۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۲۰:۵۰
کد خبر: ۱۰۳۷۱۷
آیت الله واعظ طبسی:

معلمان از خصوصیات علمی و عملی شهید مطهری الگو بگیرند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله واعظ طبسی گفت: همه معلمان باید از خصوصیات فکری، علمی و عملی استاد مطهری به عنوان یک شخصیت ارزشمند اسلامی الگو بگیرند.
آيت الله عباس واعظ طبسي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی آستان قدس رضوی، نماینده ولی فقیه در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی در دیدار مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی و جمعی از معلمان نمونه با بیان این مطلب افزود: معلمان امروز باید بیش از همه افراد جامعه نسبت به مسائل فکری و معرفتی جوانان و نوجوانان حساسیت نشان دهند.

وی افزود: لازمه این کار، تسلط به مبانی معرفتی و ارائه اطلاعاتی مستدل و مطمئن است تا بتوان با جوانان و نوجوانان متناسب با شرایط سنی آنان گفت و گو کرده و به سئوالات آنان پاسخ داد.

آیت الله واعظ طبسی با بیان این که در شرایط فعلی که تقابل فرهنگ اسلام و غرب شدت بیشتری یافته است، اظهار داشت: معلمان و اساتید میتوانند با بهره گیری از سخنان حکیمانه و عاقلانه مطهری نقشآفرینی نمایند.

تشویق به تفکر در احادیث و روایات

وی با ذکر احادیثی از حضرت علی(ع) در زمینه تشویق به تفکر، عمقنگری و داشتن نگاه اصولی به مسائل، و این که در اسلام تفکر، کلید هدایت است، گفت: غفلت، تسامح و بیتوجهی به مسائل و موضوعات اساسی، دل انسان را تاریک میکند و راه پیشرفت و تعالی را میبندد؛ و در نقطه مقابل، درست تفکر نمودن، انسان را به مسیر پیشرفت و تعالی هدایت می‌کند.

تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: قطعا چنین دین و فرهنگی با چنین و امتیازات و جاذبهها، در تقابل ذاتی با فرهنگ غرب بوده و هست و در این تقابل آنچه میتواند انسان را پیروز کند، تفکر، اندیشه و گرایشهای عقلانی است.

وی با بیان این که شهید مطهری شخصیتی با چنین ویژگیهایی بود، گفت: گفتمان، قلم، بیان و مواضع شهید مطهری همگی بر اساس منطق و تعقل بود و در هیچ یک از کتابهای او نمیتوان یافت که برای اثبات یک مدعا یا مطلب، به سراغ مطالب علمی غریبه و ماوراءالطبیعه رفته باشد.

دوری از خرافه‌پرستی

نماینده ولی فقیه در خراسان اظهار داشت: مادامی که ما برای فکر، اندیشه، تمدن، روش سیاسی و منطقی خود دارای اصول و برهان منطقی هستیم، چه نیازی به خرافهپرستی و یا پخش فیلمها و تصاویری است که موجب تضعیف عقاید نسل نوجوان و جوان شده و به‌جای گرایش به دین، ذهن آنها را درگیر هزاران شهبه نماید؟

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: این که کسانی با توهمات و تخیلات به سوی این مسائل میروند و فکر میکنند این تصاویر و اوهام میتواند خلأ معنویت جوانان را پر کند، اشتباهی بسیار بزرگ و البته بعضا اقدامی حساب شده است.

وی تأکید کرد: این که به شهید مطهری لقب متفکر را میدهیم، بسیار بجاست؛ چه بسا افرادی را در جامعه صاحب فکر میدانیم در حالیکه بسیاری از مبانی اعتقادی و فکری آنها زیر سئوال است و جوانان و نوجوانان باید در این زمینه دقت بیشتری نمایند.

شهید مطهری نسبت به تفکر التقاطی بسیار حساس بود

آیت الله واعظ طبسی با تصریح این که شهید مطهری نسبت به تفکرات چپ و التقاطی بسیار حساس بود، اظهار داشت: ایشان همواره سراغ می‌گرفت که چنان‌چه مباحثی میان جوانان وجود دارد، به تهیه جواب مناسب بپردازد.

وی با بیان این که از الطاف الهی به شهید مطهری، انتشار کتابهای متعددی است که تا امروز پاسخگوی بسیاری از سئوالات جوانان بوده و خواهد بود، افزود: هنر ایشان این بود که آنچه در قالب اصطلاحات فلسفی، عرفانی و بحثهای کلامی گفته است، همگی چهره اسلام ناب و معارف الهی را در افکار عمومی جامعه متناسب با سطوح مختلف انسانی تصویر و ترسیم میکند و در این کار بسیار موفق عمل کرده است.

کسی که مقابل نظام ژست بگیرد، پشتوانه مردمی نخواهد داشت

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دوری از غرور و نخوت علمی را از دیگر خصوصیات علامه مطهری دانست و بیان داشت: آنچه باعث سقوط انسان میشود، غرور و نخوت است؛ این که من احساس کنم ابراز عشق و ارادت عدهای به من تنها به خاطر شخص خودم است، نوعی غرور است؛ لذا باید توجه داشت که در جامعه اسلامی ابراز عشق، محبت و ارادت‌هایی که برای افراد می‌شود، بر اساس ارزشهای اسلامی و ملاکهای دینی و برای جایگاهی است که در آن قرار دارند، نه برای یک شخص.

وی ادامه داد: آن روز که یک روحانی، یک چهره سیاسی، یا یک نیروی برجسته نظام کوچکترین رفتار یا ژستی به خود بگیرد که بیان‌کننده عدول از مواضع اصولی نظام است، مطمئنا ملت به او پشت خواهند کرد و همه علایق از بین خواهد رفت.

وی با تبریک روز معلم به همه معلمان، دبیران و اساتید، از تلاش وافر این قشر برای تعلیم و تربیت کودکان، نوجوانان و جوانان نظام جمهوری اسلامی تشکر کرد و گفت: بحمدلله آموزش و پرورش به عنوان یکی از وزارتخانههای مهم کشور، در سالهای پس از انقلاب اسلامی دچار یک تحول اصولی و عمقی شده است که بخصوص توجه و گرایش نسل نوجوان و جوان به مفاهیم و علوم قرآنی غیر قابل تردید است، اما کافی نیست و باید تلاش بیشتری صورت بگیرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان گفت: امروز نیاز جامعه به خبرگان، نخبگان، گزیدگان، فرهیختگان، نویسندگان، گویندگان و پژوهشگران توانمندی است که در محافل علمی دنیا سخنی برای گفتن داشته و بر اذهان عمومی جهان اثرگذار باشند و این تنها از بستر آموزش و پرورشی توانمند و پویا برمی‌آید.

در ابتدای این دیدار که در اولین روز از هفته معلم و در تالار اماکن متبرکه رضوی برگزار شد، فخریان، مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در سخنانی گفت: در حال حاضر در خراسان رضوی 85 هزار معلم و کادر آموزشی در 47 ناحیه، منطقه و شهرستان استان خراسان رضوی مشغول تعلیم و تربیت بیش از یک میلیون و 70 هزار دانش‌آموز در 10 هزار و 150 آموزش‌گاه و 51 هزار کلاس آموزشی هستند.

در این دیدار همچنین مجید واله، مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی و تنی چند از مدیران و معلمان مدارس امام رضا(ع) حضور داشتند./968/د101/س

ارسال نظرات