۰۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۱۲۹۶۵۲
مدیر مؤسسه تبلیغ و انفاق امام زمان؛

زیارت جامعه کبیره بی‌نظیرترین منبع امام‌شناسی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مؤسسه تبلیغ و انفاق امام‌زمان(عج) با اشاره به اینکه امام‌هادی(ع) دردوران خود در خفقان شدید بود گفت: با این حال زیارت جامعه کبیره امام‌هادی(ع)به حق برای امام‌شناسی بی‌نظیر است.
امام هادي


حجت‌الاسلام محمد رضا زنگنه استاد حوزه خواهران حضرت عبدالعظیم تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، امام‌هادی(ع) را مثل سیزده معصوم دیگر که به عنوان مهمترین واسطه بین مخلوق و پروردگار عالم هستند معرفی کرد و افزود: آنچه جایگاه امام‌هادی(ع) را نسبت به ائمه دیگر از جهاتی بیشتر جلوه می‌دهد یکی نزدیک بودن حضرت به دوره امامت امام‌زمان(عج) و دیگری حرکت بزرگ امام‌هادی(ع) در جهت تبیین فرهنگ امامت و معرفی اهل‌بیت(ع) که شاید بعد از پیامبر‌اکرم(ص) هیچ فرصتی به این مناسبی پیش نیامده بود که یکی از ائمه(ع) را این قدر زیبا و کامل معرفی کند.

وی زیارت روز غدیر و زیارت جامعه کبیره را دو یادگار و اثر ارزشمند از امام‌هادی(ع) برشمرد و خاطرنشان کرد: در زیارت جامعه کبیره حضرت بیش از 400 صفت برای ائمه(ع) مطرح کردند که به حق برای امام‌شناسی بی‌نظیر است و اگر کسی بخواهد امام‌شناس خوبی شود باید زیارت جامعه کبیره را بخواند و به آن عمل کند.

حجت‌الاسلام زنگنه دوره امام‌هادی(ع) را با توجه به نزدیکی و بشارت به آمدن مهدی‌موعود(ع) از لحاظ خفقان بسیا شدید عنوان کرد و گفت: حکومت وقت بسیار بر امام(ع) سخت می‌گرفت و وجهه حضرت را مورد تخریب قرار می‌داد تا مردم نتوانند با حضرت ارتباط برقرار کنند حتی شخصیت‌های ارزشمند که از هرلحاظ با امام هادی(ع) خیلی‌فاصله داشتند را علم می کردند تا مردم را از حضرت‌هادی دور نگه دارند و این یکی از مظلومیت‌های شدید امام‌هادی(ع) است.

مدیر مؤسسه تبلیغ و انفاق امام‌‌زمان با اشاره به اینکه جایگاه امام هادی(ع) غیر از بحث امامت به لحاظ فرهنگ غنی امام(ع) در بحث معرفت ائمه(ع) بسیار نورانی، ارزشمند و بزرگ است، افزود: امام‌هادی(ع) در زیارت جامعه کبیره خطاب به شیعیان می‌گویند که باید در مورد اهل‌بیت(ع) چنین باشند که بگویند چگونه من شما اهل‌بیت(ع) را وصف کنم در حالی که از هر وصفی بالاتر و زیباترید.

حجت‌الاسلام زنگنه توجه به فرازهای جامعه کبیره را برای شیعیان ضروری دانست و اظهار داشت: اگر می خواهیم در جامعه فساد و تفرقه نباشد و وحدت به وجود آید و به بیماری افسردگی که بیماری روز دنیاست مبتلا نشویم چاره‌ای نداریم جز اینکه به موالات ائمه(ع) بپردازیم، این بشارت را امام‌هادی(ع) به تمام کسانی که مسؤول تربیتی هستند و عنان تربیت جامعه را در دست دارند داده است که تنها راه اصلاح جامعه ایجاد ارتباط صحیح با ائمه(ع) است.

وی با اشاره به ارتباط و موالاتی که به اعتماد و اقتدا به امام(ع) برسد بیان داشت: امام‌هادی(ع) فرمود«موالات شما با اهل‌بیت(ع) سبب می‌شودکه تفرقه‌ها و افسردگی‌ها از بین برود» و دیگر نیازی به زدوخورد، بگیر‌و‌ببند و تهدید و تشویق که در سیستم‌های تربیتی مشاهده می شود نیست چون هیچ‌کدام از این موارد نمی‌تواند جهان را از فساد و تباهی نجات دهد.

حجت‌الاسلام زنگنه در ادامه افزود: مهم‌ترین عاملی که می‌تواند فساد را در جامعه از بین ببرد به فرموده امام هادی(ع) از بین بردن جهل است، چون جهل یکی از مهم‌ترین عوامل فساد انسان در زمین است.

وی خاطر نشان کرد: ما اگر عوامل فقر و فساد را جهل، هوی‌وهوس و شهوت انسان‌ها بدانیم با موالات و ارتباط صحیح با ائمه(ع) می‌توانیم این موارد را در کنترل خود درآوریم و از فقر و فساد رهایی پیدا کنیم.

استاد حوزه خواهران حضرت عبدالعظیم تهران، امامت را به عنوان روح دین معرفی کرد و گفت: اگر مجموعه دین را بررسی کنیم، می بینیم که امامت و ولایت بر تمام معارف سایه افکنده است.

وی ادامه داد: به طور مثال در مسأله توحید امام‌حسین(ع) فرمود« اگر کسی بخواهد معرفت و عرفان به خدا پیدا کند باید امام ‌زمانش را بشناسد»، چون امامت از جهتی بهترین و کامل ترین استاد توحید است و از جهت دیگر امام(ع) خود مظهر خداوند است و رسیدن به خداوند و توحید هم در گرو ارتباط صحیح با امامت است.

حجت‌الاسلام زنگنه یادآور شد:‌ امام هادی(ع) از دو جهت مورد حساسیت است، یکی از این جهت که خود امام‌هادی(ع) امام است و دیگر این‌که یکی از مهم‌ترین کلیدهای امام‌شناسی را به بشریت و شیعه تقدیم کرده است.

وی ابراز داشت: در شناساندن امام(ع) دچار ضعف هستیم، اگر به بحث شناساندن امام بی‌توجهی کرده و حرمت‌ها را حفظ نکنیم، دشمن نیز از این فرصت استفاده کرده و با تیر دشنام و تمسخر، امامت را نشانه می گیرد.

مدیر مؤسسه تبلیغ و انفاق امام‌ زمان با اشاره به ضرورت ترویج معارف اهل بیت(ع) بیان داشت: باید قدرت مسلمانان در جهان جلوه پیدا کند، اگر یکپارچگی مسلمانان و به ویژه شیعیان به نمایش گذاشته شود، دشمنان جرأت اهانت به مقدسات را پیدا نخواهند کرد.

حجت‌الاسلام زنگنه تأکید کرد: باید سخنان ولایت فقیه به عنوان یک رهبر دینی با قدرت در دنیا جلوه کند، زیرا دنیا تفکر ولی فقیه و رهبری دینی را نماینده امام و تفکر ولایت می‌داند.

وی با اشاره به ضرورت نزدیکی و ارتباط مردم با ائمه(ع) که از طریق فقهای شیعی و دینی انجام می شود یادآور شد: بازی‌های سیاسی بسیار حساس است و دشمن از هر راهی تلاش می‌کند تا ضربه بزند، از‌این رو هیچ‌گاه نباید دشمن را دست‌کم بگیریم و با او به سادگی برخورد کنیم، بلکه باید به سبب ارتباط با ائمه(ع) مقابله صحیح و بجایی با دشمنان داشته باشیم.

حجت‌الاسلام زنگنه در گفت: افراد اهانت کننده به مقدسات، بازیچه دشمنان هستند و ما باید دشمنان اصلی و اهداف آنها را بشناسیم، همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند«انسان زرنگ آن است که در یک بازی شطرنج بتواند چندین تفکر طرف مقابل را بفهمد» و نحوه برخورد ما هم با دشمنان باید به این صورت باشد. /907/ت302/ن

ارسال نظرات