۱۰ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۱
کد خبر: ۱۱۵۹۲۴
حدیث ولایت(35) / استاد حوزه علمیه قم:

نبود گروه های علمی تدوین کتب حوزوی آسیب‌زا شده است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: سختی متون درسی از یک سو و پیش آمدن مسائلی همچون ازدواج، کار و درآمد اقتصادی از دیگر سو به ریزش طلاب در سطح متوسط دامن زده است.
حجت الاسلام دلاور



حجت الاسلام مسعود دلاور، استاد حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه مشکل نظام آموزشی حوزه، تنظیم نبودن درس به تناسب سطوح مختلف طلاب است، گفت: علمایی که کتاب‌هایی همچون کفایه، رسائل، مکاسب و ... را نوشته‌اند آن را به عنوان کتاب درسی تدوین نکرده‌اند بلکه به عنوان یک نظریه علمی مطرح کرده‌اند و بعد آن را پایه درس خود قرار داده‌اند.

وی اظهار داشت: به قول حضرت آیت الله بهجت، مکاسب درس خارج شیخ انصاری بوده است که امروز طلاب در مقطع سطح آن را می‌خوانند. فقه استدلالی شیخ با فراز و نشیب‌های اجتهادی روبرو است و همواره سکون بعد از اضطراب نظریه‌های علمی را می‌بینیم که طبیعی است طلبه لمعه خوانده، با خواندن آن گیج می‌شود، زیرا بحث‌های شیخ انصاری به قدری مفصل است که گاهی کلام از دست خارج می شود.

این محقق فقه و اصول بیان داشت: طلاب جوان چون با متون اصلی خیلی سر و کار ندارند در سطح متوسط دچار افت شدید درسی می شوند. خواندن مکاسب و فهمیدن آن نیاز به بنیه علمی قوی و تسلط بر متون دارد و طلبه باید بتواند به مختلف علامه، غنیه ابن زهره و دیگر مراجع و منابع مراجعه کند.

این استاد خارج فقه و اصول گفت: در بحث قطع و ظن شیخ انصاری باید قبول کرد این بحث جولان زیادی دارد و این همه شرح و تفسیر و پاورقی و حاشیه بخاطر سنگینی درس است.

حجت الاسلام دلاور با تاکید بر آسیب شناسی دوره سطح متوسط طلاب در بحث آموزش و پژوهش گفت: در این مقطع طلاب دچار ریزش می شوند چرا که سختی متون درسی از یک طرف و پیش آمدن مسائلی همچون ازدواج، کار و درآمد اقتصادی از دیگر سو به این مساله دامن زده می‌زند.

وی بیان داشت: متاسفانه از اساتید حوزه علمیه هم چیزی خواسته نمی‌شود و اساتید هم به سمت جزوه دادن رفته‌اند و دامنه نقد و اثبات و نظر در مورد نظریه‌ها کم شده است.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در بهبود مسائل معیشتی طلاب دچار ضعف هستیم، گفت: مساله مسکن طلاب باید باری را از دوش طلاب بردارد اما دیده شده که دغدغه‌های طلاب را بیشتر کرده است.

وی گفت: متاسفانه لجنه‌های علمی برای تصویب متون نداریم و این موجب شده است تا مواد درسی غیر متناسب برای پایه های علمی وضع و تصویب شود.

این محقق حوزه علمیه قم با بیان اینکه در طول این سال ها خدمات ارزشمندی به طلاب از سوی مسؤولان انجام شده است که جای تقدیر و تشکر دارد، گفت: بیان نقد و انتقاد کمک می کند که کاستی‌های موجود هر چه بیشتر و سریعتر مرتفع شود.

وی در پایان گفت: تناقض ارزشگذاری هجرت طلاب چگونه با انبوه سازی مسکن در قم همخوانی دارد و توصیه علمای بزرگوار مبنی بر هجرت و تبلیغ طلاب در گوشه گوشه کشور چگونه محقق خواهد شد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات