۰۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۸۴۸۶۵
استاد دانشگاه مشهد:

ماه رمضان کلاس تربیتی خدا برای بشر است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه مشهد، ماه رمضان را کلاس تربیتی خدا برای بشر دانست و گفت: خداوند متعال به عنوان یک مربی کامل، در این ماه تمام شرایط لازم برای بروز استعدادهای انسانی را فراهم کرده است.
ماه رمضان
حجت الاسلام سیدمحمدعلی حسینی زهان، مسؤول حوزه ریاست و روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد در خصوص آثار تربیتی ماه مبارک رمضان اظهار داشت:‌این ماه نسبت به سایر ماه ها شرایط بسیار متفاوتی دارد از این رو اولیای الهی و ائمه هدی(ع) بر غنیمت شمردن فرصت ماه مبارک رمضان تأکید جدی داشته اند .

وی افزود: در ماه رمضان شرایطی به وجود می آید که فرد برای تغییر و تحول و بازسازی آمادگی لازم را پیدا می کند و فضای زندگی وی در هندسه ای از امور معنوی قرار می گیرد که انسان بستر حرکت برای خودسازی را مهیا می بیند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: خودسازی در صورتی تحقق پیدا می کنند که فرد از نظر محیطی در شرایط مستعدی قرار گیرد و ماه مبارک رمضان این شرایط را برای انسان مومن فراهم می کند؛ سحرخیزی به عنوان گام اول در خودسازی، روزه داری و ترک خوردن و آشامیدن و ...، انس با قرآن و ادعیه و مناجات ها عامل اصلی در تنبه و بیداری فطرت و زمینه ساز تقویت اراده انسان است.
حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: همچنین دیدار مومنان و نشستن و همساز شدن با آنان در جلسات و گردهمایی های مذهبی عوامل موثری برای حرکت انسان از شرایط موجود به شرایط مطلوب هستند که از یک انسان مومن مورد انتظار را فراهم می کند و به همین دلیل این ماه قطعه ای از بهشت تلقی می شود.

وی با بیان اینکه درماه رمضان خداوند متعال، مربی و ما انسان ها متربی هستیم ابراز داشت: در مسائل تربیتی معتقدیم وقتی یک مربی می خواهد انسانی را تربیت کند باید شرایط لازم برای بروز استعدادهای او را آماده کند و به تعبیر دیگر مربی کسی است که شرایط بروز استعدادهای متربی را فراهم می کند از این رو خدا در این ماه تمام شرایط لازم برای بروز استعدادهای انسانی را فراهم کرده است.

مسوول حوزه ریاست و روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان، ماه رمضان را ماه تربیت نفس، تزکیه و تهذیب، و تغییر و نقطه عطفی در نمودار تعالی هر انسان دانست و گفت: خداوند به عنوان یک مربی کامل هم با ارائه دستورالعمل روزه داری ما را از جهت جسمی و روحی آماده کرده و هم با فرستادن پیامبر و ائمه هدی تعالیم و معارف نظری لازم برای بازخوانی و مرور در این ایام را در اختیار ما گذاشته است؛ وقتی به دعاهای این ماه مراجعه می کنیم در اصل کتاب نفس خود را از زبان ائمه بازخوانی می کنیم و زمانی که با قرآن انس می گیریم با کلام الهی و دستورالعمل حیات بخش بشر از زبان خدا انس گرفته ایم.

وی افزود: ماه رمضان کلاس تربیتی خداوند متعال برای بشر است که باید به نحو احسن از ان بهره برداری کند و با غفلت و نااگاهی ماه رمضان را از دست ندهد .

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه قرآن کریم کتابی است که برای مراجعه کنندگان دُرها و جواهرات ارزشمندی را هدیه می کند اظهار داشت: چه بسا صندوقی پر از جواهرات که مورد مراجعه علاقمندان قرار نگرفته و به صورت پنهان سال های سال باقی بماند، قران انگاه می تواند زیبایی ها و هدایت های خود را به انسان ها هدیه کند که آن ها به سراغش رفته و در کلمات و آیاتش تدبر کنند و از معانی والای آن بهره گیرند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در دوران ما کدر این زمان که دوره اشتغالات بی پایان و کمبود وقت برای سرزدن به خود و خلوت کردن است انسان مومن با مراجعه به قرآن و فهم معانی آن و تدبر در پیام های الهی می تواند گام هایی را در مسیر اهداف متعالی بردارد.
وی افزود: انسان هایی که کتاب دینشان قرآن است هرگامی که با تلاوت قرآن و مطالعه تفسیر و پیاده سازی پیام های آن در زندگی بردارند در واقع در مسیر آرمان و اهداف قرآن تلاش کرده و یک مرحله قرآن را از مهجوریت دور کرده اند.

حجت الاسلام حسینی یادآور شد: در مبارک رمضان برای درک فیض قرآن باید با شتاب بیشتری قرآن را تلاوت کرد و در عین حال برای رسیدن به هدف تلاوت که درک معانی و عمل به دستورات است باید در آیات تدبر هم داشت تا به تبع فهم آیات، برنامه زندگی خود را بازنگری و نقاط ضعف آن را برطرف کنیم./930/ت302/ص
ارسال نظرات