۲۶ مهر ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۸
کد خبر: ۸۸۰۹۶

زندگی نامه و کرامات امام رضا بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه حضرت امام رضا(ع) با عنوان ملکوت هشتم منتشر شد.
امام رضا ع

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، زندگی نامه، فضایل و کرامات حضرت رضا (ع) در ویژه نامه ملکوت هشتم از سوی پایگاه اطلاع رسانی راسخون مورد بررسی قرار گرفت.

بنا به این گزارش این ویژه نامه دارای بخش هایی همچون، خورشید شرق، نگین خراسان،آثار و برکات زیارت امام رضا (ع)، فضیلت زیارت امام رضا (ع)، امام رضا (ع) نقطه ی اتصال اسلام و ایران است که در بخش اخیر می خوانیم: ما هم اکنون دو مرکز علمی در ایران داریم که یکی مشهد و آن دیگری قم است و قم منشأ علوم فقهی و اسلامی ماست. اگر صادقانه نگاه کنیم آیا جز وجود حضرت معصومه (س) علت حضور علما در آن سامان بسط علم شد؟ می خواهم این نکته را عرض کنم که حضور امام زاده ها و حضور اهل بیت (ع) در ایران موجب شد که هر جایی که آن بزرگوارانی بودند، یک فضای علمی ایجاد شد. اصلا خود علم، دو صفت دارد، یک صفت، صفت جلالی است و دیگری صفت جمالی است. صفت جلالی در قرآن، با قدر و تقدیر و اندازه گیری بیان می شود و صفت جمالی اش با حسن بیان می شود. با این مقدمه عرض کنم که در فضای عرفانی ما، امام (ع)، انسان کاملی است که جلوه ای از صفات جمالی و جلالی حق است. به همین دلیل امامان ما به لحاظ صورت زیبا بودند. یعنی محال بود که شخصی به امام (ع) نزدیک شود و به آرامش نرسد. در کنار این، آن مبانی معنوی امام بود که فطرت انسان را سیراب می کرد. امامان ما، هر دو صفت را داشتند. این سعادت مردم نیشابور و اطراف آن بود که این حقیقت را فهمیده بودند. این تجلی مطلق جمالی و جلالی بود که بر جان مردم نشست و آن عطش را به وجود آورد.

اخلاق و کردار امام رضا (ع) محدّثی بزرگ‌ ، مناظرات امام هشتم با اهل کتاب، هشت درس و پیام از هشتمین امام ، تبلور اندیشه های کلامی امام رضا (ع) در مناظرات ، احیای امر دین از نگاه امام رضا(ع) ،امام رضا (ع) و تبیین عقاید اسلامی از دیگر بخش های این ویژه نامه است.

در مقاله ای با عنوان احیای امر دین از منظر امام رضا(ع) می خوانیم: حضرت رضا(علیه السلام) از شیعیان خویش می خواهد که امر ما را احیا و زنده کنید. این همان سخن پدر بزرگوار ایشان است که وقتی از وی خواسته شد که محدوده فدک را بگوید تا هارون آن را به ایشان بازگرداند فرمودند نمی تواند آن را مشخص کند؛ زیرا هارون حاضر به دادن فدک با محدوده واقعی آن نیست و هنگامی که با پافشاری هارون آن حضرت محدوده فدک را گفت همان مرزهای دولت هارونی از بلخ تا آفریقا از سند تا مدیترانه و از فارس و مراکش و همه ممالک اسلامی آن زمان بود. این بدان معنا بود که فدک، زمین خاص نیست، بلکه مکتب است که همان نظام ولایی است و اگر کسی می خواهد امر ایشان را بازگرداند می بایست همه آن چه را غصب کرده اند بازگرداند. احیا و زنده نگه داشتی که آن حضرت به شیعیان بیان می کند همان زنده نگه داشتن نظام ولایی است که کمال دین آن است و همه امامان(علیهم السلام) به اشکال مختلف برای زنده نگه داشتن: آن کوشیدند، گاه با جنگ و گاه دیگر با صلح و گاه دیگر با دعا و ادعیه ها و زمانی دیگر با آموزش و تعلیم و تربیت. بنابراین اگر بخواهیم اقامه دین داشته باشیم و یا اقامه امر الهی را به طور کامل انجام دهیم می بایست نظام ولایی را ملاک و معیار عمل خویش قرار دهیم که پذیرش و مقبولیت دین و اعمال دینی به پذیرش ولایت است.

او رضای خدا بود، دل نوشته، ویژه نامه سال گذشته، زیارت مجازی : پخش زنده حرم امام رضا علیه السلام ،پیامک، گالری تصاویر،بانک صوت و فیلم، کارت پستال از دیگر قسمت هایی است که در این نشریه الکترونیکی درج شده است.

ویژه نامه ملکوت هشتم در پایگاه اطلاع رسانی راسخون به نشانی http://rasekhoon.net قابل دسترسی است. /909/پ203/ع

ارسال نظرات