۰۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۴
کد خبر: ۱۵۸۰۱۲
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:

موضوع شناسی مبتنی بر نیاز سنجی از الزامات پژوهش است

خبرگزاری رسا ـ رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: موضوع شناسی مبتنی بر نیاز سنجی، مراجعه به تحقیقات قبلی و استفاده از تجربیات گذشتگاناز الزامات پژوهش است.
حجت الاسلام واعظي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ حجت‌الاسلام احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عصر امروز در دومین جشنواره انتخاب پژوهشگر برتر مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) که در نمازخانه این مؤسسه برگزار شد، با بیان این‌که رسالت درونی حوزه علمیه آموزش و تهذیب است، گفت:‌ رسالت بیرونی حوزه علمیه تبلیغ دین و هدایت و ارشاد مردم به زندگی سالم و الهی است.
وی ادامه داد: عنصر پژوهش در هر دو حوزه درونی و بیرونی سهیم است و پژوهشگران باید به تبلیغ و ترویج دین در این زمینه پرداخته و نقش آفرینی کنند.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که مسأله پژوهش باید متوقف بر استعداد یابی شود، ابراز کرد: انسان موفق کسی است که بداند خدا او را برای چه کاری خلق کرده و در همان زمینه به فعالیت مثبت بپردازد.
حجت‌الاسلام واعظی ادامه داد: اگر کسی استعداد خود را کشف کرد به درستی در همان مسیر گام بر خواهد داشت اما اگر انسان خود را در زمینه‌هایی که استعداد ندارد قرار دهد قطعاً به موفقیت نخواهد رسید.
وی در ادامه با اشاره به شاخصه‌ها و پیش نیازهای پژوهش، گفت: موضوع شناسی مبتنی بر نیاز سنجی و مراجعه به تحقیقات قبلی و استفاده از تجربیات گذشتگان به محقق و پژوهشگر کمک می‌کند.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این‌که محقق و پژوهشگر باید نیازهای جامعه را در نظر بگیرد، اظهار کرد: محقق و پژوهشگر باید ببیند در چه زمینه‌هایی نیاز و خلأ وجود دارد و پژوهش‌های خود را در همان زمینه انجام دهد.
حجت‌الاسلام واعظی یکی از آفت‌های پژوهش را استفاده از پژوهش‌های دیگران و اقدامات تکراری دانست و گفت: کتاب سازی از دیگر آفت‌های پژوهش است، در پژوهش باید از فکر و ایده‌های نو استفاده و تولید علم و دانش کرد.
وی دقت نظر و پرهیز از نقل آراء دیگران را از دیگر آفت‌های عرصه پژوهش خواند و ابراز کرد: هرچند فهم آراء دیگران هنر است اما این امر باید مقدمه‌ای برای پژوهش باشد تا بتوان نظرات دیگران را به درستی نقد کرد.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نتیجه گیری روشن، قدرت استدلال و مستند بودن آراء و تعهد در تحقیق و پژوهش را از الزامات پژوهش ذکر کرد و بیان داشت: اگر پژوهشگر به این موارد توجه داشته باشد لحظه به لحظه کارش عبادت خواهد بود.
حجت‌الاسلام واعظی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اتفاقات روز 22 بهمن در حرم حضرت معصومه(س)، گفت: اتفاقات آن روز لکه ننگی بود؛ ملاصدرا وقتی از کهک به زیارت حرم حضرت معصومه(س) می‌آمد کفش‌های خود را هنوز به حرم نرسیده به خاطر احترام در می‌آورد، آن وقت عده‌ای در این روز بزرگ و در این مکان مقدس هتک حرمت کردند و این یعنی دور شدن از اخلاق و معنویت./927/پ202/پ
ارسال نظرات