۰۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۱۱۳۶۰۳
مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی خبر داد؛

اعزام نخستین کاروان جشن های زیر سایه خورشید به استان گیلان

خبرگزاری رسا ـ مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی گفت: نخستین کاروان جشن های زیر سایه خورشید امروز به استان گیلان اعزام می شود.
حرم رضوي، امام رضا
به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی جشن های سراسری "زیر سایه خورشید"، جواد محمدزاده مقدم با اعلام این خبر، افزود: از سال 1387تصمیم به اجرای حرکتی سراسری با محوریت جشن وسرور و با رویکرد ترویج معارف امام رضا(ع) در میان آحاد جامعه گرفته شد تا از فضای شور و نشاط دهه کرامت برای انتقال این معارف بهره مند شویم، بر این اساس، در پی فراخوان مجموعه های مردمی استان ها شامل هیئت ها، کانون ها وموسسات از میان دو هزار تشکل، در هر استان یک کانون جهت اجرای طرح انتخاب شد.

رییس ستاد "جشن های زیرسایه خورشید" اظهار کرد: در این طرح که از شب میلاد حضرت معصومه(س) تا شام میلاد امام رضا(ع)، کاروانی متشکل از یک سخنران و مداح توانمند و خادمان حرم مطهر امام رضا(ع) که از افراد فرهیخته و عالم به آموزه های دینی بوده و حامل پرچم آستان قدس رضوی هستند به منظور نمادسازی از حرم مطهر برای مردم در مراکز استان ها وبرخی شهرستان ها حضور یافته و برنامه های مختلفی را اجرا می کنند.

وی گفت: از آنجا که بسیاری از جمعیت کشور امکان حضور در ایام میلاد در حرم امام رضا(ع) را ندارند، حضور خدام در استان ها به منزله حضور سفیران امام بوده و شور و شعف معنوی در مخاطب ایجاد می کند.

مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس در تشریح اهداف برگزاری "جشن های زیر سایه خورشید" تصریح کرد: ترویج، تبیین و نهادینه سازی معارف ناب رضوی در جامعه از مهمترین اهداف به شمار می رود که در این رابطه، میثاق نامه ای با امام تحت عنوان «با تو عهد می بندم» تدوین شده که در 10 بند، در زمینه الگوهای رفتاری سیره رضوی تنظیم شده است.

وی، حمایت از فعالیت های دینی مردمی، گسترش بستر ایجاد شور و نشاط معنوی میان مردم و تقویت همبستگی اجتماعی مردم را از دیگر اهداف برگزاری این جشن ها عنوان کرد وگفت: با توجه به اینکه این جشن ها در استان های مختلف کشور با قومیت های متفاوت برگزار می شود نقش موثری در ارتقاء اتحاد دینی مردم دارد به گونه ای که برخی استانداران نیز از ارتقاء ضریب امنیت مناطق خود خبر داده اند.

رییس ستاد "جشن های زیرسایه خورشید" در ادامه با بیان اینکه 10 هزار جوان و نوجوان تحت عنوان خادمین شبکه جوانان رضوی کادر اجرایی طرح را تشکیل می دهند افزود: امسال 10 کاروان با 500 برنامه در سی قالب اجرایی متناسب با بافت و اقتضائات بومی منطقه به اجرای برنامه می پردازند.

محمدزاده مقدم افزود: پایگاه اینترنتی http://www.shajar.ir نیز همزمان با ایام میلاد راه اندازی می شود که در زمینه ارائه معارف رضوی، اطلاع رسانی جشن های "زیرسایه خورشید"، و حفظ ارتباط با مخاطبان جشن های در قالب شبکه جوانان رضوی فعال خواهد بود.

وی ضمن قدردانی از همکاری صداو سیما در پوشش و نیز پخش زنده برخی برنامه ها خاطرنشان کرد: 500 دستگاه استانی وکشوری و صدنفر از اساتید وخطبای توانمند کشور در اجرای جشن ها همکاری دارند و بخش قابل توجهی از اعتبار طرح نیز افزون بر آستان قدس رضوی و نهادهای فرهنگی از سوی مردم پرداخت می شود.

وی با اشاره به رشد 22 برابری مخاطبان نسبت به سال اول اجرای طرح، گفت: امسال و در چهارمین دوره طرح، این جشن ها با یک میلیون مخاطب در 22 استان و 77 شهر برگزار می شود.

محمدزاده مقدم، شکوه اجرای "جشن های زیرسایه خورشید" را نشان دهنده عمق اعتقاد مردم به دین و اهل بیت(ع) دانست و گفت: این طرح در حال تبدیل به یک جریان عظیم فرهنگی در کشور است.

وی در خصوص گسترش طرح به سراسر استان های کشور نیز، بر نگاه کیفی به برگزاری جشن ها تأکید کرد و گفت: این طرح، کاری جدید و سنگین است که باید به آرامی ترویج شود.

وی با اشاره به برگزاری جشن ها در سه شهر زیارتی عراق با محوریت کاظمین (که پدر وپسر امام رضا(ع) هستند) افزود: با توجه به درخواست هایی که از لبنان، سوریه، افریقا و هند داشته ایم، این اقدام، مقدمه آغاز ورود "جشن های زیرسایه خورشید" به عرصه بین الملل است.

رییس ستاد "جشن های زیرسایه خورشید"، حضور در دانشگاه ها و رساندن پیام عالم آل محمد(ص) به عرصه علمی کشور، جشن ها و اجتماعات بزرگ و زنگ های رضوی در مدارس، ویژه برنامه های مختص کودکان با نگاه خاص به حوزه کودک، نمایشگاه های سراسری حکایت آفتاب شامل هنرهای تجسمی و محصولات فرهنگی، مسابقات سراسری امام مهربانی ها، جشن های بزرگ دختران؛ شکوفه های نور در هفده استان (ویژه مقطع دبیرستان)، غبارروبی مزار شهدا و دیدار با خانواده آنان، دیدار با علما و مراجع، استقبال مردمی از کاروان ها در بدو ورود به شهر، دل نوشته به امام رضا(ع)، شب شعر، کرسی تلاوت قرآن با حضور قاریان برجسته کشوری، اهتزاز پرچم آستان قدس رضوی در نیروگاه اتمی و کرانه های خلیج فارس ، اجرای جشنی بزرگ در یکی از مراکز اصلی هر شهر، بازدید از مراکز نگهداری ایتام و سالمندان، زندان ها را از جمله برنامه های این طرح برشمرد.

شایان ذکر است؛ چهارمین دوره جشن های سراسری و مردمی زیر سایه خورشید در 77 شهر و روستا از 22 استان و شهرهای زیارتی کشور عراق از تاریخ 7 لغایت 17 مهرماه سال جاری به همت شبکه جوانان رضوی وابسته به موسسه خدمات مشاوره ای جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی برگزار می شود./930/د102/ص
ارسال نظرات