۲۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۹۵۹۸۶
در همایش تفکر آری تکفیر نه مطرح شد؛

امروز جهان تشنه گفتمان بین ادیان است

خبرگزاری رسا ـ در همایش تفکر آری تکفیر نه مطرح شد: حفظ وحدت و حرمتها عاملی مهم در ناکام گذاشتن دشمنان اسلام و مسلمانان است زیرا فرصت فتنه انگیزی را از آنها سلب می کند.
نشست


به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا به نقل از تقریب نیوز، همایش تخصصی «تفکر آری، تکفیر نه» با حضور جمعی از مسؤولان، اساتید و علمای برجسته شیعه و اهل سنت در حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) زاهدان برگزار شد.

حجت الاسلام ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در این همایش با اشاره به تلاشهای بی‌دریغ رهبر معظم انقلاب در راه تقریب و وحدت شیعه و اهل سنت اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب از بن دندان معتقد به تقریب و وحدت جهان اسلام است.

نواب افزود: تلاش امام راحل و بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی در نفی برخی نسبتها به شیعه انجام گرفت اما تلاش مقام معظم رهبری علاوه بر آن در جهت اثبات همدلی و وحدت و تفاهم شیعه با اهل سنت است.
 
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب حتی برای تقویت همدلی شیعه و اهل سنت یک سال را به نام پیامبر اعظم نامید و به جای پیامبر اکرم وا‍‍ژه اعظم را که بیشتر بین اهل سنت مرسوم است بکار برد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: متاسفانه ما مسلمانان از نعمتهایی که خداوند بر ما ارزانی داشته است همچون ماهی در آب که از ارزش آب خبر ندارد بی خبر هستیم.

نواب ادامه داد: در سفرها و دیدارهای متعدد با رهبران مسیحیت بارها شاهد درخواست آنها مبنی بر تقویت تعامل و گفتمان بین اسلام و مسیحیت بوده ام و دیده ام که بسیاری از مسیحیان به پاکی و اخلاقیات موجود در جامعه مسلمانان غبطه می خورند.

وی افزود: امروز جهان به جایی رسیده است که همگان از فساد و معصیت رنج می برند و آرزوی پاکی و صداقت موجود در تعالیم حیاتبخش اسلام را دارند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم تصریح کرد: در این شرایط به نظر می رسد بحث از شیعه یا اهل سنت بحثی فرعی و بسیار پیش پا افتاده است زیرا آنچه که احساس می شود گفتمان بین ادیان است که جهان امروز تشنه آن است.

وی ادامه داد: میان شیعه و اهل سنت آنقدر مشترکات هست که اختلافات جزیی اصلا به چشم نمی آید به طوری که هرگاه در میان اهل سنت بوده ام خودم را فردی بیگانه ندیده ام.

نواب گفت: مشکل اصلی امروز جهان اسلام حاکم بودن برخی طاغوت ها بر ملتهای مسلمان است و تجربه نشان داده است که اگر این طاغوتها سقوط کنند و آزادی بین مردم حاکم شود دیگر صدای اختلاف شنیده نخواهد شد.

وی اظهار داشت: امروز متاسفانه شرایط به گونه ای رقم خورده است که برخی مسلمانان در کشور خود نیز آزادی ندارند و به عنوان مثال دختر رجب طیب اردوغان به دلیل اینکه می خواهد با حجاب تحصیل کند مجبور است کشور ترکیه را ترک و در آمریکا مشغول به تحصیل شود.

نواب افزود: حاکم شدن آزادی موجب رشد جریان تقریب و از بین رفتن زمینه های تفرقه و اختلافات مذهبی است و در هر کشوری که آزادی باشد می بینیم که تقریب رشد می کند و مسلمانان خود را عضو یک خانواده می بینند.
 
وی با اشاره به جریان تکفیر اظهار داشت: تکفیر اختصاص به شیعه نداشته و در تاریخ شاهد بوده ایم که این جریان علیه اهل سنت هم رواج داشته است.

وی در بیان علت شکل گیری جریان تکفیری گفت: هرگاه دست حکومتهای طاغوتی به میان اختلافات می آید جریان تکفیری رشد می کند.

وی ادامه داد: در برخی موارد نیز شاهد هستیم جهل و عدم آگاهی موجب رشد جریان تکفیری شده است به عنوان مثال برخی افراد جاهل که شناختی از مذهب حنفی ندارند مسلمانان حنفی مذهب را وهابی می خوانند در حالی که حنفی ها اهل رای و وهابی ها اهل حدیث هستند.
 
وی افزود: حتی در میان خود وهابیها هم شاهدیم که هیچ عناد و عداوتی با اهل بیت پیامبر به چشم نمی خورد بلکه در برخی مواضع دیگرشان مشکل وجود دارد.

وی اظهار داشت: پشتوانه جریان تکفیری هیچ فقه و فقاهتی نیست بلکه دستهایی است که به ناحق بر ملتهای اسلامی حاکم شده اند.

جریان تکفیر برهم زننده خانواده بزرگ اسلام است
مولوی عبدالصمد ساداتی، امام جمعه اهل سنت سراوان در این همایش اظهار داشت: جریان تکفیر با کافر قلمداد کردن سایر مسلمانان در واقع به وحدت خانواده بزرگ جهان اسلام ضربه می زند و آرامش را از آن سلب می کند.

وی افزود: در حالی که مبانی کفر و ایمان توسط خدا و رسول(ص) در کتاب و سنت به صراحت مشخص شده است و طبق آن نمی توان گوینده لااله الاالله را کافر نامید، استکبار گران با هدف ایجاد فتنه بین مسلمانان به ایجاد و تقویت جریان منحرف تکفیری کمک می کنند.

مولوی ساداتی خاطر نشان کرد: مشکل امروز ما مسلمانان بر سر چگونه نماز خواندن نیست بلکه مشکل ما با کسانی است که اصولا اعتقادی به نماز و دین اسلام ندارند اما استعمارگران بدخواه با طرح فروعات، سعی در غافل کردن ما از مشکلات اصلی را دارند.

وی افزود: دشمن با علم به اینکه وحدت شیعه و اهل سنت نقطه قوت اسلام و مایه ضعف او است به این اصل مقدس حمله برده است اما مردم ما با نشان دادن آگاهی و بیداری دینی و سیاسی بارها پاسخ شیطنت های دشمن را داده اند و ثابت کرده اند که به ندای لبیک خود با رهبر معظم انقلاب و پیشوای جهان اسلام وفادارند.

بعثت انبیاء با هدف دعوت به تفکر بوده است
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان نیز در این همایش اظهار داشت: انبیای الهی آمدند تا بشر را به سوی تفکر و تعقل دعوت کنند و فطرت خداجوی او را بیدار سازند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی سلیمانی افزود: اهمیت تفکر به حدی است که بیش از 135 بار در قرآن کریم از آن سخن به میان آمده است.

وی با استناد به منابع اهل سنت همچون صحیح امام بخاری افزود: گفتن لااله الاالله و محمدا رسول الله و اعتقاد به انبیای الهی و قیامت شرایطی است که برای تشخیص مسلمان از کافر معین شده است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان ادامه داد: آنچه که از روایات متعدد در کتب شیعه و اهل سنت استفاده می شود این است که گفتن شهادتین و اظهار اسلام موجب حرمت جان و مال و ناموس فرد اظهار کننده می شود و ریختن خون او یا کافر شمردنش جایز نیست و بلکه گناهی نابخشودنی است.

وی جریان تکفیری را زاییده تلاش شوم استکبار و جهل برخی دوستان نادان برشمرد و افزود: تفکر افراطی تکفیر در حقیقت ریشه در نقشه های شوم استعمارگران و دشمنان قسم خورده اسلام و مسلمانان دارد.

بیداری اسلامی استکبار جهانی را به وحشت انداخته است
دکتر صباح زنگنه، کارشناس امور خارجه و مسایل استراتژیک نیز در این همایش اظهار داشت: جریان تکفیری در حقیقت نتیجه وحشت استکبار از پیشرفت بیداری اسلامی در جهان و تلاش برای متوقف کردن آن است.

وی افزود: استکبار آمادگی ندارد تا ببیند امت اسلام از زیر یوغ او خارج شود به همین دلیل با فتنه انگیزی و بزرگنمایی اختلافات مذهبی و به راه انداختن جریان تکفیری در تلاش است بیداری اسلامی را مانع شود.

زنگنه گفت: بررسی ها نشان می دهد که سه اصل کتاب، سنت و اجماع مشخصه اصولگرایی واقعی است و چنین اصولگرایی موجب افتخار ما است.

دکتر زنگنه اظهار داشت: بخشی از جریان تکفیری ناشی از جهل و سوء برداشت از سخنان علمای مذهبی است و جریان تکفیری ریشه در هیچ فقه و اجتهادی نداشته است.

وی افزود: بررسی آثار افرادی حتی همچون ابن تیمیه که برخی با مطرح کردن فریضه جهاد در آثار او سعی در مشروع جلوه دادن توسل به قوه قهریه را دارند نیز نشان می دهد که ابن تیمیه هم توسل به قوه قهریه برای اصلاح جامعه و برخورد با منکرات را تنها از سوی حاکمان مجاز دانسته و درباره مردم و افراد عادی تنها وظیفه ای را که جایز می داند نصیحت است زیرا اگر هر کس به بهانه اصلاح و جهاد با منکرات به قوه قهریه متوسل شود و اقدام کند با توجه به اختلاف تشخیص افراد این امر موجب فتنه و تفرقه خواهد شد.

علما قطب نماهای جامعه هستند
مفتی محمدقاسم قاسمی، مفتی دارالعلوم مکی اهل سنت زاهدان نیز اظهار داشت: علما و روحانیون مسلمان اعم از شیعه و اهل سنت در قبال مردم جامعه نزد خداوند مسوول هستند.

وی ادامه داد: همانطور که یک قطب نما با کمک مغناطیس جهت صحیح را نشان می دهد یک عالم نیز با کمک کتاب خدا و سنت رسول (ص) می تواند جهت صحیح هدایت و قرب الی الله را به بندگان خدا نشان دهد.
 
وی وظیفه عالمان دین را بسیار خطیر و حساس توصیف کرد و افزود: عالم حقیقی بدون توجه به حب و بغض ها تنها برای رضای خدا در جهت هدایت بندگان خدا تلاش می کند و موظف است جلوی انحرافها را بگیرد.

مفتی قاسمی درباره جریان تکفیری گفت: تکفیر کردن یک مسلمان عملی است که هیچ یک از فقها و مجتهدان بر آن اقدام نکرده اند و اگر در جایی این فکر رشد یافته است نتیجه اظهارات جاهلانه عده ای غیر مجتهد بوده است.

وی با اشاره به نظر امام ابوحنیفه در مورد تکفیر اظهار داشت: همه علمای اهل سنت با این جمله امام ابوحنیفه آشنایی دارند که فرمود "لا نکفر اهل القبله" بدین معنا که ما هیچ یک از اهل قبله را کافر نمی شماریم.
 
قاسمی افزود: در روایات نقل شده است که اگر یک مسلمان مسلمانی دیگر را تکفیر کند در حالی که نسبت کفر در حق برادر مسلمانش صدق نکند خودش کافر می شود.
 
وی ادامه داد: اگر ما هزاران نفر را به اشتباه وارد خانواده جهان اسلام و مسلمان قلمداد کنیم عذر ما نزد خداوند مقبول است اما اگر به اشتباه یک نفر را که مسلمان است کافر بشماریم هیچ عذری نزد خداوند نداریم و این گناهی نابخشودنی است.

مفتی دارالعلوم مکی اهل سنت زاهدان ادامه داد: البته گاهی برخی ظلمها و تبعیض ها در حق یک گروه موجب می شود آنها برای جبران این تبعیض، طرف مقابل خود را تکفیر کنند اما واقعیت این است که از دیدگاه اسلام حتی این کار هم ناجایز است زیرا بین کافر و ظالم و فاسق هم در مبانی اسلامی تفاوت وجود دارد و نمی توان به خاطر ارتکاب ظلم کسی را تکفیر کرد.

وی راه برخورد با جریان تکفیر را در سعه صدر و احترام به مقدسات مذهبی شیعه و اهل سنت دانست و افزود: وحدت و حفظ حرمتها عاملی مهم در ناکام گذاشتن دشمنان اسلام و مسلمانان است زیرا فرصت فتنه انگیزی را از آنها سلب می کند.

مفتی قاسمی افزود: با نگاهی گذرا به عقاید یهود می بینیم که آنها چه عداوت سختی با مسیحیان دارند اما در عمل علیه مسلمانان با آنها متحد شده اند اما ما مسلمانان که در کتاب و نبوت و نماز و قبله و سایر مشترکات یکسان هستیم دچار تفرقه ایم که این جای تاسف دارد.
 
وی افزود: با کمی سعه صدر و نگاه اصلاحی در عقاید، مسلمانان می توانند هویت گمشده خود را بیابند و دشمن استعمارگر را در نقشه های شومش ناکام سازند.

خوارج، آغازگر جریان تکفیری در تاریخ اسلام
مولوی عبدالرحمان ملازهی، امام جمعه اهل سنت چابهار نیز در این همایش خوارج را به عنوان آغازگر جریان تکفیری در جهان اسلام برشمرد.

سخنران پایانی این همایش در ادامه افزود: جریان تکفیر هیچ ریشه دینی ندارد و آنچه که ما بدان معتقدیم این است که نمی توان به کفر اهل قبله حکم کرد.

مولوی عبدالرحمان ادامه داد: تفکر و تعقل نعمتی بسیار ارزشمند است که خداوند در اختیار مسلمانان قرار داده و دشمنان اسلام را از این نعمت محروم ساخته است.

وی افزود: هرگاه عقل سلیم و فکر صحیح باشد جریان تکفیری اجازه رشد نخواهد یافت و بسیاری از مشکلات و اختلافات ظاهری نیز حل می شود.

مولوی ملا زهی ادامه داد: تکفیر یک مسلمان گناهی سنگین است و به همین راحتی نمی توان مسلمانی را کافر نامید زیرا حتی اگر فردی مرتکب گناه کبیره شود به شرط اعتقاد به عدم حلیت گناه و عدم انکار ضروریات دین باز هم در دایره اسلام باقی می ماند.

وی افزود: هیچ فقیه و مجتهدی نیست که موافق جریان تکفیری باشد زیرا تکفیر هیچ ریشه ای در فقه و اجتهاد ندارد بلکه اگر هم در جایی مطرح شده از سوی عده ای جاهل و غیر فقیه بوده است.

مولوی عبدالرحمان ملازهی همچنین با انتقاد از عملکرد وهابیت حاکم در عربستان سعودی اظهار داشت: اقدام آخوندهای وهابی در محو آثار نبوی و اخیرا تلاش در از بین بردن آثار صحابه و همسران رسول خدا(ص) عملی ناجایز و خلاف سنت است.

وی تصریح کرد: در روایات آمده است که حضرت رسول (ص) بر سر قبر برادرخوانده خود، عثمان بن مظعون، سنگی قرار داد تا نشانه قبر او برای آیندگان باشد و این بیانگر سنت آن حضرت است در حالیکه اقدام وهابی ها در محو این نوع آثار خلاف سنت نبوی قلمداد می شود.

مولوی ملازهی با بیان اینکه بین اهل سنت و جریان وهابیت تفاوت های بی شماری وجود دارد خطاب به علمای حاضر در همایش گفت: ما باید مطابق مصلحت دین و دنیای خود حرکت کنیم و راه خودمان را از برخی انحرافها جدا سازیم./916/د101/ع

ارسال نظرات