۱۳ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۱۳۲۰۲۳
مسؤول دفتر آیت‌الله مصباح یزدی:

باید در مقابل تحریم نفتی از حالت تدافعی خارج شویم

خبرگزاری رسا ـ مسؤول دفتر آیت‌الله مصباح یزدی ضمن بیان راهکارهای مختلف در برابر تحریم نفتی، گفت: کشور ما باید برای مقابله با نقشه های دشمنان از حالت تدافعی خارج شده و موضع تهاجمی اتخاذ کند.
حجت الاسلام حسين جلالي

حجت‌‌الاسلام حسین جلالی مسؤول دفتر آیت‌الله مصباح یزدی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به تحریم نفتی ایران، اظهارکرد: در مقابل کشورهای تحریم کننده باید از حالت انفعالی و تدافعی خارج شویم و موضع تهاجمی بگیریم؛ اخراج برخی از سفیران، کاردارها و محدود کردن فعالیت سفارت خانه ها می تواند از راهکارهای مناسب در این زمینه باشد.

 

وی معاملات و مناسبات بین کشورها را دوسویه خواند و گفت: کشور ما هم باید برای مقابله به مثل، واردات خود را از کشورهای تحریم کننده قطع کند و یا تعرفه های آنها را افزایش دهد.

 

مسؤول دفترآیت‌الله مصباح یزدی، بستن تنگه هرمز را یکی دیگر از اقدامات تهاجمی ممکن در این زمینه دانست و خاطرنشان کرد: کشور ما مالک تنگه هرمز است و اجازه نخواهد داد سایر کشورها برای صدور نفت خود از آن استفاده کنند در حالی‌که خودمان بی بهره باشیم؛ بستن تنگه هرمز یک تهدید جدی است که مسؤولان ما در این خصوص تدابیری اندیشیده اند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که تحریم در دنیایی که دچار مشکل اقتصادی است معنا ندارد، گفت: همه کشورها به دنبال سود و منفعت خود هستند و هیچ کس راضی نمی شود در این زمینه متضرر شود و هر کدام به شیوه های مختلف تحریم را نقض خواهند کرد تا کسب درآمد بیشتری داشته باشند.

 

حجت الاسلام جلالی با اشاره به این که در پایان فصل تابستان ذخایر مواد نفتی اروپا و آمریکا به شدت کاهش می یابد، تصریح کرد: با توجه به وضعیت بحرانی اقتصاد، آنها شاید بتوانند دو ماه با کمک نفت کشورهایی مثل عربستان این وضعیت را تحمل کنند، اما به تدریج مشکلات اقتصادی آنها بیشتر خواهد شد و چاله ای که برای ما کنده اند تبدیل به چاهی بر سر راه خودشان خواهد شد.

 

وی تحریم را حربه ای زنگ زده توصیف کرد و گفت: سالها است که آمریکا از این ابزار استفاده می کند و نتیجه ای هم نگرفته است؛ تحریم نفتی شکل تازه ای از این روش نخ نما شده است که سرو صدای تبلیغاتی آن بیش از واقعیت است و جو روانی خاصی در دنیا بوجود آورده اند، در صورتی که این اتفاق چندان تأثیری در سیستم اقتصادی ما نخواهد گذاشت.

 

تحریم می تواند نردبان ترقی ایران برای کاهش وابستگی به صادرات نفتی باشد

 

این فعال سیاسی با اشاره به ایجاد فرصت هایی تازه به نفع ایران، بیان داشت: ما باید همچون گذشته از این موقعیت به عنوان نردبان ترقی و استقلال خود استفاده کنیم و وابستگی خود را به صادرات نفتی کاهش دهیم؛ یکی از مطالبات مهم مقام معظم رهبری خروج از حالت تک محصولی در بحث صادرات است.

 

مسؤول دفترآیت‌الله مصباح یزدی، با بیان این‌که محور شعارهای رهبر معظم انقلاب در پنج سال گذشته مباحث اقتصادی بوده است، گفت: تحقق این خواسته رهبر فرزانه انقلاب توطئه تحریم را خنثی می کند، اما متأسفانه در چند سال گذشته اهتمامی از مسؤولان در این زمینه مشاهده نشده است.

 

وی افزود: امسال هم با وجود این که چهار ماه از آغاز سال می گذرد  حرکت خاصی از مسؤولان مربوطه ندیده ایم، انتظار می رود دولت و مجلس فضایی را برای فعالیت بیشتر و بهتر تولیدکنندگان داخلی فراهم آورند تا از ظرفیت های موجود نهایت بهره  را داشته باشیم.

 

حجت الاسلام جلالی با اشاره به این‌که تنها 18 درصد صاردات نفتی ما به اروپا بوده است و 82 درصد به کشورها دیگر صادر می شود، گفت: برای همین میزان صادرات نیز با پیش بینی های مسؤولان، کشورهایی جایگزین شده اند.

 

وی وجود کشورهای استثنا از تحریم را دلیلی بر ناکام ماندن این نقشه دشمنان دانست و اظهار داشت: کشورهایی همچون هند، چین و ژاپن از تحریم های نفتی استثنا شده اند و کشورهای دیگری نیز در تلاش اند تا خود را جز این کشورها جای دهند، این موضوع به این معنا است که عملا تحریم وجود ندارد./928/ت302/ج

 

ارسال نظرات