۰۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۱۰۷۳۰۴
مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین:

تأثیرگذاری بر لایه‌های گوناگون اجتماعی با اطلاع‌رسانی دینی امکان‌پذیر است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین با بیان این که متناسب نبودن ابزار تبلیغی مبلغ در بیشتر موارد سبب ناکار آمدی یک مبلغ در اهدافش خواهد شد، گفت: امروز بهره گیری از ابزار جدید در امر تبلیغ دین یک مسأله انکار ناپذیر است که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.
مدير کل تبليغات اسلامي قزوين


حجت الاسلام علی اکبر حاجی عزیزخانی، مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به این که دین تنها به باورها و اعتقادات عموم مربوط نمی شود، بلکه دستورالعمل زندگی است و به همه جوانب زندگی توجه دارد، گفت: به همین دلیل، تبیین و گسترش آن با فعالیت های تبلیغی مناسب و تأثیرگذار بسیار ضروری و اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان این که تبلیغ همواره با دین ارتباطی تنگاتنگ دارد و این مقوله در هر زمان و شرایطی مورد توجه متولیان امر تبلیغ قرار گیرد، افزود: مدیران فرهنگی و تبلیغی در این حوزه باید به گونه ای فعالیت کنند که دین در ذات و بطن زندگی اقشار مختلف مردم جای گرفته و برای عموم نهادینه شود.
 
حجت الاسلام حاجی عزیزخانی ادامه داد: برای رسیدن به چنین جایگاهی لازم است به صورت مستمر و در هر زمانی، مطابق با شرایط روز، تبلیغات و اطلاع رسانی لازم صورت گرفته و فعالیت‌های مؤثر به منظور تشریح و تبیین دین صورت گیرد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین با اشاره به این که در جهان امروز که بحران‌های فرهنگی درصدد تهی‌کردن انسان از معنویت هستند، تبلیغ دین و ارزش‌های نشأت گرفته‌‌ از آن به جهت مقابله‌‌ این بحران‌ها ضرورت ویژه‌ای پیدا می‌کند، گفت: انبیا‌ و اولیای الهی با تبلیغ دین و ارزش‌های دینی هدایت و سعادت انسان را به ارمغان آورده‌اند و در عصر خاتمیت اقتضا می‌کند که این جایگاه رفیع انبیای الهی حفظ و در جهت تبلیغ دین و دعوت مردم اقدام شود.

وی به سخنان امام خمینی در خصوص مسأله تبلیغ اشاره کرد و گفت: امام راحل فرمودند که مسأله‌ تبلیغات یک امر مهمی است که می‌شود گفت در دنیا در رأس همه‌‌ امور قرار گرفته است و دنیا بر دوش تبلیغات است. بالاتر چیزی که می‌تواند این انقلاب را در این‌جا به ثمر رساند و در خارج صادر کند، تبلیغات است.

حجت الاسلام حاجی عزیزخانی با بیان این که تبلیغ دین اسلام از جایگاه بسیار والایی برخوردار است، ادامه داد: اساسی‌ترین وظیفه‌ انبیا‌ در قرآن تبلیغ دانسته شده است و در پرتو تبلیغ دین، فطرت سعادت‌خواه بشر، بیدار شده و معارف و ارزش‌های دینی در سرتاسرعالم گسترش می‌یابد.
 
مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین با اشاره به این که اگر تبلیغات و زحمات حضرت رسول(ص) نبود، هرگز دین اسلام از مرزهای شهر یثرب و نهایتا از مرزهای عربستان بیرون نمی رفت، افزود: تبلیغ دین اسلام، تبلیغ اوامر و فرامین الهی و دعوت به سوی خدا است و دعوت به سوی فلاح و رستگاری جوامع اسلامی است.

وی در ادامه سخنان خود مبلغان را سفیران عرصه تبلیغ دین مبین اسلام معرفی کرد و گفت: مبلغان دینی باید تسلط کاملی بر عرصه فعالیتشان داشته و با این حوزه آشنا باشند.

حجت الاسلام حاجی عزیزخانی با بیان این که متناسب نبودن ابزار تبلیغی مبلغ در بیشتر موارد موجب ناکار آمدی یک مبلغ در اهدافش خواهد شد، ادامه داد: امروز بهره گیری از ابزاری نوین در امر تبلیغ دین یک مسأله انکار ناپذیر است که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: در جامعه دینی ایران زحمات بسیاری در عرصه فرهنگ دین صورت گرفته به ویژه در تبلیغ سنتی و چهره به چهره و در این مسیر مبلغان دینی مصائب فراوانی را متحمل شده اند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین خاطرنشان کرد: امروزه در کنار تبلیغ چهره به چهره مبلغان باید از ابزارهای روز و نوین تبلیغی استفاده کنند و با علم روز تبلیغات دینی خود را وفق دهند و طبق استعدادها و ظرفیت‌های موجود آموزه‌های دینی را فرهنگ‌سازی کنند.

حجت الاسلام حاجی عزیزخانی یکی از محورهای اساسی در موفقیت تبلیغات دینی را تطبیق آموزه‌های دینی طبق مقتضیات زمان و مکان دانست و افزود: گاهی یک مبلغ در یک مسجد به تبلیغ دین می پردازد بنابراین او به دلیل آنکه مخاطبان خود را می شناسد و با روحیات معنوی آنها آشنایی دارد به آسانی می تواند مباحث مورد نظر خود را تبیین کند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین ادامه داد: تبلیغ دین و فعالیت‌های فرهنگی در این حوزه باید به کارشناس این حوزه سپرده شود؛ کسانی که می خواهند به کار در این عرصه بپردازند باید با این حوزه آشنا باشند در غیر این صورت نتایج مورد نظر را به دست نخواهند آورد.

به گفته وی شیوه های تبلیغی برای مخاطبانی که اقتضای زندگی آنها به گونه‌ای است که امکان تحصیل و آموختن علم برای آنها میسر نبوده باید متفاوت باشد، که این مسأله مهم بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین اظهار داشت: در عصر حاضر که شاهد ازدحام اطلاع‌رسانی هستیم، مقوله تبلیغ و اطلاع رسانی را نمی‌توان با شیوه های سنتی گذشته انجام داد و استفاده از ابزار نوین اطلاع‌رسانی و رسانه‌های مکتوب در زمینه تبلیغ دینی، بسیار موثر و نقش‌آفرین خواهد بود.

حجت الاسلام حاج عزیزخانی به ارکان اطلاع‌رسانی دینی اشاره کرد و گفت: پیام باید بر اساس نیاز مخاطب، شناسایی و تنظیم شود و در این خصوص نیازسنجی‌های جامعه باید در سنین مختلف انجام گیرد.

وی به استفاده از ابزار هنر در اطلاع‌رسانی دینی اشاره کرد و گفت: ابزار هنر در انتقال مفاهیم دینی و مذهبی مؤثر است و باید مبلغان پیام خود را هنرمندانه به مخاطبان برسانند./950/ت302/س

ارسال نظرات