۱۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۹۲۱۴۸
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

تردیدافکنی در مفاتیح الجنان دور از انصاف است

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تاکید بر اینکه باید قدر شخصیت هایی همچون شیخ عباس قمی را بیشتر بدانیم، تردید افکنی در کتاب شریف مفاتیح الجنان را دور از انصاف و علمیت خواند.
حجت الاسلام والمسلمين جواد فاضل لنكراني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) روز پنج شنبه در کنگره بزرگداشت شیخ عباس قمی، که با حضور رییس مجلس و شخصیت های برجسته حوزوی و نمایندگان بیوت مراجع در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با تجلیل از نقش و خدمات جاویدان این عالم مجاهد و شهیر نامی، از وی به عنوان شخصیتی عالم، مشهور و محدثی کم نظیر یاد کرد.

وی با بیان اینکه مرحوم محدث شیخ عباس قمی در میدان فقاهت و تاریخ و بسیاری از علوم دیگر نیز دست داشت تاکید کرد: این محدث شهیر در رشته های مختلف آثاری متعدد و ماندگار از خود به جای گذاشته است

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه ما باید قدر چنین شخصیت هایی را بدانیم و به آثارشان توجه کنیم، بیان داشت: باید ریشه یابی کنیم چرا شیخ عباس قمی، محدث قمی شد و چرا در عصر و زمان ما در حوزه چنین شخصیت هایی را نداریم.

وی با اشاره به شیوه فعالیت مرحوم محدث قمی در تدوین آثار، بیان داشت: مرحوم محدث قمی در روش مطالعه خود یک سبک و سیاق اساسی داشت و این گونه نبود که کتابی را تورق کند و امروز ضروری است حوزه این سبک را احیا کند.

وی ادامه داد: اگر غربی ها شخصیتی همچون محدث شیخ عباس قمی داشتند صدها نوع الگوسازی از او کرده بودند و به دانشمندان خود ارایه می دادند و ما باید قدر این شخصیت ها و مفاخر علمی را بیشتر بدانیم. 

آیت الله محمد فاضل با تبیین شاخص ها و ویژگی های مرحوم محدث قمی، جامعیت را از دیگر ویژگی های این محدث شهیر عنوان و تصریح کرد: محدث قمی نشر کتب خود را از قبل از 40 سالگی آغاز کرد که این نکته بسیار حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: برخی ها در کتاب شریف مفاتیح تردیدافکنی کرده اند که این دور از انصاق و علمیت است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان داشت: البته این مساله به این معنا نیست که جای مناقشات رجالی و کلام وجود نداشته باشد، اما با توجه به اینکه محدث قمی در این کتاب شریف از کتب معتبره و منقوله مورد تایید علما بوده مطالب را بیان کرده است نباید آن را متزلزل کرد.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: امام خمینی(ره) وقتی در کشور ترکیه تبعید بودند یکی از کتاب هایی که در خواست داشتند برای ایشان بفرستند کتاب مفاتیح الجنان بود، که این مساله نشانگر اعتماد و اهتمام ایشان به این کتاب شریف است. /924/پ202/ص
ارسال نظرات