۱۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۸۵۴۲۱

مقالات و ادعیه شب های قدر در پایگاه آل البیت قرار داده شد

خبرگزاری رسا ـ مرکز جهانی آل البیت (ع) ویژه نامه شب های قدر را در فضای مجازی منتشر کرد.
مقالات و ادعیه شب های قدر در پایگاه آل البیت قرار داده شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مرکز جهانی آل البیت(ع) به مناسبت شب های قدر و ایام شهادت امیر مومنان علی (ع)، با انتشار ویژه نامه ای ضمن بررسی علمی موضوعات شب قدر در قالب مقالات به ارائه ادعیه و مداحی های این ایام اقدام کرده است.

در قسمت مقالات یک می توانید، قرآن و شب قدر به قلم محمدرضا حکیمى، تأمل در فلسفه لیالى قدر ،برتر از هزار ماه، لیلة القدر در نگاه علامه طباطبایى (ره) را مورد مطالعه قرار دهید.

در بخشی از مقاله لیلة القدر در نگاه علامه طباطبایى (ره) می خوانیم: قرآن کریم آیه‏اى که به صراحت‏بیان کند شب قدر چه شبى است دیده نمی‏شود. ولى از جمع‏بندى چند آیه از قرآن کریم می‏توان فهمید که شب قدر یکى از شب‏هاى ماه مبارک رمضان است. قرآن کریم از یک سو می‏فرماید: «انا انزلناه فى لیلة مبارکة‏». این آیه گویاى این مطلب است که قرآن یکپارچه در یک شب مبارک نازل شده است و از سوى دیگر می‏فرماید: «شهر رمضان الذى انزل فیه القرآن‏» . و گویاى این است که تمام قرآن در ماه رمضان نازل شده است. و در سوره قدر می‏فرماید: «انا انزلناه فى لیلة القدر». از مجموع این آیات استفاده می‏شود که قرآن کریم در یک شب مبارک در ماه رمضان که همان شب قدر است نازل شده است. پس شب قدر در ماه رمضان است. اما اینکه کدام یک از شب‏هاى ماه رمضان شب قدر است، در قرآن کریم چیزى بر آن دلالت ندارد. و تنها از راه اخبار می‏توان آن شب را معین کرد. در بعضى از روایات منقول از ائمه اطهار علیهم السلام شب قدر مردد بین نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان است و در برخى دیگر از آنها مردد بین شب بیست و یکم و بیست و سوم و در روایات دیگرى متعین در شب بیست و سوم است. و عدم تعین یک شب به جهت تعظیم امر شب قدر بوده تا بندگان خدا با گناهان خود به آن اهانت نکنند.
پس از دیدگاه روایات ائمه اهل بیت علیهم السلام شب قدر از شب‏هاى ماه رمضان و یکى از سه شب نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم است. اما روایات منقول از طرق اهل سنت‏به طور عجیبى با هم اختلاف داشته و قابل جمع نیستند ولى معروف بین اهل سنت این است که شب بیست و هفتم ماه رمضان. شب قدر است و در آن شب قرآن نازل شده است.

بخش دوم مقالات به مطالبی پیرامون فضایل امیر المومنین(ع) می پردازد که تجسم نماز در شخصیت امام على(ع)، فتنه خوارج در شهادت حضرت على (ع) ، تربیت جوان از دیدگاه معصومان (ع)، زنان راوى حدیث امیرالمؤمنین (ع) ، آغاز آفرینش از دیدگاه امام على (ع) ، اولویت‌هاى طرح ساماندهى اقتصادى در حکومت امیرالمؤمنین (ع) است.

در مقاله با عنوان امام على (ع) و آزادى اجتماعى می خوانیم: نظامى که امام علی(ع) در راس هرم آن قرار داشت، چون یک نظام مردمى و ارزشى بود، در زوایاى گوناگون، ارزشهاى اجتماعى را استقرار بخشید. نظام سیاسى علوى، به گونه مردمى پاگرفت و ادامه یافت، به گونه‏اى که با شکل گرفتن ساختار حکومت و پاگرفتن نهادهاى سیاسى، قضایى، اقتصادى و فرهنگى، ارزشهاى اجتماعى، مانند: آزادى اجتماعى، عدالت اجتماعى، امنیت ملى، وحدت ملى شکوفا شدند و پایه و پیکر نظام علوى را پوشش دادند. آزادى اجتماعى، همان‏گونه که در رفتار علی(ع) جلوه گراست، در اندیشه آن امام همام، به زیباترین شکل، نقش بسته بوده که کتاب بزرگ و جاودانه نهج‏البلاغه گواه آن است. اندیشه تابناک امام(ع) فراسوى اندیشه‏هاى بشرى است، اندیشه زلال وحى است و الهام گرفته از آن. از این روى، مرور زمان در آن راه ندارد، بلکه گذر زمان، مفهوم آن را پویا و شکوفا می‏سازد. امام در باب کرامت نفس و ارزش والاى آن می‏فرماید: نفس کریم خویش را به هیچ ذلت و آلاینده آلوده مساز. از هر رفتارى که پستى نفس را در پى دارد، بپرهیز. خواهشهاى نفسانى، تو را به ذلت نکشاند. هوشیار باش اگر کرامت‏خویش را از کف نهى، چیزى که همپاى آن باشد، و وجود ندارد که به کف آری! خویشتن را اسیر دیگران مساز که خداى سبحان تو را آزاد آفریده است.

شب قدر و منزلت آن ،ضربت خوردن امیرالمومنین امام على (علیه السلام) ، مناسبتهاى ماه مبارک رمضان،دعاى جوشن کبیر ، مراثى ویژه شبهاى قدر،اشعار و تصاویر از دیگر بخش های این ویژه نامه است.

ویژه نامه شب های قدر در پایگاه آل البیت به نشانی www.al-shia.org قابل دسترسی است. /909/پ202/ع

ارسال نظرات