۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۱۴۵۴۴۹
نکوداشت فقیه متأله(10)؛

آیت الله سیدمحمد خامنه‌ای: سید علی آقای قاضی مظهر انسانیت و معرفت بود

خبرگزاری رسا ـ رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا گفت: مرحوم سیدعلی‌آقا قاضی فردی بود که به دعوت و پیام حق لبیک گفته بود و با همه توان در تهذیب نفس کوشید و به معرفت الله رسید.
آيت الله سيدمحمد خامنه اي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله سیدمحمد خامنه‌ای، رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا امروز در کنگره بزرگداشت سیدعلی‌آقا قاضی که در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار داشت: مرحوم قاضی آن عارف بالله و وارسته شخصیتی بودند که می توانند دنیایی را تربیت کنند، ایشان مصداق حیات طیبه بودند.

 

وی با تشریح اهداف خلقت انسان و حیات طیبه از دیدگاه قرآن کریم خاطرنشان کرد: حیات حیوانی همان حیات جسمانی در مقابل حیات انسانی است که اکنون همگان دارای آن هستند، اما باید دانست که این نوع حیات شایسته انسانی که خلیفه‌الله نامیده شده است، نیست.

 

رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا با بیان این‌که حیات انسانی در شخصیت وجودی و سیره زندگانی مرحوم قاضی تجلی یافته است، تصریح کرد: فقاهت، اخلاق و معرفت لازمه تعالی انسان و کشف حقیقت بندگی و عبودیت درگاه احدیت است، مرحوم قاضی توانست این مسیر الی الله را سپری و به حقایق هستی نائل شود.

 

وی ادامه داد فقاهت به دنبال آن است که بیان کند وظیفه ما در برابر خود، دیگران و خداوند متعال چیست، اخلاق نیز مافوق روابط روزمره عطر و لطافت انسانی در جامعه تسری می دهد، انسانیت در اخلاق تجلی می یابد، همچنین معرفت ظرفیتی برای تربیت بزرگانی چون مرحوم قاضی محسوب می شود.

 

آیت الله خامنه‌ای در تببین ابعاد شخصیتی مرحوم قاضی تصریح کرد: مرحوم قاضی فردی بود که به دعوت و پیام حق لبیک گفته بود و با همه توان در تهذیب نفس کوشید و به معرفت الله رسید که از ثمرات و برکات وجوی آن عارف وارسته شاگردان بزرگ ایشان است که در جهان اسلام درخشیده‌اند.

 

وی با تأکید بر این‌که مرحوم قاضی از اوتادان و قدیسان واقعی بود، ادامه داد: جا دارد مرحوم قاضی با آن ویژگی‌ها و خصوصیاتی که داشتند به عنوان الگویی برای جامعه به‌ویژه جوانان معرفی شوند، برگزاری این کنگره می‌تواند زمینه‌ای برای معرفی و تبیین ابعاد شخصیتی آن عارف بالله باشد.

 

گفتنی است، کنگره برزگداشت سیدعلی آقا قاضی طباطبایی امروز و فردا با سخنرانی استادان برجسته حوزوی و قرائت مقالات برگزیده در تالار وحدت دانشگاه تبریز در حال برگزاری است./935/پ203/س

ارسال نظرات