جای کاروزی پژوهشی در مقاطع گوناگون تحصیلی حوزه علمیه خالی است
حجت الاسلام مهدی محقق فر، قائم مقام اداره امور پژوهشی مدارش علمیه حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بیان داشت: یکی از مراحلی که باید در امر پژوهش طلاب رعایت شود، آموزش روش ها و پیرایه های پژوهش است که باید به صورت مداوم این آموزش صورت پذیرد و در پژوهش های تمرینی رعایت شود و از سوی اساتید مورد ارزیابی قرار گیرد.
وی بیان داشت: آماده سازی شرایط کارورزی، تمرین دادن و انجام پژوهش ضمن تحصیل طلاب باید از سوی اساتید حوزه علمیه مورد توجه جدیتری قرار گیرد.
این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: در امور پژوهش باید نگاه طریقی داشته باشیم و در حد تولید دانش همت گماریم.
وی بیان داشت: ایجاد یک فضای رقابتی سالم پژوهشی بین طلاب، عرصه خوبی برای شناسایی استعدادهای پژوهشی طلاب است.
این محقق حوزه علمیه قم اظهار داشت: برگزاری جشنواره ها، ایجاد کانون های علمی و تولید نشریات تحقیقی می تواند در سوق دادن طلاب به امر پژوهش کمک شایانی کند.
وی ادامه داد: شناسایی، حمایت و راهنمایی طلاب در امر پژوهش باید جدی گرفته شود و برنامه ریزی ها و اقدامات مناسب آن به صورت سنجیده سامان یابد.
این محقق علوم حوزوی اظهار داشت: ایجاد فضاها و بافت های اجتماعی، در اختیار گذاشتن سامانه های تشویقی و کتابخانه های قفسه باز و مشاوره می تواند استعدادهای بالقوه پژوهشی طلاب را به مرحله فعلیت برساند.
وی بیان داشت: اگر آموزش های لازم برای پژوهشگری به صورت مداوم در مقاطع مختلف تحصیلی به طلاب ارائه شود، طلبه ای که به درس خارج می رسد می تواند وارد فضای پژوهشی حرفه ای حوزوی شود.
محقق حوزه علمیه قم، بیان داشت: وظیفه مسؤولان حوزه علمیه است که از حیث انگیزشی، روشی، تکمله های علمی و بسترهای پژوهشی اقدامات لازم را فراهم سازند. /909/ت302/ع