۲۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۹۶۰۰۱
آیت‌الله جوادی آملی:

دسیسه‌های شیطان به خاطر شکست خوردن عقل نظری در مصاف با وهم و خیال است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی، با تاکید بر اینکه تمام القائات، انگیره ها و اندیشه های باطل ناشی از وسوسه‌های شیطان است، تصریح کرد: کسی که شیطان را ولی خود قرار دهد در دام وسوسه هایش گرفتار خواهد شد.
آيت الله جوادي آملي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی روز چهارشنبه در درس تفسیر خود که با حضور طلاب و روحانیان در مسجد اعظم قم برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره حج، آیه چهارم این سوره مبارکه را تفسیر کرد.

وی با اشاره به اینکه هر کس شیطان را ولی خود قرار دهد فریبش را می‌خورد و گمراه می‌شود، تصریح کرد: تمام القائات و انگیره ها و اندیشه های باطل ناشی از وسوسه های شیطان است و ما باید به این مساله توجه کنیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: اگر وهم و خیال بر انسان مسلط شود، القائات شیطان در بخش اندیشه تاثیر می گذارد.

این استاد برجسته سطح عالی حوزه علمیه قم اضافه کرد: ابلیس مستقیما در اندیشه و انگیزه اثر نمی‌گذارد، بلکه دسیسه های شیطان در اندیشه بخاطر شکست خوردن عقل نظری در مصاف با وهم و خیال است.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی تاکید کرد: اگر شیطان بر انسان مسلط شد، خطرات و آسیب های بسیاری را دامن‌گیر افراد خواهد کرد.

مفسر برجسته قرآن کریم در ادامه با بیان اینکه در مساله معاد چند موضوع و بحث محوری مطرح است، گفت: امکان احیای اموات، توانایی خدا بر انجام این کار و ضرورت احیای اموات از جمله مباحث و مسائل این موضوع است.

وی تصریح کرد: این اصول را خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم به صورت شفاف و روشن مطرح کرده است، اما بر اساس اصل احیای اموات، ذات اقدس اله روح را آفرید و زمانی که انسان از دنیا رفت این روح موجود است و خدا می تواند دوباره بدن متلاشی شده را جمع و روح را به او ضمیمه کند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه قدرت خدا نامتناهی است، اضافه کرد: نه تنها خدا قادر بر احیای اموات است، بلکه این مساله به دلایل مختلف یک اصل ضروری است و ذات اقدس اله از ناحیه فعل و فاعل این اصل را ثابت می کند.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه فعل خدا حکیمانه است و هرگز کار عبث نمی کند، تاکید کرد: اگر هر کس هرچه کرد نتیجه آن را نبیند این مساله از حکمت بدور است.

مفسر برجسته قرآن کریم گفت: کار خدا حکیمانه است و اگر دنیا به یوم الحساب و المعاد ختم نشود این مساله لغو و بیهوده خواهد بود و این موضوع نیز دور از حکمت ذات اقدس اله است.

وی با اشاره به اینکه خدا حق محض است و از او چیزی جز حق نیاید، تصریح کرد: معاد نیز حق است، چون خدا حق است و از حق باطل صادر نمی شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: حق را از غیر خدا نمی شود طلب کرد، هرچه حق است از آن خدا است و او هرآنچه انجام می دهد حق است و هیچ گونه باطلی در حریم خدا راه ندارد و هرچه حق است بالتبع از اوست.

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه با بیان اینکه علمای ما سفر الی الخلق و الی الحق داشتند، تصریح کرد: کسی که محبت خدا را ندارد، سرمایه را باخته است و کسی که قدرت و آثار ذات اقدس اله را نمی‌بیند کور است.

وی در بخش پایانی سخنان خود با تسلیت ایام اربعین حسینی، تاکید کرد: ان شاءالله در این ایام معارف بلند قرآن کریم مورد توجه ما خواهد بود. /924/پ202/ع

ارسال نظرات