۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۹۷۳۶۷
استاد حوزه علمیه قم:

حفظ دستاوردهای انقلاب مهم‌ترین وظیفه روحانیت است

خبرگزاری رسا ـ یکی از اساتید حوزه علمیه قم، انقلاب مردم ایران را نهضتی اسلامی با پشتوانه تعقل، اجتهاد و علم خواند و روشن کردن افکار عمومی و حفظ دستاوردهای انقلاب را مهم‌ترین وظیفه بر دوش روحانیت دانست.
حفظ دستاوردهای انقلاب مهم‌ترین وظیفه روحانیت است


حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسین احمدی فقیه یزدی، مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، گفت: در هر دوره‌ای از تاریخ دشمنان توحید و دشمنانی که مخالف الوهیت هستند، تلاش می‌کنند تا نور خدا را خاموش کنند اما غافل از این‌که «الله إِلَّا أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ».

وی با بیان این‌که نور الاهی با همه حقایق عالم تکریم مرتبط است، افزود: عالم تکریم حقیقت عالم وجود است و این ارتباط به آسانی قطع نخواهد شد.

این مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: انسان همواره نیازمند هدایت است که این امر از سوی خداوند متعال به وسیله پیامبران و ائمه اطهار‌‌(ع) و در زمان غیبت کبری به وسیله مراجع معظم تقلید و حوزه‌های علمیه همواره مراقبت شده و تا اکنون ادامه دارد.

وی در ادامه نور الهی را مرتبط با نور علم دانست و اظهار داشت: نور علم الهی به وسیله کتب آسمانی و به ویژه قرآن کریم که حاوی مباحث بسیار ارزنده عالم آفرینش است ترسیم شده و هدایت عامه مسلمین نیز از این طریق انجام شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمدی فقیه یزدی با بیان این‌که هدایت عامه پس از خاتم الانبیا(ص) و ائمه اطهار(ع) در دستان حضرت ولی‌عصر(ع) قرار دارد و اکنون در زمان غیبت ایشان، مراجع تقلید و علما هستند که این ارتباط را حفظ کرده‌اند، گفت: ارتباط با عامه مردم و تحول در افکار آنان به عهده روحانیت و در رأس آن مرجعیت است.

وی با اشاره به پیاده شدن ولایت عامه خداوند در هر دوره‌ای به تلاش حضرت امام‌(ره)، حضرت آیت‌الله بروجردی و مرحوم آیت‌الله عبدالکریم حائری اشاره کرد و ابراز داشت: این مراجع معظم تقلید که با هم نیز مرتبط بودند، حوزه‌های علمیه شیعه را متحول کردند.

این مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم البته تلاش بزرگانی همچون مرحوم نائینی، سیدمحمدکاظم یزدی، آسیدابوالحسن اصفهانی و دیگران را در ایجاد این تحول بسیار مؤثر دانست و گفت: اما این سه بزرگوار در رشد و تکامل مؤمنان و جامعه به سمت دانش و بینش و حرکت صحیح در دوران حساس قبل از انقلاب، نقش بسیار مهمی داشتند.

وی با بیان این‌که امام خمینی‌‌(ره) تکمیل کننده کار سایر مراجع بود و تشکیل انقلاب اسلامی ایران خود گویای این حقیقت است، تصریح کرد: تمام جوامع بشری به ویژه اهل اسلام و تشیع امروز از انقلاب اسلامی ایران الگو گرفته‌اند و هرچه مقصود خداوند متعال در قرآن کریم بوده به وسیله این انقلاب پیاده شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمدی فقیه یزدی ادامه داد: امام خمینی‌‌(ره) هدف انبیای الهی را زنده کردند و کار را به جایی رساندند که امروز به لطف خداوند متعال نعمت بزرگ انقلاب اسلامی نصیب ما شده، انقلابی که حوزه‌های علمیه، طلاب و اساتید، دانشگاهیان و در واقع اهل علم و دانش در ایجاد آن نقش مهمی داشتند و همانا احیاکننده ارزش‌های الاهی بوده‌اند.

وی انقلاب مردم ایران را نهضتی اسلامی با پشتوانه تعقل، اجتهاد و علم خواند و گفت: هدف امام خمینی‌‌(ره) از تشکیل انقلاب اسلامی رسیدن به حد عالی مقاصد اسلامی و پیاده کردن آن در جامعه بود؛ اگرچه هنوز با آنچه مورد نظر قرآن کریم و تعلیمات ائمه معصومین‌‌(ع) بوده، فاصله داریم، اما باید دانست که مسیر انقلاب همان مسیر پیامبر خاتم‌‌(ص) و قرآن کریم است.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این‌که بیداری امروز اسلامی نشأت گرفته از بیداری مردم ایران است، روشن کردن افکار عمومی و حفظ دستاوردهای انقلاب را مهم‌ترین وظیفه بر دوش روحانیت دانست و گفت: هرگز فکر نکنیم اداره افکار عمومی کار آسانی است؛ بلکه محکم و استوار آنچه سبب اقوای جامعه و افکار عمومی می‌شود نابود کنیم.

وی در پایان سخنان خود با بیان این‌که راه تحقیق، فکر، پیشرفت و بصیرت با انقلاب اسلامی ایران هموار شده است، ابراز داشت: حوزویان و دانشگاهیان، انقلاب اسلامی و مشی امام راحل را به خوبی بشناسند، با دید روشن در کشف حقایق قرآنی و مسائل الهی بیشتر همت کنند و قلب و دل آگاه خود را در محضر خدا قرار دهند تا نتیجه مطلوب حاصل شود. /920/ت302/ص

ارسال نظرات