۱۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۹۵۱۳۱
مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان:

جای اخلاق مؤثر و اساتید بزرگ اخلاق در حوزه علمیه خالی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان گفت: امروز جای اخلاق مؤثر و اساتید بزرگ اخلاق در حوزه علمیه خالی است و چه بسا بعضی از کنش و واکنش ها در حوزه ناشی از همین خلأ و کمبود باشد.
حجت الاسلام اكبر فرجام، مدير اجرايي حوزه علميه خراسان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام اکبر فرجام، مدیر اجرائی حوزه علمیه خراسان در دومین نشست صمیمی با طلاب مدارس، در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت مهدی (عج) مشهد گفت: امروز جای بزرگانی چون امام خمینی (ره)، میرزا علی آقا قاضی،‌ میرزا علی آقا شیرازی، شاه آبادی،‌ لواسانی، طباطبائی، مرحوم نخودکی و ... به عنوان اساتید اخلاق در حوزه خالی است شاید بعضی از کنش و واکنش ها در حوزه ناشی از همین خلأ و کمبود باشد.

مدیر اجرائی حوزه علمیه خراسان در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات این حوزه در زمینه تحول، با بیان این مطلب که عمده ترین ریزش های تحصیلی بعد از پایه ششم است، اظهارداشت: یکی از گام های اساسی و راهگشا در این حوزه، تأسیس مدارس تحت برنامه سطح دو و سه بوده است تا انتخاب استاد و مدرسه برای طلاب آزاد باشد.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در سال های گذشته درباره تحول،‌ یادآورشد: تحول مورد نظر رهبر معظم انقلاب، تغییر در اجتهاد مرسوم در حوزه یا همان فقه جواهری نیست بلکه منظور تغییر در روش ها، افزودن بعضی مواد آموزشی مورد نیاز امروز جامعه در برنامه های درسی و مهجور نماندن قرآن در طراحی فقه و اصول است.

حجت الاسلام فرجام با بیان اینکه تحول باید به صورت مجموعه پازل و با در نظر گرفتن ساز و کارهای لازم و جامع نگری مدیریت و برنامه ریزی انجام شود، تصریح کرد: باید به نظرات مجموعه عناصر حوزه شامل ارکان و غیر ارکان آن، توجه داشت.

مدیر اجرائی حوزه علمیه خراسان با تأکید بر این که تحول نیازمند توجه و استقبال اساتید است که در حوزه علمیه خراسان این امر محقق شده است، اظهارداشت: تجمیع سلایق در قالب هایی چون حضور حدود 50 استاد این حوزه در گروه های علمی، عضویت اساتید در مدارج علمی، حضور فضلای جوان در برنامه ریزی ها در کمیسیون هایی چون آموزش و پژوهش از جمله اقدامات این حوزه در رشد و تحقق تحول می باشد.

حجت الاسلام فرجام به برگزاری دوره های آموزشی مهارت پژوهش، طراحی وابلاغ تفسیر کامل برای طلاب تا خارج فقه و اصول در حوزه علمیه خراسان اشاره و خاطرنشان کرد: چند سالی است که طلاب خارج این حوزه باید در کنار شرکت در امتحان فقه و اصول، در آزمون تفسیر تخصصی نیز شرکت کنند.

وی از راه اندازی ستاد تفسیر در سال های اخیر و حضور بیش از 1200 طلبه خراسانی در فراخوان آثار پژوهش، بر هدفمندی پژوهش های حوزویان تأکید کرد و با اشاره به این که برنامه های حوزه علمیه خراسان در طول دوره برگزاری، آسیب شناسی نیز می شوند، بیان داشت: باید نتیجه برنامه های فرهنگی در حوزه، تربیت طلاب متخلق باشد.

وی افزود: باید بر تولید برنامه های فرهنگی در مدارس اهتمام داشته باشیم.

مدیر اجرائی حوزه علمیه خراسان در پاسخ به سؤالی درباره نظارت و رسیدگی این حوزه به مدارس شهرستان ها، با اشاره به خدمات و برنامه ریزی هایی که برای مدارس شهرستان های این حوزه انجام شده است، یادآوشد: بعضی از مدارس علمیه در این شهرستان ها طلاب و علمای موفقی تربیت و به جامعه معرفی نموده اند.

وی اضافه کرد: تا کنون بیش از صد استاد از سوی حوزه علمیه خراسان به مدارس شهرستان ها اعزام شده و بیش از 90 مدیر و مسؤول آموزش تحت برنامه و حمایت این حوزه در این شهرستان ها هستند.

حجت الاسلام فرجام در پاسخ به سؤال یکی از طلاب در رابطه با امور خدماتی و نحوه پرداخت شهریه، یادآور شد: این مسأله دغدغه مدیریت این حوزه نیز هست و درباره رفاه آنان برنامه های مختلفی انجام شده است.

وی در پایان با اشاره به حضور طلاب در دانشگاه ها، تأکید کرد: لباس طلبگی، هویت و افتخار طلاب علوم دینی در تمام دوران حوزه های علمیه است و بنده نیز نسبت به آن عشق می ورزم.

مدیر اجرائی حوزه علمیه خراسان با بیان این که طلاب علوم دینی می بایست در کنار توجه و اهتمام به نهج البلاغه به صحیفه سجادیه نیز توجه داشته و از تعالیم غنی آن بهره مند شوند، گفت: دعاهای صحیفه سجادیه به انسان احساس کوچکی و تسلیم در برابر خدای متعال را می دهد. معنای اینکه کلمه "اسئلک" در صحیفه سجادیه زیاد تکرار شده، نشان دهنده توجه و تأکید بر درخواست نکردن انسان از غیر خدا را است.

مدیر اجرایی حوزه خراسان به بخشی از دعاهای آخر در صحیفه سجادیه اشاره و تأکید کرد: باید با این معارف بلند زبور آل محمد (ص) انس گرفت زیرا انسان از متناهی به نا متناهی وصل می شود.

گفتنی است پس از این دیدار مدیر اجرائی حوزه علمیه خراسان از مؤسسه علمی ـ تربیتی " الهدی " که ویژه همسران طلاب مدرسه حضرت مهدی (عج) تأسیس شده و زیر نظر این مدرسه فعالیت علمی و آموزشی دارد، بازدید کرد./930/ د102/ص
ارسال نظرات