۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۱۲۳۴۹۳
حجت الاسلام جوادی آملی:

تولید علم اقتصاد مبتنی بر اندیشه های اسلامی مسأله ای ناممکن نیست

خبرگزاری رسا ـ رییس موسسه فرهنگی ـ تحقیقاتی اسرا با تأکید بر امکان تحقق اقتصاد اسلامی گفت: جهاد اقتصادی ناظر به هر دو بخش است؛ هم جهاد علمی می خواهد که اقتصاد را درست بشناسد و هم جهاد عملی و همت وافر برای عملی شدن صحیح آنچه شناخته شده است.
حجت الاسلام مرتضي جوادي آملي
حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی، رییس موسسه فرهنگی ـ تحقیقاتی اسرا، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد در خصوص جهاد اقتصادی و ضرورت بازنگری علوم انسانی اظهار کرد: چنانچه اقتصاد، واقعا آن گونه که هست شناخته شده و با تعریفی که بر اساس جهان بینی اسلامی شکل گرفته بدان پرداخته شود، طبعا جهاد پیرامون چنین اقتصادی برکات بیشتری خواهد داشت.

وی با بیان این که هم در تعریف اقتصاد پویا و پایا مشکل عقل نظری داریم و هم در کیفیت عمل بدان، افزود: جهاد اقتصادی ناظر به هر دو بخش است؛ هم جهاد علمی می خواهد که اقتصاد را درست بشناسد و هم جهاد عملی و همت وافر برای عملی شدن صحیح آنچه شناخته شده است.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: حوزه و دانشگاه ها عهده دار جهاد علمی هستند که اقتصاد نظری مبتنی بر جهان بینی و ارزش های اسلامی را به شکل پویا ارائه می کند و دستگاه های اجرایی نیز عملیاتی کردن آن را بر عهده دارند.

حجت الاسلام جوادی آملی در ارزیابی روند انقلاب اقتصادی در سه دهه انقلاب اسلامی ابراز داشت: پس از سی سال، هنوز مشکلات فراوانی را در حوزه اقتصاد شاهد هستیم. اصولا این که رهبر معظم انقلاب فرمان جهاد اقتصادی می دهند به روشنی نشان می دهد نتوانسته ایم به اهداف مد نظر انقلاب در این عرصه دست یابیم.

فرزند آیت الله جوادی آملی در تشریح علل این مسأله ادامه داد: متاسفانه در حوزه تفکر اقتصادی، از یک سو تفکر اقتصادی ثاقب و درستی ارائه نشده و نظر دقیق کارشناسان اقتصاد مورد توجه قرار نگرفته و از سوی دیگر عملکردها هم ناصواب بوده است.

وی در خصوص امکان تحقق اقتصاد اسلامی تأکید کرد: اسلام، تئوری اقتصادی خود را با معیارهای مشخص دارد و حوزه و دانشگاه می توانند تولید علم اقتصاد مبتنی بر اندیشه های اسلامی داشته باشند./930/ت302/س


ارسال نظرات