۲۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۱۰۶۷۰۴
استاد حوزه علمیه قم:

برتری علمی امام جواد موجب حسدورزی عالمان معاصر ایشان شد

خبرگزاری رسا - استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه ائمه معصومین دارای علم اشراقی و لدنی هستند، اظهار داشت: اگرچه امام جواد(ع) در سن کم به شهادت رسید اما برکات و فضایل این امام همام گسترده و پاینده است
حجت الاسلام والمسلمين بطحايي استاد حوزه و دانشگاه


حجت الاسلام و المسلمین سید هاشم بطحائی، مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تبریک میلاد امام جواد(ع) بیان داشت: ایام ماه رجب در فضیلت و برتری از خصوصیات و ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: میلاد امام جواد در ماه رجب رخ داده که موجب مزید فضیلت این ماه شده است.

وی اظهار داشت: امام جواد(ع) تک فرزند امام رضا(ع) است و وجود ایشان موجب شد تا شبهات پیرامون امامت امام رضا(ع) مرتفع شود.

وی بیان داشت: امام رضا(ع) بر طبق خواست مامون و در جهت اهداف شوم دستگاه خلافت به ناچار به طوس فرستاده شدند که البته امام رضا(ع)این سفر اجباری را با بیانات خود افشا کردند.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: بعد از شهادت امام رضا(ع) در غربت، امامت به امام جواد(ع) که سن کمی داشتند منتقل شد.

وی با اشاره به اینکه ائمه معصوم(ع) دارای علم اشراقی و لدنی هستند، اظهار داشت: امام جواد مصداق بارز شعر «نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت» است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه مامون در صدد بود تا با اقدامات غیر نظامی، دشمنان خود را کنترل کند، اظهار داشت: در جهت سیاست‌های نرم مامون، امام جواد(ع) هم به طوس فراخوانده شد و ازدواج اجباری حضرت با ام فضل، دختر مامون شکل گرفت.

وی بیان داشت: هدف مامون از به ازدواج در آوردن دختر خود، پنهان کردن خوی درندگی خود بود که شهادت امام رضا(ع) را موجب شده بود.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: تز مامون، تز فرهنگی بود و تلاش می‌کرد تا با اقدامات به ظاهر فرهنگی، نفوذ سیاسی امام جواد(ع) را کم کند.

وی بیان داشت: در قضیه افشای روابط غیر اخلاقی یک تازه مسلمان، تمامی دانشمندان دربار مامون بر اساس قاعده جب، فرد خاطی را بی‌گناه اعلام کردند اما امام جواد(ع) با استدلال به آیه آخر سوره مؤمنون نشان داد قاعده جب که به معنای پاک شدن سابقه سوء افراد غیر مسمان با اسلام است در جایی جاری می‌شود که ایمان از ته دل باشد نه اینکه ترس از مجازات سبب اسلام آوردن شده باشد.

وی بیان داشت: برتری دانشی امام جواد(ع) پیوسته موجب رشک و حسادت عالمان بزرگ دربار مامون شده بود.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: اگر چه امام جواد(ع) در سن کم به شهادت رسید اما برکات و فضایل این امام همام گسترده و پاینده است. /909/ ت302/ع

ارسال نظرات