۱۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۸
کد خبر: ۸۹۶۸۵
واکاوی حضور روحانیان در رسانه ملی (4)؛

روحانیان از حضور در عرصه هنر غفلت نکنند

خبرگزاری رسا ـ‌ مدیر گروه فقه و سیره رادیو معارف با اشاره به ضرورت حضور روحانیان در عرصه های هنری گفت: هم اکنون یک جریان فکری در حال شکل گیری است که هنر را برای هنر می خواهد و در صدد است بین دین و هنر جدایی بیندازد.
روحانيت و رسانه


حجت الاسلام محمد مهدی صفایی، مدیر گروه فقه و سیره رادیو معارف، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: تجربه نشان داده است مقام معظم رهبری وقتی از اصلاح یا تشکیل ساختاری صحبت می کنند یا تغییراتی را لازم می دانند، حتما یک اشکال یا کمبودی در ساختار سابق وجود دارد که قابل چشم پوشی نیست و در صورت چشم پوشی آسیب جدی خواهیم دید.

حجت الاسلام صفایی اظهار داشت: برای نمونه مقام معظم رهبری درباره اصلاح ساختار متون آموزشی حوزه تذکر داده اند و فرمودند اگر یک مرجع از تمام امور مرجعیتش دست بردارد و برای تحول در حوزه گام‌های اساسی بردارد جا دارد.

وی خاطر نشان کرد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره متون آموزشی حوزه دغدغه دارند، در مورد ورود روحانیان و آشنایی آنان به عرصه رسانه و مباحث هنری نیز دغدغه دارند و از انحراف در عرصه های هنری و جدا شدن هنر از دین احساس خطر می کنند.

این فعال عرصه رسانه یادآور شد: قبل از انقلاب، بزرگان ما دغدغه جدایی دین از سیاست داشتند و برای جلوگیری از این انحراف، انقلاب اسلامی به وجود آمد، در حال حاضر نیز برای پیشگیری از این انحراف نیاز به یک تحول اساسی است.

وی تأکید کرد: از زمانی که اسلام وارد ایران شد، دین اسلام با همه عرصه های هنری همچون معماری، نقاشی، خطاطی آمیخته شد؛ هم اکنون یک جریان فکری در حال شکل گیری است که هنر را برای هنر می خواهد و در صدد است بین دین و هنر جدایی بیندازد.

مدیر گروه فقه و سیره رادیو معارف ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی این خطر را درک کرده اند، از این رو خواستار حضور مؤثر و عمیق روحانیان در رسانه ملی شده‌اند.

وی تصریح کرد: صدا و سیما قدم های خوبی همچون تأسیس دانشکده صدا و سیمای قم، پژوهشکده صدا و سیما، راه اندازی شبکه های رادیویی معارف و قرآن، شبکه تلویزیونی قرآن برداشته است و زمینه ورود روحانیان به صدا و سیما را فراهم کرده است؛ اما این اقدامات کافی نیست.

حجت الاسلام صفایی بیان داشت: همچنین حوزه علمیه و دفتر تبلیغات اسلامی که وابسته به این حوزه است نیز اقدام به برگزاری دوره هایی همچون دوره تربیت مربی کودک، خطاطی، نقاشی، فیلم نامه نویسی و مانند آن کرده است و در صورتی که طلاب از این آموخته ها استفاده کنند مفید خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: این کارها به تنهایی کافی نیست و لازم است کارشناسان مجربی از حوزه و صدا و سیما درباره چگونگی ورود حوزویان به صدا و سیما برنامه ریزی کنند.

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به این که هنرمندان ما نیز باید بپذیرند که در هنر انحراف وجود دارد و برای اصلاح آن اقدام کنند، ابراز داشت: هالیوود خود را در خدمت نظام سرمایه داری و نظام حاکم می داند، چرا در کشور ما هنرمندان خود را در خدمت حاکمیت دینی و اسلامی نمی دانند.

وی در پایان گفت: روحانیان نباید از وارد شدن در عرصه هنر غفلت کنند و حوزه های علمیه نیز باید به سمتی بروند که طلاب با اراده و خوش ذوقی تربیت کنند که دین را باور کرده، به ایمان قلبی رسیده و تأثیر گذار باشند./919/ت302/ع

ارسال نظرات