۱۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۱۳۷۴۹۵
امام جمعه کازرون:

جنبش عدم تعهد برای ایجاد هندسه جدید جهانی زمینه سازی کند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه کازرون جنبش عدم تعهد را بستر مناسبی برای تغییر در نظم نوین جهانی و هندسه جدید بین المللی دانست و گفت: باید نسخه جدیدی از سوی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در سایه یک کار جمعی، همدلی و وحدت برای دنیا ارائه شود.
حجت الاسلام محمد خرسند
حجت‌الاسلام محمد خرسند امام جمعه کازرون در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بیانات مقام معظم رهبری در اجلاس جنبش عدم تعهد را کارشناسانه و راهگشار برای کشورهای جهان، بویژه اعضای جنبش عنوان کرد و گفت: ایشان در این اجلاس حرف دل ملت‌ها را بیان کردند.
امام جمعه کازرون از عملکرد شورای امنیت سازمان ملل در قبال ملت‌ها و نادیده گرفتن حقوق آنها انتقاد کرد و ابراز داشت: این‌که پنج کشور بخواهند در شورای امنیت بنشینند و با برخورداری از حق وتو برای تمام ملت‌ها و کشورها تصمیم گیری کنند تغییری در وضعیت دنیا حاصل نخواهد شد.
حجت‌الاسلام خرسند حق کشی، ظلم، تضییع حقوق ملت‌ها و نادیده گرفتن حقوق بشر را نتیجه تصمیم گیری پنج قدرت برای ملت‌های دنیا دانست و افزود: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند؛ کاسه صبر ملت‌ها از ظلم استکبار جهانی لبریز شده است.
وی اعتراضات مردمی در آمریکا، اروپا و بیداری اسلامی در منطقه را نشانه انقضای مدت نظمی که از سوی استکبار جهانی پایه ریزی شده، دانست و گفت: کشورها باید در سایه تعامل مشترک، همکاری و همدلی یک نظم نوین جهانی را تعریف کنند.
امام جمعه کازرون جنبش عدم تعهد را بستر مناسبی برای تغییر در نظم نوین جهانی و هندسه جدید بین المللی توصیف کرد و اظهار داشت: با توجه به این‌که امروز بلوک غرب در بن بست قرار گرفته و دچار بحران‌های سیاسی و اقتصادی شده، باید نسخه جدیدی از سوی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در سایه یک کار جمعی، همدلی و وحدت برای دنیا ارائه شود.
حجت‌الاسلام خرسند ریاست سه ساله ایران بر جنبش عدم تعهد را فرصت مناسبی برای نظام اسلامی برشمرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از این فرصت برای محقق شدن ایده‌های خود به بهترین شکل می‌تواند استفاده کند و بیانات مقام معظم رهبری که مورد تأیید سران و رؤسای کشورها قرار گرفت را در صحنه بین المللی عملی کند.
وی در ادامه با بیان این‌که از نظر اسلام هر سلاحی که موجب ضرر به خود و دیگران و موجب تهدید جهان شود از نظر اسلامی حرام است، خاطرنشان کرد: نظام اسلامی ایران چون مبتنی بر احکام اسلامی است، عمیقاً این موضوع را باور دارد و در رأس نظام نیز فقیهی جامع الشرایط زمام امور را بر دست دارد که فتوا بر حرمت تولید و استفاده از این سلاح‌ها داده است.
امام جمه کازرون افزود: دشمان ملت ایران به خوبی می‌دانند که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و به عنوان یک نظام مبتنی بر جهان بینی اسلامی و مکتب اهل بیت(ع) باور دارد که تولید و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای موجب ناامنی دنیا می‌شود.
حجت‌الاسلام خرسند قدرت نظام اسلامی را عقیدتی و بر پایه دین استوار دانست و با اشاره به تأثیرگذاری سخنان مقام معظم رهبری در اجلاس جنبش عدم تعهد، گفت: داشتن سلاح اتمی برای کشورها قدرت نمی‌آورد و کسانی که این سلاح‌ها را در اختیار دارند آیا می‌توانند در عرصه جهانی اینگونه تأثیر گذار صحبت کرده، نظم جهانی را به چالش بکشند و نظم نوینی را به دنیا ارائه کنند؟
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری همه پرسی را راهکار اساسی حل مسأله فلسطین عنوان کرد و ابراز داشت: دنیای غرب اگر دم از دموکراسی و تعیین سرنوشت مردم توسط مردم می‌زند نظر خود درباره این پیشنهاد که بارها از سوی ایشان مطرح شده را عنوان کند.
امام جمعه کازرون اضافه کرد: این معقول ترین و دموکراتیک ترین پیشنهاد است. ایران نمی‌گوید در فلسطین جمهوری اسلامی تشکیل شود بلکه می‌گوید تمام ملت فلسطین اعم از مسلمان، یهودی و مسیحی فلسطینی در سراسر جهان یک رأی داشته باشند و نوع و سیستم نظام خود را تعیین کنند.
حجت‌الاسلام خرسند گفت: این پیشنهاد قطعاً مورد موافقت قدرت‌های جهانی قرار نمی‌گیرد، اما راه حل فلسطین همین است و با کوچ اجباری و کشتار یک ملت این مشکل حل نشده وعقده‌ها را شعله ورتر می‌کند.
وی با بیان این‌که تا زمانی که بحران فلسطین حل نشود بسیاری از منازعات و مناقشات منطقه‌ای و جهانی پابرجا خواهد بود، اظهار داشت: شصت سال است که افرادی پشت میز مذاکره نشسته  و قسمت عمده‌ای از سرزمین فلسطین را به صهیونیست‌ها داده‌اند و این راه حل نه تنها دردی را دوا نکرده بلکه رژیم صهیونیستی هنوز به دنبال چپاول ملت‌فلسطین است، قدرت‌های جهانی چون فلسطین را به رسمیت نمی‌شناسند به دنبال حل مسأله آنها نیستند./927/ت302/ج 
ارسال نظرات