مباهله یکی از دلایل ولایت و وصایت حضرت علی است
حجتالاسلام عبدالرحیم عقیقی بخشایشی از پژوهشگران حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با گرامیداشت روز مباهله پیامبر اکرم(ص) با مسیحیان نجران، اظهار داشت: مباهله یکی از دلایل ولایت و وصایت حضرت علی(ع) است.
وی با اشاره به کیفیت این روز و نزول آیه «فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنْ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ»، خاطرنشان کرد: براساس مفاد این آیه، ولایت و وصایت حضرت علی(ع) اثبات میشود.
این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه مباهله نوعی نفرین کردن همدیگر است و پیش از پیامبر اکرم(ص) نیز رایج بود، افزود: وقتی دو نفر در مسألهای به مشکل میرسیدند و هر یک از برهان و دلیل دیگری قانع نمیشد، همدیگر را نفرین میکردند که فرد باطل از بین برود.
وی، ادامه داد: برخی از مسیحیان نجران که یکی از مناطق یمن بود در سال دهم هجرت به پیامبر خدا(ص) ایمان آوردند و برخی دیگر عناد کرده و حقانیت رسالت پیامبر را نپذیرفتند.
حجتالاسلام عقیقی بخشایشی، اضافه کرد: پیامبر اکرم(ص) براساس فرمانی از سوی خداوند متعال، نصارای نجران را به مباهله دعوت کرد و آنان نیز پذیرفتند، از این رو آن حضرت همراه با حضرت علی(ع)، فاطمه زهرا(س) و امام حسن و امام حسین(ع) در محل مورد نظر حاضر شدند.
وی، ابراز داشت: زمانی که نصارای نجران چهرههای نورانی پیامبر و همراهانش را دیدند با خود گفتند که اگر این چهرههای معصوم دست بر دعا بردارند و از خداوند طلبی کنند، رد نخواهد کرد، از اینرو دودمانمان برباد میرود، بنابراین با پیامبر اکرم(ص) مباهله نکردند و راضی به پرداخت جزیه شدند.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مسائل فراوانی در مباهله پیامبر اکرم(ص) با مسیحیان نجران مطرح میشود که از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: پیامبر اکرم(ص) در روز مباهله علی(ع) را نفس خود برشمردند و این امر یکی از دلایل وصایت و ولایت امیرالمؤمنین(ع) است.
وی، افزود: هرچند شبهاتی در خصوص روز مباهله مطرح میشود، اما باید دانست که ولایت و امامت عین نبوت است و کاری که پیامبر اکرم(ص) در روز مباهله انجام دادند و آنچه از مفاد آیه مباهله به دست میآید، حقانیت حضرت علی(ع) و ولایت ایشان بر مسلمانان را پس از نبی مکرم اسلام(ص) اثبات میکند. /920/ت302/ع