۱۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۱۲۲۲۵۸
به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران؛

کنفرانس تجدد و اصالت دینی در قانونی اساسی ایران در بیروت آغاز به کار کرد

خبرگزاری رسا ـ کنفرانس «تجدد و اصالت دینی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» از سوی رایزنی فرهنگی ایران در بیروت و دانشگاه لبنان به مناسبت سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بیروت آغاز به کار کرد.
غضنفر رکن آبادي در کنفرانس تجدد و اصالت ديني در قانون اساسي ايران سيد محمدحسين رييس زاده در کنفرانس تجدد و اصالت ديني در قانون اساسي ايران عدنان السيد حسين در کنفرانس تجدد و اصالت ديني در قانون اساسي ايران کنفرانس تجدد و اصالت ديني در قانون اساسي ايران
به گزارش خبرگزاری رسا، کنفرانس «تجدد و اصالت دینی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»، روز گذشته به مناسبت سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران از سوی رایزنی فرهنگی ایران در بیروت و دانشگاه لبنان در محل هتل گولدن تولیپ بیروت آغاز به کار کرد.

افزون بر غضنفر رکن آبادی، سفیر ایران در بیروت و عدنان سید حسین، وزیر پیشین دولت و رییس دانشگاه لبنان، شخصیت های برجسته سیاسی و اجتماعی از لبنان از جمله محمد رعد، رییس فراکسیون وفاداری به مقاومت مجلس لبنان، طلال ساحلی، وزیر پیشین دولت لبنان، نماینده جان قهوه جی، فرمانده کل ارتش لبنان، نماینده میشل عون، رهبر بزرگترین حزب مسیحی لبنان و نمایندگانی از سوی شخصیت های برجسته و گروه های لبنانی و همچنین شخصیت های برجسته علمی از کشورهای لبنان، تونس، مصر، اردن، عراق و ایران از جمله آیت الله کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری در این کنفرانس حضور داشتند.

حجت الاسلام سید محمدحسین رییس زاده، رایزن فرهنگی کشورمان در بیروت با اشاره به اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از اصولی سرچشمه گرفته که انقلاب اسلامی آنها را بنیان نهاده، خاطر نشان کرد: این قانون امور اصلی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه ایران را مشخص می سازد.

وی همچنین با اشاره به اینکه اقلیت های مذهبی کمتر از پنج درصد از جامعه ایران را در بر می گیرند، اظهار داشت: اقلیت های مذهبی که مسیحیان، کلیمیان و زردشتیان ایرانی هستند، پنج نماینده در مجلس شورای اسلامی ایران دارند که این خود نشان دهنده احترام قانون اساسی نسبت به حقوق شهروندی و اقلیت هاست.

در ادامه جلسه افتتاحیه همایش تجدد و اصالت دینی قانون اساسی، رکن آبادی نیز طی سخنانی با تاکید بر اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قانون اساسی این کشور بر دو محور اساسی استوار است، اظهار داشت: منافع عالی امت اسلامی در سایه وقایع موجود و همچنین ارتباط و محبت انسانی و اخلاقی این دو محور را تشکیل می دهند.

وی با ابراز اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر نفی هرگونه نفوذ خارجی و بر استقلال کامل ایران تاکید دارد، اظهار داشت: وحدت سرزمینی کشور و دفاع از حقوق تمامی مسلمانان از یک سو و همچنین روابط مسالمت آمیز با تمامی کشورهایی که با ایران دشمنی نداشته باشند از سوی دیگر از جمله سیاست های خارجی ایران بر اساس قانون اساسی است.

در ادامه این همایش که با همکاری دانشگاه ملی لبنان برگزار می شود، نخبگانی از کشورهای تونس، مصر، اردن، عراق، لبنان و ایران به سخنرانی خواهند پرداخت. این همایش در پنج جلسه تخصصی مختلف با عناوینی مجزا به کار خود ادامه خواهد داد که در جلسه اول حقوق شهروندی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در جلسه دوم ساختار دولت در این قانون مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

جلسه سوم این همایش به مبادی قانون اساسی اختصاص خواهد داشت و در دو جلسه پایانی نظریه ولایت فقیه و پژوهش تطبیقی میان قانون اساسی ایران و دیگر قوانین مورد بررسی قرار خواهند گرفت./981/ب902/گ
ارسال نظرات