نشست علمی رقیه بنتالحسین برگزار شد
خبرگزاری رسا ـ نشست علمی رقیه بنتالحسین شب گذشته در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی رقیه بنتالحسین شب گذشته با سخنرانی حجتالاسلام محمدامین پورامینی، استاد کلام مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در سالن امام خمینی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد.
در این نشست حجتالاسلام محمدامین پورامینی، استاد کلام مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه شبهههای فراوانی در مورد وجود حضرت رقیه(س) دختر امام حسین(ع) مطرح شده است، گفت: تاکنون چندین نوشته به زبان فارسی و عربی پیرامون حضرت رقیه(س) نوشتهام و تلاش کردهام آنچه که به عنوان شبهه و سؤال و شبهه پیرامون حضرت آمده را پاسخ دهم که اخیرا به سند و منبع ارزشمندی دست پیدا کرهام که این شبهات را پاسخ میدهد.
وی افزود: کتاب کامل بهایی از کتبی است که به عنوان قدیمیترین منبع در این زمینه یاد شده است و این کتاب اثر شیخ عمادالدین حسن بن علی بن محمد بن علی طبری آملی همعصر خواجه نصیرالدین طوسی است، او در کتاب خود مطلبی را به نقل از کتاب حاویه آورده است.
استاد کلام مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: عمادالدین طبری مینویسد «در حاویه آمده که زنان خاندان نبوت در حالت اسیری، حال مردانی که در کربلا شهید شده بودند بر پسران و دختران ایشان پوشیده میداشتند و هر کودکی را وعدهها میدادند که پدر تو به فلان سفر رفته است، باز میآید؛ تا ایشان را به خانه یزید آوردند دخترکی بود چهار ساله، شبی از خواب بیدار شد و گفت پدر من حسین کجاست؛ زنان و کودکان جمله به گریه افتادند و فغان از ایشان برخاست، صدا به یزید رسید دستور داد سر پدر او را برای او ببرند و وقتی این کار را انجام دادند دخترک ترسید و رنجور شد و در آن چند روز جان به حق تسلیم کرد».
وی ادامه داد: از نقل طبری استفاده می شود که امام حسین(ع) دختری چهار ساله داشته که در فراق پدر در شام پرپر شده است ولی اسمی از او به میان نیامده است، تاریخنگارانی همچون ملاحسین کاشفی سبزواری، شیخ فخرالدین طریحی نجفی، سید محمد علی شاه عبدالعظیمی، شیخ عباس قمی، شیخ محمدمهدی حائری مازندرانی و شیخ محمدهاشم بن محمد علی خراسانی نیز در کتابهای خود شرح حال این بانو را با برخی اضافات و اختلاف اندکی چنین ذکر کردهاند.
حجتالاسلام پور امینی با بیان این که برخی از تاریخنگاران نام دختر امام حسین(ع) را «رقیه» ذکر کردهاند، گفت: شیخ محمد هاشم خراسانی در کتاب خود در ضمن شمارش بانوان اسیر کربلا میگوید«آن دختری است که در خرابه شام از دنیا رحلت فرموده و شاید اسم شریفش رقیه باشد و از صبایای خود حضرت سیدالشهدا(ع) بوده چون مزاری که در خرابه شام است، منسوب است به این مخدره و معروف است به مزار«ست الرقیه».
وی خاطرنشان کرد: سید محمدعلی شاه عبدالعظمی در الایقاد اورده است « امام حسین(ع) را دختری بود کودک که مورد علاقه وی بود و او نیز به پدر عشق میورزید، گفته شده است که نام وی رقیه و عمر وی سه سال بود، او که با اسران در شام به سر میبرد در فراق پدر شبانه روز گریه میکرد و به او می گفتند که پدرت در سفر است، تا آنگاه که شبی او را در خواب دید وقتی که بیدار شد به گریه شدیدی افتاد و دیگران را نیز به گریه انداخت تا جایی که صدا به یزید رسید و او علت را جویا شد و در پاسخ دستور داد سر پدر او را برایش ببرند و این کار را انجام دادند و در طبقی سر امام حسین(ع) را برای این دختر آوردند، دختر وقتی فهمید سر داخل طبق متعلق به پدرش است سر را برداشت و به سینهاش چسباند و با او به درد دل پرداخت و بعد از مدتی لبهای خود را بر لبهای پدر نهاد و گریه سر داد تا از حال رفت وقتی او را تکان دادند دیدند که قالب تهی کرده و جان به جانآفرین تسلیم کرده است، این جریان به همین شکل بر سر زبانهاست».
استاد کلام مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: همین مطلب و مضمون را شیخ طریحی و به نقل از او شیخ مهدی مازندرانی نیز در کتب خود آودهاند.
امام حسین(ع) چند دختر داشت
وی افزود: سؤالی مطرح است که امام حسین(ع) چند دختر داشت، که در این مورد سه قول مطرح است، شیخ مفید می گوید دو دختر به نام فاطمه و سکینه که عدهای هم با نظر او موافقت کردهاند، برخی از کتب سه دختر را برای امام حسین(ع) ذکر کرده اند که یکی از انها طبری است که مینویسد دختران امام حسین(ع) سه دختر به نام های زینب، سکینه و فاطمه بودهاند که ابن شهراشوب، خصیبی، ابن خشاب و شیخ محمد الصبان نیز چنین آوردهاند.
حجتالاسلام پورامینی در ادامه تصریح کرد: برخی هم برای امام حسین(ع) چهار دختر را ذکر کردهاند، شیخ کمالالدین محمد بن طلحه شافعی در کتاب مطالبالسؤول فی مناقب آل الرسول به وجود چهار دختر برای آن حضرت تصریح کرده است و حتی بر آن ادعای شهرت نیز کرده است، او می نویسد «آن حضرت دارای ده فرزند پسر و دختر بود که شش تن ایشان پسر و چهار تن دختر بودند، پسران شامل علیاکبر، علیاوسط، علیاصغر، محمد، عبدالله و جعفر بودهاند و نام دختران حضرت زینب، سکینه و فاطمه بوده و نام دختر چهارم حضرت مجهول مانده است که ابنصباغ مالکی، شیخ کمالالدین بن طلحه و عدهای از بزرگان همچون علامه اربلی نیز این قول را صحیح دانسته و رد نکردهاند».
آیا امام حسین(ع) دختری به نام رقیه داشته است
وی در پاسخ به این سؤال که آیا امام حسین(ع) دختری به نام رقیه داشته است، اظهار داشت: وقتی دختران حضرت به دو نفر منحصر نیست و چهار نفر به نام های زینب، سکینه و فاطمه ذکر شده احتمال بسیار قوی وجود دارد که نفر چهارم حضرت رقیه(س) باشد، بنابراین از نظر تاریخی انکار وجهی ندارد، از آن مهمتر وقایع مستمر تاریخی نیز گویای ان است که که در این قبر شریف دختری از اهلبیت حسینی(ع) مدفون است و قضیه آبگرفتگی قبر و شکافتن قبر مطهر و یافتن بدن سالم از مشهورات تاریخی شام است که نزد شیعه و سنی شام معروف است و حتی شبلنجی نیز ان را در نورالابصار آورده است و از عالمان شیعه فقیهان بزرگی چون ملاهاشم خراسانی در منتخب التواریخ و سیدمیرزا هادی خراسانی در کتاب کرامات خود آوردهاند، شهرت مکان با ملاحظه بر کوشش بیامان دشمن در خاموشساختن نور حسینی کاشف از صحت مطلب است، امروزه در قلب کشور بنیامیه چراغ رقیه بنتالحسین(ع) روشن است و خبری از ستم پیشگانی چون معاویه و یزید جز لعن و نفرین بر آنها نیست.
استاد کلام مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه بزرگان زیادی به وجود حضرت رقیه به عنوان دختر امام حسین(ع) تصریح کردهاند، گفت: ابوالحسن علی بن ابیالقاسم بن زید بیهقی معروف به ابن فندق که علما از او به عنوان علامه، عالم متبحر، فاضل، متکلم، جلیل، مدرس، خطیب، قاضی، موالی اهلبیت(ع) و امامی یاد کرده اند در کتاب «لباب الانساب و القاب و الاعقاب» آورده است: « سادات حسینی از فرزندان حسین بن علی(ع) هستند، از فرزندان او کسی جز زینالعابدین(ع)، فاطمه، سکینه و رقیه باقی نماند، پس فرزندان حسین(ع) از طرف پدر از نسل زینالعابدین(ع) هستند./907/پ202/پ
ارسال نظرات