۰۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۱۱۷۳۵۴

اثر یک پژوهشگر حوزوی به عنوان کتاب سال خراسان رضوی برگزیده شد

خبرگزاری رسا ـ اثر یک پژوهشگر حوزوی در سیزدهمین نمایشگاه کتاب خراسان، عنوان برگزیده کتاب سال خراسان رضوی را به خود اختصاص داد.
کتاب
حجت الاسلام علی اصغر ناصریان، دانشجوی مقطع دکترای رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی، شب گذشته در حاشیه مراسم معرفی کتاب سال خراسان رضوی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: این کتاب که با عنوان «علوم قرآنی در مکتب اهل بیت(ع)»، در بخش دین پژوهی نمایشگاه کتاب خراسان رضوی، به عنوان کتاب سال برگزیده شد، بخش اول از سری کتاب هایی است که بر مبنای ده سال تدریس، پژوهش و مطالعه در حوزه علوم قرآنی در دست نگارش است.

وی با بیان این‌که بیشتر آثار نگاشته شده در زمینه علوم قرآنی به صورت جمع آوری است، افزود: این کتاب به برخی عناوین در موضوع علوم قرآنی همچون وحی، نزول قرآن، مکی و مدنی، اسباب نزول، جمع قرآن، فلسفه محکم و متشابه، مصحف علی(ع) با رویکرد حدیثی پرداخته و ضمن استنباط و ارائه نکات جدیدی از احادیث در این خصوص، برخی آراء گذشته را که مبتنی بر احادیث نبوده و تحت اثر دیدگاه های اهل سنت قرار داشته است را نقد می کند.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیة، نبود توجه کافی به علوم قرآنی از دیدگاه احادیث معصومین(ع) را مهم‌ترین ضرورت تألیف این اثر دانست و خطاب به طلاب و پژوهشگران جوان گفت: به احادیث که گنجینه ارزشمندی از معارف اهل بیت(ع) در زمینه‌های مختلف است توجه بیشتر داشته باشید به خصوص با امکانات نرم افزاری که امروز فراهم است به راحتی می توان احادیث مختلف در یک موضوع را کنار هم قرار داده و راه حل بسیاری مسائل علمی ـ اجتماعی را پیدا کرد.

حجت الاسلام ناصریان در ارزیابی وضعیت نشر کتب دینی در استان، اظهار داشت: زمینه نشر نسبتا فراهم است اما پژوهشگران ونویسندگان به دلیل کمبود امکانات مالی ممکن است نتوانند آثار خود را منتشر کنند این مساله باید با همراهی و حمایت نهادهای متولی امر برطرف شود.

این پژوهشگر حوزوی در مورد تسهیلات و جایگاه پژوهش در حوزه ابراز داشت: متاسفانه در زمینه علوم قرآن و حدیث کتابخانه تخصصی جامع که همه منابع موردنیاز این رشته را ارائه کند، در مشهد وجود ندارد البته کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث آستان قدس که منابع آن کافی نیست.

وی ادامه داد: توسعه و نشر فرهنگی دینی نیازمند حمایت بیش از پیش متولیان امر از آثار مؤلفان حوزوی در زمینه پژوهش و چاپ و نشر است.

حجت الاسلام ناصریان یادآور شد: کتاب «علوم قرآنی در مکتب اهل بیت(ع)» در هفت فصل و 400 صفحه از طریق انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی در دسترش علاقه‌مندان قرار دارد.

گفتنی است، کتاب «نظریه پیدایش جهان در حکمت متعالیه» نوشته سعید رضوی توکلی از انتشارات بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی نیز دیگر کتاب برگزیده سال خراسان رضوی در حوزه دین‌پژوهی معرفی شد./930/ت302/س
ارسال نظرات