۱۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۸۲۵۹۶
بخش نخست/ آیت الله حائری شیرازی:

برای تحقق منویات رهبری در حوزه علوم انسانی کار چندانی انجام نشده است

خبرگزاری رسا ـ عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت استخراج علوم انسانی از قرآن کریم و آموزه های اسلامی گفت: متاسفانه در این راستا کار و فعالیت چندانی انجام نشده و ضروری است ساختارها و راهکارهای لازم برای تحقق منویات رهبری اتخاذ شود.
آيت الله محي الدين حائري شيرازي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محی الدین حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان رهبری، پیش از ظهر پنج شنبه، در مراسم اختتامیه چهارمین هم اندیشی دبیران کمیته های استانی ستاد همکاری های آموزش وپرورش وحوزه های علمیه که در مجتمع فرهنگیان قم برگزار شد، با سودمند ارزیابی کردن تعامل و همکاری های دوجانبه حوزه و آموزش و پرورش، این همکاری ها و تعاملات را به سود نظام تعلیم و تربیت کشور و جامعه دانست و خواستار ارتقا سطح همکاری های این دو نهاد مهم شد.

وی خودبزرگ بینی دانشگاه ها و خود کم بینی حوزه های علمیه را از جمله کاستی ها ذکر کرد و با تاکید بر ضرورت استخراج علوم انسانی از قرآن و آموزه های اسلامی افزود:‌ متاسفانه حوزه های علمیه در مفاهیم کاربردی کمتر کار کرده و ضروری است مبانی اسلامی به صورت کاربردی از سوی حوزویان به جهانیان عرضه شود.

آیت الله حائری شیرازی، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت استخراج علوم انسانی از آموزه های قرآنی و اسلامی تصریح کرد: متأسفانه در این خصوص فعالیت و برنامه ریزی لازم انجام نشده است.

وی خواستار برنامه ریزی لازم متولیان امر در این خصوص و همچنین تدوین و مشخص شدن ساختارهای لازم برای تحقق منویات مقام معظم رهبری شد و تاکید کرد: باید مراقب باشیم مطلبی را به نام دین و اسلام به خورد جامعه ما ندهند که آسیب های آن دامنگیر ما شود.

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: کتاب هایی از غرب وارد کشور می شود برای نسل جوان و دانش آموز ما بسیار مشکل ساز است و باید مراقب نتایج و پیامدهای ناگوار آن نیز بود و در این خصوص حساب شده برنامه ریزی و هدفگذاری کرد.

وی با تاکید بر ضرورت اصلاح کتب دانشگاهی و نظام تعلیم و تربیت کشور،‌ بسیاری از ناهنجاری های اخلاقی و اجتماعی را نتیجه کاستی ها و نواقص کتب درسی دانست و تاکید کرد: متاسفانه ما ذائقه دانش آموز و دانشجوی خود را به گونه ای بار آورده ایم که کتب غربی برای آنان جذاب باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری، در ادامه پیشنهاداتی را برای پیشرفت و ارتقا سطح همکاری های حوزه و آموزش و پرورش ارائه کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر دانشگاه های کشور دچار خود بزرگ بینی و حوزه های علمیه نیز دچار نوعی خود کم بینی شده اند و این موضوع مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.

وی بیان داشت: حوزه می خواهد محصولات و مبانی ناب اسلامی را به دانشگاه ها عرضه کند،‌ اما از سویی دیگر دانشگاه دچار خود بزرگ بینی است و در کمال تاسف همین دانشگاه خودبزرگ بین در برابر حوزه های علمیه،‌ در مقابل علوم و اساتید پرمدعای غربی دچار خودکم بینی می شود.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حوزه های علمیه، در مفاهیم کاربردی علوم انسانی کمتر کار کرده اند، عرضه مبانی ناب اسلامی به جهانیان را وظیفه حوزه های علمیه برشمرد و تاکید کرد:‌ آیات و روایات اسلامی، در حوزه های مختلف کارایی زیادی دارد، اما ضروری است حوزه های علمیه این مبانی ناب و غنی را استخراج و در قالب مفاهیم کاربردی و قابل عرضه برای جامعه تبیین کنند.

وی با اشاره به استقبال مردم از رمان و فیلم و سینما ابراز داشت: سینما و رمان و فیلم و داستان بسیار برای مخاطب جذاب و پرمحتوا است،‌ اما نکته مهم محتوایی است که به کارگردان و نویسنده داده می شود که او متناسب با آن برنامه تولید کند و فیلم بسازد.

عضو مجلس خبرگان رهبری، خطاب به اعضای ستاد همکارهای حوزه و آموزش و پرورش با بیان اینکه شما می توانید از روش های مختلف کارهای ماندگاری را در حوزه تعلیم و تربیت کشور انجام دهید خاطرنشان کرد: حوزه باید بداند کدام آموزش و پروش را می خواهد اصلاح کند و باید کاری انجام دهد که مبانی اسلامی به صورت کاربردی در اختیار جوامع قرار گیرد.

آیت الله حائری شیرازی از نگاه مثبت رییس جمهور به حوزه های علمیه و روحانیان قدردانی کرد و با بیان اینکه وی باب ورود روحانیت را به مدارس باز کرد ابراز داشت: احمدی نژاد آمده و گفته است روحانیان بیایند در مدارس تدریس کنند، مگر او گناهی مرتکب شده است، حال همه باید بیایند و به او در این راه کمک کنند. /924/پ202/ص
ارسال نظرات