۰۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۰:۱۸
کد خبر: ۹۸۹۶۵
رییس مجلس شورای اسلامی:

ارتباطات بین المللی حوزه گسترش و توسعه یابد/ حاکم لیبی دچار مشکلات عقلی شده است

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحولات بیدارگرایانه اخیر در منطقه، گسترش و توسعه ارتباطات بین المللی حوزه های علمیه به ویژه حوزه علمیه قم را ضروری دانست.
دکتر علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي دکتر علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لاریجانی نماینده مردم قم و رییس مجلس شورای اسلامی، چهارشنبه شب در مراسم افتتاح رسمی ساختمان جدید مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) که با حضور حضرت آیت الله صافی گلپایگانی و شخصیت های حوزوی و مسؤولان استانی در قم برگزار شد، تصریح کرد: این مرکز عظیم با نیت خیر مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی تاسیس شد و با تلاش های پیگیرانه آقازاده ایشان منشا خیرات و دستاوردهای خوبی شده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم این مرکز بتواند به نیازهای روز پاسخ دهد، تاکید کرد: حضرت آیت الله فاضل لنکرانی از مراجع بزرگ و دور اندیش بودند و تاسیس مرکز فقهی ائمه اطهار نیز تاییدی بر دور اندیشی این مرجع تقلید فقید است.

رییس مجلس ابراز داشت: این مرجع تقلید فقید افزون بر اینکه در فعالیت های انقلاب نقش محوری و شاخص داشت، در حمایت از نظام اسلامی نیز شاخص بود و نقش این مرجع تقلید در پیش بینی حوادث از ایشان شخصیت منحصر بفردی ساخته بود.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش برجسته روحانیت در ادوار مختلف، اظهار داشت: حوزه های علمیه شیعی از جهات متعدد با سایر حوزه ها غیر قابل قیاس بوده است و این ویژگی نیز در ادوار مختلف حفظ شده است.

روحانیت همیشه از تفکر اصیل اسلامی دفاع و حراست کرده است

وی تاکید کرد: استقلال حوزه های علمیه شیعی یک امر بسیار با برکت بوده که در ادوار مختلف حفظ شده است و به برکت این امر نقش تاثیرگذار حوزه های علمیه شیعی همواره ملموس بوده است.

لاریجانی ابراز داشت: در دوره های مختلف با وزیدن افکار مختلف به سمت جوامع اسلامی، این علما بودند که تفکر اصیل اسلامی را حفظ کردند و در دفاع از حقوق مردم و مبارزه در برابر سلاطین برآمدند و نقش خود را به خوبی ایفا کردند.

وی با بیان اینکه روحانیت همیشه از تفکر اصیل اسلامی دفاع و حراست کرده است، افزود: خدمات حوزه های علمیه در بخش های مختلف چه پیش و چه بعد از انقلاب اسلامی بسیار برجسته بوده است.

ولی فقیه عصاره فکر دینی را در جامعه محقق کرد

این فعال سیاسی گفت: بعد از انقلاب اسلامی نقش فقها در هدایت جامعه بسط ید بیشتری پیدا کرد و ولی فقیه عصاره فکر دینی را در جامعه محقق کرد و اراده ولی فقیه بر این بوده که چه در مقام تقنین و چه در مقام اجرا احکام اسلامی جاری و ساری شود.

وی با اشاره به تحولات بیدارگرایانه اخیر در منطقه، انقلاب های اخیر ملت ها را یک حادثه و اتفاق بزرگ دانست و ابراز داشت: در این مسائل و اتفاقات مشاهده شد که برخی از علمای این بلاد نسبت به مردم عقب افتادگی هایی داشتند.

علمای الازهر به دلیل عدم استقلال در انقلاب مصر عقب تر از مردم بودند

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علمای الازهر به دلیل عدم استقلال در انقلاب مصر عقب تر از مردم بودند، تاکید کرد: اینها به همین دلیل نتوانستند نقش هدایت جدی در تحولات داشته باشند و در این مسائل بسیار ملاحظه کار عمل کردند و البته الان که شرایط بازتر شده مردم لیبی را تشویق می کنند.

وی تاکید کرد: وقتی حوزه ها مستقل نباشند این مشکل را پیدا می کنند و در حالی که باید از منافع اسلام و مردم دفاع کنند، دچار عقب افتادگی می شوند.

رییس مجلس گفت: امروز یک موج بیداری در کشورهای اسلامی ایجاد شده و علمای اهل سنت دارند بیدار می شوند و جایگاه خود را پیدا می کنند و تنگناهای گذشته تا حدودی مرتفع شده است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی حوزه علمیه قم می تواند با برنامه ریزی مناسب نقش خود را وسیع تر و دقیق تر برقرار سازد.

نماینده مردم قم با تاکید بر اینکه در عصر فعلی باید ارتباطات حوزه علمیه قم با سایرکشورها گسترش یابد، ابراز داشت: در عصر فعلی باید حوزه های علمیه به ویژه حوزه علمیه قم ارتباطات بین المللی خود را با حوزه های سایر کشورها گسترش دهند.

رییس مجلس شورای اسلامی با محکوم کردن کشتار مردم لیبی توسط دیکتاتور جانی این کشور، تاکید کرد: حاکم لیبی دچار مشکلات عقلی شده و با شدت با مردم برخورد می کند اما باید توجه داشت که اینها دوام نخواهد آورد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: در این شرایط و فضا حوزه علمیه قم می تواند با برقراری ارتباط و تعامل نقش آفرین باشد و رسالت خود را به درستی انجام دهد. /924/پ202/ج

ارسال نظرات