۰۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۹۳۹۴۳
لاله افتخاری:

فراکسیون قرآن و عترت مجلس رسمیت ندارد

خبرگزاری رسا ـ نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در سال 1389 از طرف فراکسیون قرآن و عترت پیشنهاد داده شد که سازمان‌‎ها و مراکز دولتی، نیم‌درصد از بودجه خود را صرف فعالیت‌‎های قرآنی کنند.
لاله افتخاري رييس فراكسيون قرآن و عترت مجلس شوراي اسلامي



به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی دارای فعالیت‌‎های مختلفی است که با توجه به قرارگیری آن در مجلس و نقش قانونگذاری و نظارت، می‎تواند بر فعالیت‌‎های مختلف قرآنی کشور نظارت کند و در عین‎حال اگر در بخشی با کمبود قانون مواجه هستیم، این مشکل و نقیصه را هم برطرف کند. اگرچه عمر زیادی از فراکسیون قرآن و عترت نمی‎گذرد، اما در این مدت فعالیت‌‎های خوبی داشته است. نشریه پنجره در بررسی نقش و فعالیت‌‎های این فراکسیون به گفت‌وگو با دکتر «لاله افتخاری» (رییس این فراکسیون) پرداخته است که در پی می‌آید؛

توانایی فراکسیون قرآن و عترت مجلس چقدر است و نقشی که بر عهده دارد چیست؟
مستحضر هستید که فراکسیون قرآن و عترت، رسمیت ندارد و تقریبا یک NGO مجلسی محسوب می‎شود، ولی به‎هرحال این نکته مثبت را دارد که فراکسیون است، یعنی افراد با تخصص‌‎های متفاوت و فقط به‎خاطر علاقه‌مندی‎های‎شان در آن حضور دارند و در این راستا هرکدام بخشی از کار را برعهده دارند. برای فراکسیون قرآن و عترت در مجلس هفتم عضوگیری شد و تقریبا اکثریت اعضای مجلس و شاید بتوان گفت بیش از سه چهارم اعضا، از ریاست مجلس تا دیگران، به عضویت این فراکسیون درآمدند، حتی بعضی از اقلیت‌‎های مذهبی هم به عضویت این فراکسیون درآمدند. ما هم به این مطلب عقیده داشتیم، چون می‎دانستیم که در برنامه‎‎های قرآنی، حتی غیرمسلمان‌‎ها هم به حقوق خود بهتر دست خواهند یافت و این‎گونه بود که فعالیت‌‎ها را آغاز کردیم و کار‎های مختلفی انجام شد و پژوهش‌‎هایی در این ارتباط صورت گرفت و جلساتی با مسئولان و صاحب‌نظران انجام شد و همه این کار‎ها انجام گرفت و اساس‌نامه و مرام‌نامه‎ای برای فراکسیون نوشته شد که اهداف و چشم‌انداز برنامه‎‎ها کاملا در آن ذکر شده بود. همچنین نامه‌نگاری‌‎هایی با مراجع، بزرگان و صاحب‌نظران انجام گرفت، خدمت صاحب‌نظران قرآنی و بعضی از مراجع عظام تقلید از جمله آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی، آیت‌الله‌العظمی سبحانی، آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی و دیگر علما رسیدیم و این توفیق حاصل شد که گزارش‎هایی را خدمت مقام معظم رهبری به‎صورت شفاهی و مکتوب ارائه و تقدیم کنیم و ایشان هم اشاراتی فرموده و ارجاعاتی دادند.

شما حتما در جریان منشور توسعه فرهنگ قرآنی بوده‎اید. این منشور با توجه به چه نیازی و چگونه تدوین و ابلاغ شد؟
خلأ‎های بسیاری در امور قرآنی کشور وجود داشت و متولی خاصی هم در امر قرآن وجود نداشت و در عرصه‎‎های هدایت، حمایت و نظارت فعالیت‎‎های قرآنی کشور، باید مرکزی وجود داشته باشد که فعالیت را هماهنگ کند؛ از یک طرف همپوشانی‌‎ها را از بین ببرد و از طرف دیگر فعالیت‌‎ها را عمق و گسترش دهد. بر این مبنا طرحی تهیه و تقدیم مقام معظم رهبری شد که ایشان به دفترشان ارجاع دادند که در آن‎جا هم هماهنگی‌‎های لازم انجام گرفت و نهایتا در سال 1388 در شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای توسعه فرهنگ قرآنی تشکیل شد که در آن چهار وزیر آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فن‌آوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عضو هستند و در کنار این‎‎ها رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نماینده صدا‌و‌سیما، نماینده و رییس دفتر تبلیغات اسلامی قم و دو نماینده از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‎ها، رییس مرکز فعالیت‌‎های قرآنی دفتر مقام معظم رهبری و دو نفر از تشکل‌‎های مردمی هم حضور دارند.
از اولین روز‎هایی که آقای صفار هرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شدند، بنده و چند تن از دوستان و نمایندگان مجلس با ایشان صحبت کردیم و پیشنهادات قرآنی خود را ارائه کردیم که نهایتا به تشکیل مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌‎های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منجر شد و بعد از آن در همین راستا ریاست جمهوری دستور تعیین و نصب معاونت قرآنی یا قائم‌مقام قرآنی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دادند.

تاکنون چه سیاست‌‎هایی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی پیگیریشده، چون به نظر می رسد در جامعه هنوز اثر خاصی از فعالیت‎های آن دیده نمی‎‎شود؟
در سال گذشته بعد از تصویب شورای توسعه فرهنگ قرآنی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، با تلاش همه اعضا و جلسات بسیار زیاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی، جایگاه خاصی برای قرآن در کشورمان دیده شد و علاوه‎بر این قرار بر این شد که بُعد نظارت بیشتر وارد عرصه شود و از این جنبه که یکی از نقش‌‎های مجلس شورای اسلامی نظارت است، اقداماتی را در این عرصه در نظر گرفتیم و جلسه‎ای در مجلس با حضور ریاست مجلس شورای اسلامی برگزار شد که ایشان سخنان بسیار ارزشمندی در این زمینه داشتند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزرای علوم، تحقیقات و فن‌آوری و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که رییس شورای توسعه فرهنگ قرآنی است و... در تدوین منشور توسعه فرهنگ قرآنی که به‎صورت لایحه درآمد، تلاش کردند و ما نیز صاحب‌نظران و رؤسای کمیسیون‌‎های مختلف را دعوت کردیم و دکتر عباس‌پور، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، نیز حضور یافتند. در این عرصه ما به دولت برای اجرای برنامه‎ای چنین گسترده و با ارزش کمک می‎کنیم و دولت محترم نیز همکاری می کند تا این مسأله بهتر به انجام برسد. جلسه اول شورای توسعه فرهنگ قرآنی هم با ریاست افتخاری ریاست جمهوری محترم برگزار شد و بعضی از اعضاء حضور داشتند.

الان روند کار‎ها چگونه است و هرکدام از کمیسیون‌‎های منشور، چه نقشی بر عهده دارند؟
بحمدالله اکنون با پی‌گیری‌‎های فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، جلسات ادامه داشته و به‎طور منظم برگزار شده است و تلاش می‎شود که افراد خودشان در جلسات شرکت داشته باشند. در طرحی که به‎صورت کلان دیده شده بود - در آن زمان خودمان طرح را داده بودیم و دوستان هم ما را در این راه همراهی می‎کردند- سه حوزه برای فعالیت‌‎های قرآنی به‎صورت کلان در نظر گرفته شد. حوزه آموزش عمومی به ریاست وزیر آموزش و پرورش که به‎عنوان کمیسیون آموزش عمومی مطرح است؛ افرادی که مرتبط با این حوزه و همکار ایشان و در حقیقت اعضای این کمیسیون هستند، به نسبتی که با امر آموزش و پرورش ارتباط دارند، آموزش را مدنظر دارند؛ و به‎هرحال آموزش عمومی برعهده وزیر آموزش و پرورش است که البته قطعا از سیاست‌‎های موجود در سازمان‌ها، تشکل‎ها، فعالیت‌‎ها و ظرفیت‌‎های تشکل‌‎های مردمی در این حوزه باید استفاده کنند، خودشان می‎توانند این سازمان‌‎ها را نیز وارد اجرا نمایند، ولی مسئولیت حمایت نظارت و هدایت با ایشان است.
در کمیسیون آموزش تخصصی هم تربیت نیروی متخصص و پژوهش‌‎های قرآنی پژوهش‌‎های حوزه و دانشگاه مدنظر است که همگی با ریاست وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری و با همکاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می‎شود، کمیسیون سوم کمیسیون تبلیغ و ترویج است که ریاست آن بر عهده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است و به‎نحوی در عرصه‎ تشکل‎‎های مردمی، در تبلیغ و ترویج و نمایشگاه و طبع و نشر و چاپ و مسابقات و... مرتبط است و به اتفاق سازمان‌‎ها و دستگاه‎‎های ذی‌ربط، از جمله سازمان اوقاف و امور خیریه و دیگر نهاد‎ها اقداماتی را انجام می‎دهد.

وزارتخانه‎‎های مربوطه در راستای منشور توسعه فرهنگ قرآنی، چه اهدافی دارند و در راستای رسیدن به این اهداف باید چه تغییراتی در خود ایجاد کنند؟
در جلسه اول این شورا بنا شد که دو وزارتخانه علوم و بهداشت هرکدام دو اداره‌کل (اداره‌کل آموزش و اداره‌کل پژوهش) برای این مسأله داشته باشند که آموزش‌‎ها و پژوهش‌‎های کشور را به‎سمت قرآن سوق دهند و در تدوین و بازنگری کتب درسی و انتخاب اساتید و ارزیابی آن‎‎ها و حتی تعیین سرفصل‌‎های دروس و... باید این مسائل در نظر گرفته شود. همچنین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید در مورد بیمارستان‌‎ها و دیگر مراکز تحت پوشش وزارتخانه‌اش، همه این موارد را رعایت کند و همچنین در وزارتخانه آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی، باید یک معاونت قرآنی و یا قائم مقام قرآنی در نظر گرفته شود که همه امور قرآنی را تحت پوشش قرار دهد. این انتظار وجود دارد که وزرا، افراد توانمند را به صحنه آورده و ساختار مناسب را برای اجرای درست و کامل منشور توسعه فرهنگ قرآنی ببینند و در شورای توسعه فرهنگ قرآنی هم حضور فعال داشته باشند. در این مورد باید گفت نیاز است ساختار اصلاح شود و با معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی ریاست‎جمهوری هم در این زمینه صحبت‌‎هایی صورت گرفته و دستوراتی هم داده شده، البته این نیاز وجود دارد که بودجه لازم این کار تأمین شود.
به‎نظر می‎رسد که با اجرای طرح اعطای نیم درصد از بودجه دستگاه‎‎های دولتی به فعالیت‌‎های قرآنی، تحول زیادی صورت گرفته و تأثیر زیادی بر روی فعالیت‌‎های قرآنی بگذارد.
در سال 1389 از طرف فراکسیون قرآن و عترت پیشنهاد داده شد که سازمان‌‎ها و مراکز دولتی، نیم‌درصد از بودجه خود را صرف فعالیت‌‎های قرآنی کنند که جمع آن حدود 360 میلیارد تومان می‎شود، جلسات مکرری هم در شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد که بعضی از وزرا، بسیار از این جلسات استقبال کردند و به این نتیجه رسیدیم که اجازه دهیم صندوق حمایت از توسعه و گسترش فعالیت‌‎های قرآنی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجلس شورای اسلامی برسد، به‎خاطر این‎که این کار سرعت پیدا کند، در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار می‎گیرد و از طرف دیگر نیاز هست که حمایت‌‎های بعدی، حمایت‌‎های ساختاری و راهبردی هم انجام شود. پیشنهادات زیادی از طرف فراکسیون قرآن و عترت داده بودیم و در همایشی که از طرف مجلس شورای اسلامی درباره برنامه پنجم توسعه برگزار شد، علاوه‎بر پیشنهادها، مقالاتی هم در این زمینه ارائه شد.
معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری موظف است که تا پایان سال این برنامه‎‎ها و راهبرد‎های توسعه فرهنگ قرآنی را ابلاغ کرده، پیشنهاد داده و به تصویب برساند، تا این کار‎ها انجام شود. اگر امروز می‎بینیم که 10 هزار مدرسه قرآنی با حضور ریاست جمهوری و وزیر آموزش و پرورش افتتاح شده، تلاش‌‎هایی بوده که در این عرصه صورت گرفته است.

فعالیت‌‌‎های کمیته آموزش و پژوهش‌‎های قرآنی و حوزوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، چه نقشی در این زمینه دارد؟
علاوه بر فراکسیون قرآن و عترت، در کمیسیون آموزش و تحقیقات هم کمیته آموزش و پژوهش‌‎های قرآنی و حوزوی وجود دارد. همچنین بناست که شاخه نخبگان قرآنی، در فراکسیون قرآن و عترت ایجاد شود، چون می‎دانیم که بنیاد ملی نخبگان و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و دیگر مراکز مختلف مملکت، حمایت‌‎هایی را از نخبگان دارند، ولی لازم است که تعریفی از نخبه قرآنی داشته باشیم. اگر در بنیاد نخبگان شاخه قرآنی داشته باشیم، خیلی بهتر می‎توانیم فعالیت کنیم. بعضی از افرادی که در عرصه بین‎المللی رتبه آورده‎اند از نخبگان علمی، پژوهشی و قرآنی مملکت هستند، این‎‎ها هم وارد عرصه شدند و پیشنهاداتی داشتند که ان‌شاء‌الله بتوانیم از این طریق مشکلات را حل و فعالیت‌‎ها را گسترش دهیم.
چندی پیش در همایشی که با گردهمایی بیش از هزار مدیر مدارس قرآنی آموزش و پرورش تهران برگزار شد، سخنرانی داشتم و از استاندار تهران خواستم که به‎هرحال از بودجه‎‎های استانی که ریاست جمهوری در امور فرهنگی در اختیار استان قرار دادند، بخش قابل‎توجهی برای عمق بخشیدن به فعالیت‌‎های هزار مدرسه قرآنی اختصاص پیدا کند که آقای «تمدن» هم بسیار استقبال کردند. احساس می‎شود یک نگاه قرآنی در همه جا ایجاد شده و امیدوار هستیم که همه مسئولان هم خود را در این مسیر قرار دهند، با نگاه قرآنی وارد این عرصه شوند و از منظر قرآن همه مسائل از به‎کارگیری نیروها، تعیین پست‌ها، اولویت‌ها، اصلاح سرفصل‌‎های درسی و... تعیین شود. درحقیقت همان‎طورکه زمان پیامبر اکرم (صلی‎الله علیه و آله و سلم) این‎گونه بود که اولویت‌‎ها براساس قرآنی بودن به افراد داده می‎شد و سمت‌‎ها هم همین‎طور، همه فعالیت‌‎ها باید با نگاه قرآنی انجام شود تا این اقدامات زمینه‎ساز دولت جهانی قرآن شود که قطعا با شعار و بدون برنامه نمی‎توانیم به این‎‎ها دست یابیم.

به‎نظر شما ضرورت این‎که در همه کشور‎های اسلامی این نگاه‎‎ها به‎وجود بیاید چیست، آیا در اتحاد و نقش بهتر و بیشتر کشور‎های اسلامی در جهان مؤثر است؟
طرح فراکسیون قرآن و عترت بین‌المجالس اسلامی را در ملاقات با نمایندگان مسلمان کشور‎های اسلامی که به ایران آمده بودند و یا سفر‎هایی که به این کشور‎ها داشتیم، ارائه دادیم که بسیار از آن استقبال شد و همه خواهان این بودند که به آن‎‎ها کمک کنیم که در این راستا توفیقاتی داشته باشند و بیانیه‎ای در پی اهانت به قرآن کریم و قرآن‌سوزی که در آمریکا-که نشانه خشم استکبار از توانمندی‌‎های این کتاب الهی و غنای آن و استکبارستیزی بود- صادر شد و از پارلمان‌‎های کشور‎های اسلامی و نمایندگان مسلمانان مجالس کشور‎های مختلف خواسته شد که با روی آوردن به قرآن کریم بتوانند هم خدمتی به خودشان و هم خدمتی به جامعه بشری داشته باشند؛ گفتیم طرح آماده است و می‎توانیم در اختیارشان قرار دهیم تا همه بتوانیم یک پارلمان قرآنی در کل جهان اسلام داشته باشیم.

اکثریت اعضای مجلس هفتم و شاید بتوان گفت بیش از سه چهارم اعضا، از ریاست مجلس تا دیگران، به عضویت این فراکسیون درآمدند، حتی بعضی از اقلیت‌‎های مذهبی هم به عضویت این فراکسیون درآمدند. ما هم به این مطلب عقیده داشتیم، چون می‎دانستیم که در برنامه‎‎های قرآنی، حتی غیرمسلمان‌‎ها هم به حقوق خود بهتر دست خواهند یافت و این‎گونه بود که فعالیت‌‎ها را آغاز کردیم و کار‎های مختلفی انجام شد و پژوهش‌‎هایی در این ارتباط صورت گرفت و جلساتی با مسئولان و صاحب‌نظران انجام شد

آموزش عمومی برعهده وزیر آموزش و پرورش است که البته قطعا از سیاست‌‎های موجود در سازمان‌ها، تشکل‎ها، فعالیت‌‎ها و ظرفیت‌‎های تشکل‌‎های مردمی در این حوزه باید استفاده کنند، خودشان می‎توانند این سازمان‌‎ها را نیز وارد اجرا نمایند، ولی مسئولیت حمایت، نظارت و هدایت با ایشان است./916/د102/ع

ارسال نظرات