۱۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۷
کد خبر: ۱۳۰۳۳۵
در مشهد؛

همایش رسانه در سپهر دینی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ رسانه در سپهر دینی موضوع چهارمین همایش روحانیت و رسانه بود که به همت دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و با همکاری حوزه هنری این استان در مشهد برگزار شد.
همايش دين و رسانه
رسانه ها
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، چهارمین همایش از سلسله همایش‌های روحانیت و رسانه با موضوع رسانه در سپهر دینی، عصر روز گذشته، 18 خرداد، به همت مرکز فرهنگ، هنر و تربیت اسلامی معاونت آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و با همکاری حوزه هنری این استان در مشهد برگزار شد.

حجت‌الاسلام نوروزی دبیر این همایش در ابتدای این مراسم گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند «کسی که عالم به فرهنگ و مقتضیات زمان خود باشد، شبهات بر او هجوم نکرده و زمینه گمراهی و ضلالت او را فراهم نخواهند کرد»؛ شناخت زمان و مقتضیات آن در این حدیث شریف مورد تأکید قرار گرفته است.

وی یکی از وظایف و رسالت‌های مهم حوزه‌های علمیه و روحانیت را مسئله تبلیغ و ترویج دین دانست و گفت: قبل از انقلاب مسئله تبلیغات دین به روش سنتی و عمدتا بر پایه منبر و خطابه بوده است به این دلیل که جو حاکم در دوران طاغوت اجازه استفاده روحانیت را از فضاهای جدید به خصوص در عرصه رسانه نمی‌داد.

وی افزود: اما امروزه به برکت انقلاب اسلامی این فرصت و عرصه جدید به روی حوزه‌های علمیه و روحانیت باز شده و می‌توان از آن به شکل شایسته در جهت تبلیغ و ترویج دین استفاده کرد، البته این تحول در روش‌های تبلیغ و استفاده از فضاهای مجازی و عرصه رسانه هرگز به معنای غفلت و فراموشی از روش‌های سنتی نیست.

حجت‌الاسلام نوروزی تأکید کرد: منبر و خطابه روشی است که باید قداست آن حفظ شود؛ اما مبلغان حوزه به ویژه طلاب جوان باید از عرصه‌های رسانه کمال استفاده را بکنند؛ بر این اساس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی چند سالی است که همایش‌هایی را با عنوان روحانیت و رسانه برگزار کرده است.

وی هدف برگزاری چنین همایش‌هایی را ارتقای سطح آگاهی‌های رسانه ای و بهره‌برداری بیشتر حوزه‌های علمیه دانست و گفت: همایش اول با عنوان بایسته‌های ورود به دنیای رسانه، همایش دوم با عنوان رسانه و تکنولوی با رویکرد آموزشی و همایش سوم با عنوان بهره‌مندی حوزه‌های علمیه و روحانیت از فضاهای مجازی و عرصه رسانه برگزار شدند. 

ضرورت عرضه دین جهانی با ابزار جهانی

همچنین سیدجواد رفاهی، مدیر حوزه هنری خراسان رضوی در این همایش گفت: یکی از ویژگی‌های خاص این دوره ارتباط حوزه هنری با دفتر تبلیغات اسلامی بود. دفتر تبلیغات اسلامی نماد روشنفکری حوزه علمیه است و فلسفه پیدایش حوزه هنری این است که حرفی نو در عرصه فرهنگ و هنر داشته باشد و کارهایی نو برای جامعه انجام دهد.

وی افزود: با توجه به این که دین مقدس اسلام دینی جهانی است، در عرصه تبلیغ هم باید از همه ابزارهای جهانی استفاده کرد. همه ابعاد تبلیغ اعم از سینما، هنرهای تجسمی، ادبیات داستانی و آنچه امروز در قالب هنر می‌گنجد نوعی رسانه است و اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در این قسمت تأثیرگذارترین بوده‌اند که در بحث بیداری اسلامی به عنوان یکی از ابزارهای کمک عمل کردند.

رفاهی تصریح کرد: امروز رسانه مهم‌ترین واسطه جریان دین در جامعه است و اگر علمای ما در بحث رسانه وارد نشده و سواد رسانه‌ای را فرانگیرند دیگران به این فضا وارد شده و آن را در دست خواهند گرفت مثلا اگر در شبکه‌های اجتماعی پاسخگویان خوبی داشته باشیم تأثیرگذاری خوبی خواهند داشت و با مشکلات امروز آن روبه‌رو نخواهیم بود.

وی افزود: در سال 2007 روزنامه تایمز آمریکا تیتری زد که «مولوی، شاعر ایرانی، آمریکا را تسخیر کرد» و اعلام شد در مدت 10 سال، 200هزار جلد کتاب مثنوی معنوی در آمریکا به فروش رفته است در حالی که در ایران فروش آن انقدر نبود و این مسأله تأثیرگذاری یک هنرمند یعنی کلمن بارکس شاعر را نشان می‌دهد که آن را ترجمه کرده بود.

وی در پایان تأکید کرد: امروز اگر بخواهیم اسلام را به عنوان دینی جهانی ارائه کنیم باید از همه ابزار جهانی استفاده کنیم./932/پ202/س

ارسال نظرات