۲۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۱۳۰۶۳۸
معاون تبلیغ حوزه علمیه گیلان:

بی‌اثر بودن برخی فعالیت‎های دینی نتیجه نبود روش‌شناسی تبلیغی است

خبرگزاری ـ معاون تبلیغ حوزه علمیه گیلان با اشاره به هجمه وسیع شبهات ایجاد شده علیه ارزش های اسلامی، کارآمدی تبلیغ در برابر این هجمه ها را نیازمند تبلیغ مبلغان به ابزار روز دانست.
مسؤول طرح هجرت گيلان
حجت الاسلام محمد لاکانی، معاون تبلیغ حوزه علمیه گیلان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، تبلیغ ارزش‌های دینی به منظور هدایت بشر را یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های انبیا‌ی الهی عنوان کرد و بیان داشت: در عصر غیبت ولی عصر(عج) نیز باید این جایگاه رفیع حفظ شود و مسأله تبلیغ دین و ارزش های اسلامی به صورت جدی در دستور متخصصان این امر قرار گیرد.

وی با بیان این که مبلغان دینی باید از اطلاعات، آگاهی های لازم و صحیح در جهت تبلیغ ارزش های دینی برخوردار باشند، افزود: یک مبلغ باید شیوۀ انتقال مؤثر و اصولی پیام های دینی را شناخته و با در نظر گرفتن شرایط روز و نیازهای اقشار مختلف، مطالب را ارائه دهد تا این انتقال پیام، از تأثیرگذاری مناسبی برخوردار شده و در ارتقای معرفت دینی مؤثر واقع شود.

معاون تبلیغ حوزه علمیه گیلان با اشاره به این که درک اصول، شرایط، ویژگی ها و ابزار تبلیغ اسلامی می تواند راهگشای ما در این عصر باشد، خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) با به کارگیری یک سیرۀ تبلیغی منسجم و هماهنگ توانست پیام‌های ناب و زلال الهی را به گوش جهانیان برسانند.

حجت الاسلام لاکانی با بیان این که امروز تبلیغ نیازمند یک الگوی مناسب است، افزود: اگر فعالیت تبلیغ ما در عرصه دینی از یک الگوی مناسبی برخوردار نباشد، تأثیرگذاری آن به حداقل خواهد رسید.

وی، نوآوری در خصوص مفاهیم دینی و تبیین معارف و پیام‌های دینی و کاربردی در عرصه تبلیغ را یک ضرورت مهم دانست و با تأکید بر این که امروز در شرایطی قرار داریم که شبهات گسترده ای علیه اسلام و معارف الهی بیان می‌شود، گفت: باید معارف تعالی بخش دینی به شیوه‌ای تأثیرگذار در جامعه تبیین شود.

مسؤول طرح هجرت گیلان با بیان این که امروز باید به دنبال راه‌کاری نوین برای پاسخ به نیازهای آحاد جامعه بشری باشیم، ادامه داد: تنها فرهنگ تمدن‌ساز اسلام است که از هزار و 400 سال گذشته تا به امروز توانسته با وجود پیشرفت‌های علمی در جهان راه‌های نو و بدیعی را برای زندگی و نزدیکی هر چه بیشتر به معبود ارائه و با نگرشی کلان، به تعالی نوع بشر کمک کند.

حجت الاسلام لاکانی در ادامه سخنان خود به ابزار مورد نیاز یک مبلغ برای موفقیت در عرصه تبلیغی اشاره کرد و با بیان این که یک مبلغ موفق باید مؤمن به هدف خود باشد، ادامه داد: داشتن یک هدف و برنامه‌ای هدفمند در عرصه تبلیغی از سوی مبلغ می‌تواند او را در مسیر تبیین معارف دینی یاری دهد.

وی، نشر فرهنگ اهل بیت(ع) را مهم‌ترین وظیفه یک مبلغ دین دانست و با بیان این که تبلیغ مبانی اسلامی باید هدف اصلی یک مبلغ قرار گیرد، ادامه داد: رسالت امروز یک مبلغ دینی از همه دوران‌ها سنگین‌تر است و باید در این مسیر ثابت قدم‌تر از زمان دیگری باشد.

معاون تبلیغ حوزه علمیه گیلان، خلاقیت در عرصه تبلیغ دین از سوی یک مبلغ را ضروری دانست و تصریح کرد: مبلغان عرصه ترویج مبانی اسلامی باید برای انتقال مفاهیم دینی و تبیین مناسب آنها در جامعه از یک روش و نوآوری خاصی بهره گیرند.

حجت الاسلام لاکانی با اشاره به این که علمای اسلام، در زمان‌های مختلف، همیشه خلاقیت و نوآوری را در عرصۀ فهم دینی دارا بودند، تصریح کرد: بزرگان دینی در هر دوره و عصری با توجه به اقتضائات زمان، از متن دین و روایات اهل بیت(ع) در جهت رساندن پیام الهی بهره گرفتند که آثار آن امروز کاملاً مشهود است.

وی، قرآن کریم و سیرۀ اهل بیت(ع)، سنت و عقل، را مبانی فهم دقیق دین معرفی کرد و با بیان این که مبلغان دینی باید برای رساندن پیام الهی به مردم از این منابع بهره گیرند، خاطرنشان کرد: بهره گیری از آیات و روایات و متون اصلی دینی به اقتضای زمان، ملاک اصلی است که باید آمیخته با نوآوری باشد.

حجت الاسلام لاکانی با اشاره به هجمه وسیع شبهات ایجاد شده علیه ارزش های اسلامی، کارآمدی تبلیغ در برابر این هجمه ها را نیازمند تبلیغ مبلغان به ابزار روز دانست.

وی با بیان این که دشمنان اسلام به هر شیوه ای برای تضعیف و تحریف چهره واقعی اسلام متوسل شده اند، گفت: به همین دلیل توجه فعالان و مسؤولان به امر تبلیغ و اطلاع رسانی دقیق و صحیح دینی، به منظور تقویت و تعمیق باورهای معنوی آحاد افراد جامعه، بسیار ضروری است./950/ت302/س
ارسال نظرات