۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۱۲۸۸۷۹
آیت الله رضا زاده خواستار شد؛

تربیت دانش‎آموزان حوزوی؛ وظیفه شرعی بزرگان حوزه

خبرگزاری رسا ـ آیت الله رضازاده گفت: بزرگان حوزه آگاه باشند شاید الان وظیفه شرعی ما باشد که مدارس غیر انتفاعی حوزوی تشکیل دهیم تا تربیت صحیح اسلامی و دینی در جامعه صورت بگیرد، این مساله از هر امر به معروف و نهی از منکری هم بهتر جواب می دهد و باعث می‌شود جامعه به صورت اعجاز گونه ای متحول شود.
آيت الله رجبعلي رضا زاده از علماي مشهد آيت الله رجبعلي رضا زاده از علماي مشهد ايت الله رضازاده
آیت الله رجبعلی رضازاده، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان، در گفت‏و‏گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیشنهاد تشکیل مدارس حوزوی در مقاطع مختلف پیش دبستانی تا دبیرستان را در همه شهرستان ها ارائه کرد و گفت: این طرح در جهت تربیت نسل با اخلاق و مذهبی و ایجاد جامعه ای سالم بسیار اثرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: مشکل اساسی برای طلبه ها و غیرطلبه ها در دوره آمادگی و دبستان تا دانشگاه، وجود برخی استادان غیرمذهبی است که در برخی مواقع تشویق به بی‎دینی می شوند. اگر در جمع دانش آموان فقط یک استاد منحرف باشد کافی است که ذهن دانش آموز را خراب کند؛ بنابر این افرادی که زیر دست این‏ها بزرگ می شوند، سخت است که طلبه شوند چون آلوده به افکاری شدند که متناقض با راه پیش روی آنها است، این افراد تغییر جهت می‎دهند؛ اما به سختی و زحمت که نتیجه آن هم زیاد مطلوب نیست.

آیت الله رضازاده در ادامه تشکیل مدارس غیر انتفاعی حوزوی را ضروری دانست و بیان داشت: وقت خود را برای تربیت طلبه از راه درس اخلاق تلف نکنید بهترین راه، تشکیل مدارس غیر انتفاعی از همان آمادگی تا دبیرستان است که سبب تربیت صحیح اسلامی می شود و این نهاد و سرشت پاک بچه را همان گونه که می خواهیم شکل می دهد در همه شهرستان‏ها تا پایان دبیرستان مثل همان مکتبی ها لازم است سیر تعلیم و تربیت اسلامی در کنار دروس لازمه صورت پذیرد؛ چون این طفل معمولا در خانه سالم بوده حال اگر در راستای تعالیم حوزوی یزرگ شود اگر طلبه شد عالی است؛ اما اگر حوزه نیاید و دانشجو هم شود در نهایت مهندس، مدیر، استاد و یا دکتر مذهبی و با اخلاق اسلامی می شود که موجب اصلاح جامعه خواهد شد.

دانش آموزان مدارس حوزوی؛ مبلغان دینی در کانون خانواده

استاد عالی حوزه علمیه خراسان در پاسخ به این پرسش که آیا این گونه مدارس مورد استقبال قرار می‏گیرند و یا ممکن است پس از مدتی دچار سستی و رکود شوند، گفت: مردم وقتی ببینند مدرسه ای زیر نظر حوزه است و استادان آن مدارس از لحاظ علمی اگر بهتر از دیگر مدارس مشابه نباشند کمتر نیستند. با این تفاوت که مذهبی و با اخلاقند به یقین اقبال بیشتری نسبت به ثبت‏ نام در این مدارس خواهند داشت. چون هیچ خانواده ای نمی خواهد فرزند گستاخ یا بد اخلاق داشته باشد، بنابراین نسبت به این مدارس روی خوش نشان خواهند داد. و این به مرور باعث تحول در جامعه و نسل جوان و بعدی ما می‎شود.

وی در ادامه از دیگر مزایای این طرح حوزوی را جذب بهترین و با استعدادترین جوانان از بهترین خانواده ها دانست و ابراز داشت: دانش آموزان خوش فکر، متدین و مذهبی تربیت یافته در این مدارس حوزوی همچون مبلغان خانگی عمل می کنند، از سویی فرزند و از سوی دیگر خانواده او تحت تعلیم و تربیت اسلامی قرار می گیرد و این رابطه باعث اصلاح جامعه می شود ناگفته نماند که وهابیت از همین شیوه تبلیغ خانگی استفاده می‎کند.

مدارس غیر انتفاعی حوزوی بهتر از هر معروف دیگر در جامعه اثرگذار است

آیت الله رضازاده گفت: با اجرایی شدن این طرح آن موقع می شود گفت که درس اخلاق مفید است و جواب می دهد چون جوانانی که به حوزه می آیند باید خانواده های آنان نیز احکام دینی را بدانند؛ بنابراین دستگاه حوزه باید هرچه زودتر این کار را عملی کند و الا شیعه متضرر می‏شود. آقایان و بزرگان حوزه آگاه باشند که شاید الان وظیفه شرعی ما باشد که مدارس غیر انتفاعی حوزوی تشکیل دهیم تا تربیت صحیح اسلامی و دینی صورت بگیرد که از هر امر به معروف و نهی از منکری هم بهتر جواب می دهد و این مسأله باعث می شود، جامعه به صورت اعجاز گونه ای متحول می شود.

درس اخلاق؛ ضرورتی برای قشرهای مختلف جامعه

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سابقه درس اخلاق در حوزه پیش از انقلاب و پس از آن بیان داشت: کسی منکر اهمیت درس اخلاق نیست چه در حوزه و چه در جامعه و بین مردم و چه به صورت عمومی و چه خصوصی، در هر صورت مفید است. قبل از انقلاب درس اخلاق خاصه با این اسم برگزار می شد؛ اما دوام نداشت مثل درس مرحوم شیخ هاشم که پس از مدتی خود به خود تعطیل شد. در آن زمان کم و بیش درس اخلاق برگزار می‎شد؛ اما بعد از انقلاب درس اخلاق به عنوان درس شناخته نمی‎شود و این که در محلی به عنوان درس اخلاق جمع شوند و یک استاد اخلاق خاصه مطالب اخلاقی بیان کند نیست؛ چون برخی از استادان در پایان دروس دیگر خود به بیان نکات و مطالب اخلاقی می پردازند که این نیز ضروری و ارزشمند است.

استاد خارج فقه و اصول خراسان با اشاره به اسوه های اخلاقی حوزه همچون میرزا جوادآقای تهرانی، مدرسی، شیخ هاشم قزوینی، آیت الله مروارید، و آیت الله فلسفی(رحمت الله علیهم) بیان داشت: اسوه های اخلاقی که در مشهد زندگی می کردند، به تمام معنا اسوه بودند همچون مرحوم میلانی به حدی مقید بود که حتی مکروهی را انجام نمی داد و بسیار پرهیز می‎کرد.

آیت الله رضازاده با بیان این که شرکت در درس اخلاق برای جوان و پیر فرق ندارد و برای همه خوب است، کم‎رنگ شدن اخلاق در حوزه و تاثیر کم آن را نسبت به قبل انقلاب نشات گرفته از سیستم آموزشی دانست و اظهار داشت: مسأله مهمی که دربازه تاثیر درس اخلاق پیش از انقلاب شاخص است، وجود مکتب خانه ها بود کسانی که قبل انقلاب به حوزه می آمدند مستقیم از مکتب وارد حوزه می شدند. این افراد به دلیل تعالیم قرآنی و دینی و مذهبی سرشت آنها همچون کاغذ سفید آماده نقش بود که در حوزه بهترین نقش ها زده می شد؛ اما پس از انقلاب و در این زمان فرق می کند. جوانان عمر بیشتری را در مدارس می گذرانند و تقریبا این کاغذ سفید نقش می گیرد و وقتی به حوزه می رسند تقریبا ساخته شده و نقش گرفته اند؛ بنابر این زحمت دارد تا آن نقش ها که در تضاد با تعلیمات دینی و مذهبی است پاک شده و نقش جدید زده شود. به همین دلیل در روایات و نهج البلاغه سفارش شده که قبل از این که قلب جوانان درگیر و آلوده افکار نامربوط شود دریابید و با روش الهی و صحیح تربیت کنید./933/ت302/س
ارسال نظرات