهشکده باقر العلوم(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: فرهنگ نامه علوم اسلامی و انسانی در حال تدوین است که برآورد ما این است که این فرهنگ نامه به پنچاه جلد برسد.

این استاد حوزه و دانشگاه، گفت: غرض ما از فرهنگ نامه نوشتن این است که واژگان کلیدی علوم انسانی را با نگاه اسلامی تبیین کنیم، زیرا در علوم انسانی یک نگاه سکولار حاکم است و این فرهنگ نامه، مقدمه ای برای تولید علوم انسانی اسلامی خواهد بود.

حجت الاسلام زارعی، گفت: فرهنگ نامه علوم انسانی و اسلامی گام اول و دارای اهمیت چشمگیری در اسلامی کردن علوم است.

وی علوم مورد بررسی این فرهنگ نامه را بیست و پنج رشته عنوان کرد و گفت: امیدواریم تا سال 1392 این مجموعه عظیم کامل شود.

این استاد حوزه علمیه اظهار داشت: ما در هر رشته علمی که مورد بررسی قرار می گیرد، شاخه های تعریف شده آن علم را هم مورد بررسی قرار داده ایم و حتی این شاخه ها نیز دارای زیر شاخه است که به عنوان نمونه علم روان شناسی دارای هشت شاخه است.

وی بیان داشت: در هر واژه علمی حدود 1500 کلمه به منظور آشنایی غیر متخصصین آن رشته تبیین می گردد که البته طبق تشخیص پژوهشگر ممکن است به 2000 کلمه هم برسد.

وی با بیان اینکه مقالات آماده شده این فرهنگ نامه به تدریج در سایت پژوهه قرار می گیرد، بیان داشت: هم اکنون 3500 مقاله آماده شده است که مراحل بازنویسی، یکسان سازی و ویراستاری را پشت سر می گذارد.

حجت الاسلام زارعی با بیان اینکه هر مقاله را حداقل دو ارزیاب مورد بررسی قرار می دهند، از زیر چاپ بودن برخی مجلدات این فرهنگ نامه خبر داد. /909/پ202/ع

ارسال نظرات