۳۰ دی ۱۳۸۹ - ۰۰:۰۳
کد خبر: ۹۶۰۶۳
با سخنرانی آیت الله صافی گلپایگانی؛

نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با سخنرانی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید در مدرسه علمیه حضرت آیت‌الله گلپایگانی قم برگزار شد.
نشست دوره اي اساتيد سطوح عالي و خارج حوزه علميه قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم شب گذشته با سخنرانی حضرت آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی در مسجد مدرسه مرحوم آیت الله گلپایگانی قم برگزار شد.

بر اساس این گزارش حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در این نشست با تاکید بر ضرورت همدلی حوزویان به بیان دیدگاه های خود درباره موضوعات مختلف حوزه پرداخت.

وی با بیان این که حوزه باید برای جوابگویی در دنیای امروز خود را آماده کند، تاکید کرد: در این راستا همدلی و متحد بودن بسیار مهم است و همه باید با هم بوده و طلاب، اساتید و روحانیان به هم حسن ظن داشته باشند.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی تصریح کرد: غرض اصلی رضایت امام عصر(عج) و تبلیغ دین مبین اسلام است، در این راستا باید با هم متحد باشیم و از اجر و ثواب خدماتی که افراد انجام می دهند غافل نشویم.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه عالم و روحانی باید فعال باشد نه منزوی، ابراز داشت: امیدواریم خداوند به همه طلاب، اساتید و مسؤولان توفیق دهد که در خدمت به اسلام و امام زمان(عج) کوتاهی نکنیم.

وی با بیان اینکه حوزه های علمیه خدمت بسیاری به مردم و عالم بشریت و تشیع کرده اند، تاکید کرد: اگر به تاریخ حوزه های علمیه تشیع نگاهی بیندازیم می بینیم که علما، مراجع و بزرگان در همه جا اظهار وجود می کردند و با امر به معروف و نهی از منکر، احکام دین را برای مردم بیان و شبهات را دفع می کردند.

این گزارش حاکی است، آیت الله علوی بروجردی از اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم نیز در این نشست به تبیین دیدگاه های خود درباره موضوعات مختلف حوزه پرداخت و پیشرفت حوزه بر اساس سنت های دیرین را خواست اصلی مراجع تقلید ارزیابی کرد.

وی بیان داشت: مراجع تقلید مخالف نظم، طراحی و برنامه ریزی برای پیشبرد حوزه نبوده و نیستند، این بزرگان تاکیدی که دارند این است که طرح ها باید کارشناسی شده و پخته باشد تا آسیبی متوجه حوزه نشود.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: حوزه دانشگاه نیست، ما نباید یک طرح و برنامه را بدون کار کارشناسی و آسیب شناسی لازم در حوزه اجرا کنیم و نسبت به تبعات احتمالی آن بی تفاوت باشیم.

وی همچنین با اشاره به سفر اخیر ده روزه مقام معظم رهبری به قم، تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب در سفر اخیرشان به قم مطالب بسیار خوبی را درباره حوزه های علمیه ایراد کردند که باید به آن توجه شود و اساتید سطوح مختلف حوزه نیز دغدغه های ایشان را دغدغه خود می دانند.

این گزارش می افزاید، حجت الاسلام علی اکبریان از اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم، نیز در ادامه نشست دوره ای اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم، با اشاره به سفر حضرت آیت الله خامنه ای به قم، این سفر را برای حوزه های علمیه به ویژه حوزه علمیه قم پرخیر و برکت ارزیابی کرد.

وی تصریح کرد: سفر مقام معظم رهبری به قم و بیاناتی که ایشان ایراد کردند، شور و نشاطی خاص را در بین حوزیان ایجاد کرد.

این استاد حوزه علمیه قم، پیگیری مطالبات رهبر انقلاب را خواست اصلی مراجع تقلید، شورای عالی، جامعه مدرسین، مسؤولان و متولیان حوزه و اساتید دانست و تاکید کرد: بیانات و فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه نباید در حد شعار باقی بماند و اگر این مساله اتفاق بیفتد ما دچار فرصت سوزی شده ایم.

حجت الاسلام علی اکبریان همچنین وحدت و همدلی در حوزه را امری ضروری دانست و با بیان اینکه وجود اختلاف و سو تفاهم ها باعث تضعیف می شود بر ضررورت اجتناب از این مساله در حوزه تاکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی هادوی تهرانی استاد دیگری از سطوح عالی حوزه علمیه قم بود که دی این نشست فرصت بیان دیدگاه های خود را پیدا کرد؛ وی با تاکید بر اینکه مدیریت تحول در حوزه باید با اشراف و نظر مراجع تقلید و بزرگان صورت گیرد، افزود: تحول امری است که ما چه بخواهیم و چه نخواهیم رخ می دهد، مدیریت تحول امری لازم است که باید صورت گیرد.

وی همچنین به بیان مزایای شیوه های آموزشی حوزه های علمیه پرداخت و شیوه های آموزشی موجود در حوزه را از پیشرفته ترین شیوه های آموزشی مرسوم در دنیا ارزیابی و بر ضرورت توجه به سنت های اصیل و ریشه ای حوزه تاکید کرد. /924/ پ201/ص
ارسال نظرات