۰۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۹۱۰۴۵

نشست بررسی فقهی اصل در روابط خارجی دولت اسلامی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی بررسی فقهی «اصل در روابط خارجی دولت اسلامی» با هدف بررسی و شناخت اصل در روابط دولت اسلامی با دول غیر اسلامی صبح امروز در قم برگزار شد.
همايش


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی بررسی فقهی و حقوقی رابطه دولت اسلامی با دول خارجی، صبح امروز به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سالن گفت‌و‌گوی دانشگاه مفید برگزار شد.

حجت‌‌الاسلام‌ سیدجواد ‌ورعی، مدیر گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در این نشست علمی با بیان اینکه سوال اصلی بحث پیرامون ارتباط دولت اسلامی با دول خارجی است، به بیان دیدگاه های عالمان شیعه و اهل سنت پرداخت.

وی با ارائه بحثی مفهوم شناسانه گفت: از کلمات فقهای اسلامی این گونه برداشت می شود که اصل اولی بر جنگ است و برخی هم در تایید این نظر به آیات قرآن استدلال کرده‌اند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: آیات قرآن در بحث جنگ و جهاد دارای قید است و حتی آیاتی از قرآن که اطلاق دارد باید با توجه به آیات مقید تفسیر و تحلیل شود.

وی گفت: اصل دیگری که ازسوی اندیشمندان اسلامی بیان شده است، اصل همزیستی مسالمت آمیز در ارتباط دولت اسلامی با دولت های خارجی است که این نظریه قوی تر به نظر می رسد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: نظر سومی که می توان در این موضوع مطرح کرد، نظریه مصلحت جامعه مسلمین است.

وی بیان داشت: ما می توانیم در چارچوب اصول مشخص فقهی، در مصادیق گوناگون مصلحت اندیشی کنیم و بر طبق مصلحت، رفتار دولت اسلامی با دول غیر اسلامی را تنظیم نماییم.

دیگر سخنران این نشست علمی، جواد منصوری، معاون سابق وزیر امور خارجه بود که به بیان چارچوب ها، ساختارها، پیشرفت و آینده پیش روی نظام سازمان بین الملل پرداخت.

وی بیان داشت: بحث سازمان های بین المللی یک بحث نوپدید است که از حدود صد سال پیش در دنیا ایجاد شده است.

این محقق دانشگاهی گفت: بررسی روابط سازمان های بین المللی از منظر فقهی، ذیل عنوان مسائل مستحدثه جای می گیرد و باید از اصول ثابت اسلامی برای به دست آوردن احکام نوپدید و متغیر تلاش کنیم.

وی در ادامه به کارکردهای سازمان های بین المللی، نقش سازمان بین الملل، امکانات و دستاوردهای سازمان های بین المللی و تحلیل واقعیات سیاسی حاکم بر این سازمان به ارائه بحث پرداخت.

در ادامه این نشست، حجت ‌‌الاسلام مهدی فیروزی، دبیر این نشست علمی ، نقاط ابهام بحث و پرسش های حاظرین را مطرح کرد. /909/پ202/ع

ارسال نظرات