۰۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۱۴۴۲۵۸
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

برای گسترش مکتب امام باقر فرزندانتان را به حوزه بفرستید

خبرگزاری رسا ـ مفسر قرآن کریم گفت: برای گسترش مکتب امام باقر(ع) اگر فرزند پسر دارید و به دروس حوزه علاقه دارد با میل و رغبت خودش، او را تشویق به فراگیری علوم دینی کنید.
سمت خدا، قرائتي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در برنامه سمت خدا با اشاره به این که وهابیت اصل زیارت اهل قبور را قبول دارند ولی در مواجهه با شیعه آن را انکار می‌کنند، گفت: ایستادن یا نشستن یا گذاشتن چراغ بر سر قبور عزیزان چه اشکالی دارد وقتی اصل این زیارت درست است. در قرآن داریم که بر سر مزار اصحاب کهف مسجدی ساخته شد و این مساله صریحا در قرآن آمده است. وهابیت بخاطر کور دلی قرآن را نمی فهمد و این بخاطر سواد کم آنهاست.
 وی افزود: پست ترین افراد زمین کسانی هستند که با انبیاء درگیر شوند و پست‌ترین این افراد قوم موسی هستند که گفتند ای موسی تو هر معجزه‌ای بیاوری ما ایمان نخواهیم آورد. به این مسئله در آیه 132 سوره اعراف اشاره شده است. چنین کسانی به تعبیر قرآن مثل چهار پا بلکه پایین تر از آنها هستند و قلب آنها مثل سنگی سخت است که هیچ چشمه ای از آن نمی‌جوشد.
 این مفسر قرآن اظهار داشت: خداوند وقتی لجاجت آنها را دید بر آن‌ها طوفان فرستاد، زندگی شان را پر از ملخ و قورباغه و شپش کرد و آب آشامیدنی آنها خون شد، اینها همه نشانه بود برای اینکه بدانند لجبازی کرده‌اند. برای همین به موسی توسل کردند (با اینکه وهابیت توسل را شرک می دانند) در قرآن آمده است: «قوم به موسی متوسل شدند و گفتند یا موسی بخاطر عهدی که با خدا داری ما را دعا کن تا این سختی ها بر طرف شود.» از آنجا که قرآن این توسل را آورده، پس این توسل را صحیح دانسته است.
 وی خاطرنشان کرد: اشکال وهابیت به این آیه این است که آنها به موسی که زنده بود توسل کردند نه به یک فرد مرده، جواب ما این است که آنها به جسم موسی توسل نکردند بلکه به مقام موسی توسل کردند (ای موسی برای ما دعا که بخاطر عهدی که با خدا داری.) ما هم به مقام و آبرویی که اهل بیت و ائمه(ع) ما نزد خدا دارند به آنها توسل می‌کنیم از طرف دیگر بارها و بارها در قرآن تصریح شده که شهید زنده است و حیات واقعی دارد و زنده نگه داشتن این مسئله که شهیدان زنده هستند مهم است لکن متاسفانه فهم وهابیت از عرف هم کمتر است.
 حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: البته آنها تعابیری در مورد شیعیان به کار می‌برند که درست نیست مثل اینکه از امام رضا(ع) درخواست شفا می‌کنند، اما واقعیت این است که شیعه، ائمه و اولیاء را واسطه فیض خدا قرار می‌دهد و به آبروی او نزد خدا توسل می‌کند تا خداخواسته او را برآورده کند.
 وی بیان داشت: اشکال دیگر وهابیت بوسیدن ضریح یا جلد قرآن است، باید گفت همان طور که صریحا در قرآن اشاره شده لباس و پنبه ای که در تماس با بدن یوسف بوده آنقدر ارزش و شرف پیدا کرد که چشمان یعقوب را شفا داد. آهنی که در جوار بدن پیامبر باشد یا پوست چرمی که در کنار قرآن باشد حرمت و شرف پیدا می‌کند والا هر چرم و آهنی قابل بوسیدن و احترام کردن نیست.
 مفسر قرآن کریم اظهار اشت: خود وهابیت حجرالاسود را استلام می‌کنند و مدعی هستند که پیامبر چنین کاری را انجام می‌داده و این کار از باب تبرک است لکن چشم دل آنها کور است.
 وی با بیان این که حساب سنی ها از وهابی‌ها جدا است، اظهار داشت: سنی ها عموما اهل بیت(ع) را دوست دارند و تکریم می‌کنند ولی وهابیت با اهل بیت بغض و کینه و عداوت دارد.
 حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به این که امام باقر(ع) تنها امامی است که هم از طرف مادر و هم از طرف پدر نسبش به پیامبر(ص) می‌رسد، اظهار داشت: هنر امام باقر(ع) تاسیس حوزه علمیه بود. در جریان انتقال قدرت از بنی‌امیه به بنی‌عباس، شکافی ایجاد شد که دستگاه حکومت در آن به اهل بیت(ع) کاری نداشتند چرا که عاقبت قاتلین امام حسین(ع) را دیدند، در این زمان امام باقر(ع) حوزه را پایه گذاری کرد و فرزند ایشان امام صادق آن را گسترش داد.
 وی در پایان گفت: برای گسترش مکتب امام باقر(ع) اگر فرزند پسر دارید و به دروس حوزه علاقه دارد با میل و رغبت خودش، او را تشویق به فراگیری علوم دینی کنید. اگر اولاد ندارید و فرد با استعدادی در این زمینه را در میان بستگان یا دوستان می شناسید او را از نظر مالی تامین کنید تا در حوزه درس بخواند./916/پ202/ع
ارسال نظرات