۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۸۷۵۶۸
مدیر گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

کار پژوهشی جمعی نیاز به زمینه ها و مبانی مشترک دارد

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر فلسفه سیاسی گفت: پژوهشگاه ها باید دارای سازمان اداری مناسب، پشتیبانی کننده و کوچک باشد.
پژوهش


حجت الاسلام محمدرضا یزدانی مقدم، مدیر گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا به موضوع پژوهش در حوزه اشاره کرد و بیان داشت: در امر پژوهش گرفتار نهادهای اجرایی و اداری و آیین نامه ها هستیم.

وی با بیان اینکه وجود نظامات اداری در حوزه علمیه با مقایسه با سایر مراکز پژوهشی تلطیف شده است، ادامه داد: باید بکوشیم تا قیود اداری راه را بر روی تحققات سد نکند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در برخی پژوهشگاه ها آنقدر ساختار اداری مانند نهاد، دفتر، معاونت و ... وجود دارد که هزینه کار اداری از هزینه کار پژوهش بیشتر است.

وی بیان داشت: پژوهشگاه ها باید دارای سازمان اداری مناسب، پشتیبانی کننده و کوچک باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه کار جمعی در پژوهش از اهمیت خاصی برخوردار است، ادامه داد: شاید بهترین نوع کار جمعی انجام شده تا الان در حوزه علمیه، مجموعه مقالات باشد که بصورت پروژه ای یک بحث دنبال می شود.

وی بیان داشت: کار جمعی نیاز به ظرف خاصی دارد که البته با روش های آموزشی به صورت کامل ارتباط دارد.

محقق علوم حوزوی بیان داشت: متاسفانه روحیه کار دسته جمعی در ما تقویت نشده است و الان با وجود این همه طلاب، هنوز به ایده آل های خود نرسیده ایم.

وی گفت: طلابی که در حوره علمیه درس می خوانند در هیچ کجای دنیا پیدا نمی شود زیرا با رغبت و با پشت کردن به مظاهر دنیا خود را برای خدمت به دین آماده کرده اند، اما متاسفانه چون آموزش های لازم را نمی بینند، به کارایی بالا نمی رسند.

استاد حوزه علمیه قم اذعان داشت: باید موسساتی سامان دهی شود تا طلاب به صورت مشخص در رشته های خاص رشد کنند، که البته این آموزش های مشترک باعث می شود تا کار جمعی صحیح تر انجام شود.

وی بیان داشت: زمینه های مشترک در دغدغه ها، ظرفها و آموزش موجب می گردد تا تحقیقات جمعی پیشرفت داشته باشد.

حجت الاسلام یزدانی مقدم اظهار داشت: در حوزه علمیه مبانی و پیش فرض های طلاب با یکدیگر فاصله دارد و مسلک ها و مشرب های گوناگون وجود دارد که به معنای کمبود زمینه های مشترک است از این رو باید با پیشتیبانی های لازم، همگرایی تقویت شود. /909/ت302/ع

ارسال نظرات