۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۱
کد خبر: ۱۶۳۱۰۵
گزارشی از چهارمین سفر هیأت دولت به خوزستان؛

از تصمیم اختصاص دو درصد امتیاز نفت تا تقدیم لباس محلی عرب و لر به رییس جمهور

خبرگزاری رسا ـ احمدی نژاد در دور چهارم سفرهای استانی با حضور در استان خوزستان با مردم شهرهای اهواز، هویزه، آغاجاری، اندیکا، آغاجاری و سران طوایف و عشایر عرب و نخبگان خوزستان دیدار کرد و چندین پروژه پتروشیمی، آبی، خاکی، عمرانی و صنعتی را در شهرهای ماهشهر و گتوند به بهره برداری رساند.
احمدي نژاد در اهواز احمدي نژاد در هويزه احمدي نژاد در هويزه احمدي نژاد سفر احمدي نژاد به خوزستان استقبال از احمدي نژاد در شهرستان هفنکل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، ساعت 8 صبح یک شنبه یکم اردیبهشت ماه هواپیمای حامل محمود احمدی نژاد، رییس جمهورکشورمان و هیأت دولت در دور سفر چهارم استانی وارد فرودگاه اهواز شد و مورد استقبال آیت الله موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، سید جعفر حجازی، استاندار خوزستان و دیگر مسؤولان خوزستانی قرار گرفت.

احمدی نژاد در نخستین سخنان خود در جمع خبرنگاران در فرودگاه بین المللی اهواز بر آبادی و برطرف ساختن مشکلات خوزستان تأکید کرد و پیگیری مصوبات قبلی را از اهداف مهم این سفر معرفی کرد.

رییس جمهور پس از حضور در جمع خبرنگاران جهت حضور در جمع مردم اهواز فرودگاه بین المللی اهواز را به سمت مصلای مهدیه امام خمینی(ره) ترک کرد و مردم از حدفاصل میدان شهید بندر تا مصلای امام خمینی(ره) از رییس جمهور کشورمان استقبال کردند.

بیشتر جمعیت استقبال کننده را جوانانی تشکیل می دادند که از بیکاری و معیشت سخت اقتصادی رنج می بردند و با حضور رییس جمهور فرصت را غنیمت شمارده و مشکلات خود را با عالی ترین مقام اجرایی کشور بازگو کردند.

کمک نمی کنید چرا به سرمان می زنید

احمدی نژاد در نخستین سخنرانی خود در خوزستان با حضور در مصلای مهدیه امام خمینی(ره) اهواز مورد استقبال مردم قرار گرفت و محور اصلی سخنانش را به مشکلات استان خوزستان، انتخابات ریاست جمهوری طرح هدفمندی یارانه ها و دشمنی استکبار جهانی اختصاص داد.

رییس جمهور با تأکید بر توزیع امکانات به بدنه ملت خاطر نشان کرد: بنده معتقدم باید به جای 45 هزار تومان، 250 هزار تومان یارانه به مردم داده شود.

احمدی نژاد ادامه داد: عده ای محتکر و سودجو از فرصت استفاده کردند و از آن طرف تحریم ها نیز وارد شد و مشکلات را به گردن هدفمندی یارانه انداختند.

رییس جمهور به بیان مثالی پرداخت و افزود: عده ای ما را در حوض انداختند و دست و پای ما را بسته، وزنه به پای ما می بندند و می گویند خود و ملت را نجات دهید.

احمدی نژاد با اشاره به دسیسه ابرقدرت ها در سال گذشته علیه ملت ایران خاطر نشان کرد: ملت ایران کاری خواهد کرد که دشمن از تحریم ایران پشیمان خواهد شد.

احمدی نژاد و هیأت دولت در روز نخست سفر خود به خوزستان روزهای پرکاری پشت سر می گذاشتند و وزرای دولت دهم به دستور احمدی نژاد برای حضور در جلسات شوراهای اداری شهرهای خوزستان به این شهرها سفر کردند و با توضیحات فرمانداران و ائمه جمعه از نزدیک با مشکلات این شهر آشنا شدند و در جلسه هیأت دولت مشکلات این شهرها را به رییس جمهور ارائه دادند.

محمود احمدی نژاد پس از حضور در جمع مردم اهواز قرار بود که به شهر گتوند جهت افتتاح سد و نیروگاه آبی گتوند عازم شود اما به سبب برخی مشکلات و ناهماهنگی ها افتتاح سد به روز دوم موکول شد.

حضور در شهرستان تازه تأسیس اندیکا

رییس جمهور پس از استراحتی کوتاه با بالگرد به شهرستان تازه تأسیس اندیکا سفر کرد و در جمع مردم این شهر به سخنرانی پرداخت.

قبل از آغاز سخنرانی رییس جمهور، مردم اعتراضاتی نسبت به مشکلات این شهر داشتند که احمدی نژاد قول مساعد داد همه موانع را از پیش رو بردارد.

قبل از آغاز سخنرانی احمدی نژاد عشایر لر شهرستان اندیکا به رییس جمهور لباس محلی اقوام لر را هدیه دادند و رییس جمهور هم آنها را بر تن کرد.

احمدی نژاد در جمع مردم اندیکا با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان «سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» از سوی رهبر معظم انقلاب، بیان داشت: جلوه بزرگ و روشن حماسه سیاسی حضور پرشور مردم در انتخابات 24 خرداد است که به یقین شاهد حماسه ای عظیم از سوی ملت ایران خواهیم بود.

وی با اشاره به سخنان امام خمینی(ره) مبنی بر این که «قانون اساسی ما بر این اساس تنظیم شده که کشور بر اساس اراده ملت اداره شود، چرا که در نهایت حق انتخاب با ملت است»، اظهار داشت: از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران حضور آزادانه ملت در انتخابات است و نباید این انتخاب و حق رأی را از مردم سلب کرد.

احمدی نژاد با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر این که «همه سلایق باید در انتخابات شرکت کنند»، ابراز داشت: حق انتخاب با ملت است و همه باید از انتخاب ملت تبعیت کنند و رأی مردم را خدشه دار نکنند.

وی از انحصار طلبی و تبعیض در زمینه اقتصاد و سیاست انتقاد کرد و گفت: انحصار طلبی و تبعیض در زمینه های مختلف سبب می شود که ظرفیت عمومی کشور فعال نشود و در زمینه های مختلف نباید عده ای خود را بالاتر از دیگران بدانند؛ چراکه انحصار طلبی سدی محکم در برابر پیشرفت است.

رییس جمهور با تأکید بر این که بی عدالتی و ظلم سبب بدبختی بشریت در طول تاریخ بوده است، اظهار داشت: کسانی که با ظلم، ستم و انحصارطلبی در تلاش جهت ساخت و آبادانی کشور هستند، به نتیجه نخواهند رسید و عملا شکست خورده اند؛ چراکه آبادانی و پیشرفت زمانی حاصل می شود که ایمان به خدا همراه با همدلی بر پایه عدالت داشته باشیم.

احمدی نژاد با تأکید بر این که ثروت باید در کل کشور توزیع شود، اظهار داشت: اگر ثروتی در کشور وجود دارد باید در کل کشور توزیع شود و اگر نیازمند تصمیم گیری در خصوص مسایل مهم و حساس کشور هستیم باید آحاد مردم در آن شرکت کنند و نظر خود را اعلام کنند.

سخنرانی در هویزه با دشداشه عربی

احمدی نژاد پس از حضور در جمع مردم شهرستان تازه تأسیس اندیکا با بالگرد این شهر را به مقصد شهرستان تازه تأسیس هویزه ترک کرد و در جمع مردم این شهر به سخنرانی پرداخت.

حضور گسترده عشایر عرب با پرچم های رنگارنگ جلوه خاصی به حضور آنان بخشیده بود و با شعرهای عربی به استقبال از رییس جمهور کشورمان پرداختند.

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور در جمع مردم هویزه با بیان این که جهان در مسیر موج بیداری قرار گرفته است، اظهار داشت: مردم در این برهه از زمان عدالت و پاکی را جستجو می کنند.

رییس جمهور ملت ایران را الگو و سرلوحه کشورهای آزادی خواه عنوان کرد و افزود: استکبار از هر فرصتی جهت ایجاد اختلاف میان ملت ها استفاده می کند و از این طریق تلاش در جلوگیری از پیشرفت کشورها دارد.

وی همدلی و همبستگی را تنها راه پیشرفت در کشور عنوان کرد و افزود: استعمارگران با دسیسه های خود تلاش می کنند ملت ها را از مسیر پیشرفت متوقف کنند و آنان را وابسته به ابر قدرت ها کنند.

وی از تصمیم دولت برای انجام فعالیت های عمرانی و اجرا کردن عدالت سخن گفت و خاطرنشان کرد: در جلسه هیأت دولت مصوب خواهیم کرد که دو درصد از درآمدهای نفتی، افزون بر دیگر بودجه ها در راستای ایجاد اشتغال و حمایت از تولید جوانان استان خوزستان به این استان اختصاص داده شود.

احمدی‌نژاد با بیان این که دولت تصویب کرده بود که دانشگاه صنعتی در این شهرستان ایجاد شود، ابراز داشت: متأسفانه دستگاه مربوطه در این خصوص کوتاهی کرد اما قول می دهم فعالیت های قانونی تأسیس این دانشگاه انجام شود.

رییس جمهور در ادامه با اشاره به برخی از مشکلات شهرستان هویزه اظهار داشت: دولت مصمم است، در مسیر عمران و آبادانی و رفع مشکلات مردم حرکت کند.

احمدی‌نژاد همچنین به اشتغال جوانان استان خوزستان اشاره کرد و گفت: دولت در قالب ستاد کشاورزی و صنعت و معدن به دنبال برطرف کردن مشکلات جوانان است و در این زمینه اختیارات دولت به استان‌ها تفویض شده است.

پیش از سخنرانی عبا و دشداشه ای از سوی عشایر عرب شهرستان هویزه به احمدی نژاد اهدا شد که وی قبل از سخنرانی لباس محلی را بر تن کرد.

احمدی نژاد در روز اول سفر خود به خوزستان با سخنرانی در جمع مردم اهواز، اندیکا و هویزه به پایان برد اما شب یکشنبه دیدار صمیمانه رییس جمهور با نخبگان استان خوزستان با عنوان «حماسه حضور» در سالن اجتماعات استانداری خوزستان برگزار شد.

اعتراض به سخنرانی مشایی و گلایه از بیکاری جوانان

در همایش حماسه حضور بود که نخستین حاشیه در سفر به استان خوزستان گریبان گیر احمدی نژاد و دولت دهم شد و هنگام سخنرانی احمدی نژاد تعدادی از جوانان خوزستانی از رییس جمهور درخواست کردند که مشایی به سخنرانی بپردازد تا با دیدگاه ها و نظرات وی آشنا شوند.

احمدی نژاد با درخواست جوانان خوزستانی موافقت کرد و از مشایی دعوت کرد که در جایگاه سخنران حضور یابد پس از حضور رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد و آغاز سخنرانی وی یکی از بانوان خوزستانی به نشانه فریاد خود را به نشانه اعتراض بلند کرد و خطاب به مشایی گفت: ما اینجا آمده ایم که سخنان رییس جمهور را بشنویم نه سخنان شما.

هرگاه اصرار مشایی جهت سخنرانی بیشتر می شد اعتراض این بانوی خوزستان شدیدتر می شد تا اینکه مشایی از سخنرانی کردن منصرف شد و دعوت رییس جمهور برای بار دوم را رد کرد.

احمدی نژاد در واکنش به این حاشیه اظهار داشت: آقای مشایی به امید خدا در آینده ای نزدیک سخنرانی خود را انجام خواهند داد.

احمدی نژاد در این همایش به 11 نفر از همسران نشانه ملی ایثار و شجاعت تقدیم کرد و از تعدای از نخبگان و جانبازان تجلیل به عمل آورد.

روز اول سفر رییس جمهور به خوزستان به غیر از اعتراض به مشایی تقریبا بدون حاشیه سپری شد و هیأت دولت باید خود را برای روز دوشنبه آماده می کردند؛ چراکه با توجه به آخرین حضور رییس جمهور و هیأت دولت در خوزستان در این روز پیش بینی می شد که روزی بسیار سخت و طاقت فرسا در انتظار دولت دهم باشد.

افتتاح چندین پروژه پتروشیمی و عمرانی در ماهشهر

رییس جمهور در صبح روز دوشنبه به شهرستان ماهشهر جهت افتتاح چندین پروژه عمرانی، ترابری، صنعتی و پتروشیمی سفر کرد و در نخستین اقدام خود بیمارستان تأمین اجتماعی ماهشهر را افتتاح کرد.

پس از افتتاح بیمارستان ماهشهر نوبت به بهره برداری از جاده 4 باند ماهشهر ـ آبادان رسید و پس از بهره برداری از این جاده احمدی نژاد با حضور در پتروشیمی از چندین طرح شیمی و نفتی بهره برداری نمود.

این پایان کار برای رییس جمهور نبود؛ چراکه احمدی نژاد باید ماهشهر را به مقصد آغاجاری جهت سخنرانی در جمع مردم این شهر ترک می کرد و از نزدیک با مشکلات این مردم آشنا می شد.

احمدی نژاد در جمع مردم آغاجاری با تأکید  بر این که ملت ایران اجازه پایمال شدن حق خود را نخواهد داد، ابراز داشت: دولت با اتکا به خدای یگانه و با پشتیبانی مردم به یقین در مسیر تحقق آرمان های انقلاب اسلامی ایران گام برمی دارد و اگر همه دنیا قوای خود را بسیج کنند تا ملت ایران را از این تصمیم منصرف کنند، کور خوانده اند و ما به حرکت پرشتاب خود در راستای آرمان های انقلاب اسلامی ایران ادامه خواهیم داد.

احمدی نژاد با بیان این که باید همه نقاط ایران را ساخت و آباد کنیم، ابراز داشت: تاریخ، فرهنگ و عشق ملت ایران به پیامبر عزیز اسلام(ص) و اهل بیت پاک ایشان یک امانت الهی از جانب خداوند متعال است و باید از این امانت به خوبی محافظت کنیم.

رییس جمهور اضافه کرد: فرهنگ انسانیت، صلح طلبی و آرامش، همبستگی، کریمانه زیستن، حق طلبی و سرزمینی سرشار از منابع و استعدادهای الهی امانت خداوند تبارک و تعالی برای ملت ایران به شمار می رود و باید همواره در مسیر این امانات الهی حرکت کنیم.

احمدی نژاد با تأکید بر این که در مسیر اسلامی کردن فضای عمومی جامعه هنوز به نقطه ایده آل نرسیده ایم، تصریح کرد: برای برقراری اسلام حقیقی در جامعه امروزی و متعال ساختن فضای جامعه باید ابتدا تهذیب و مبارزه با زشتی ها را از خودمان آغاز کنیم.

وی با اشاره به این که همه جای ایران از خاک کشورمان به شمار می رود، اظهار داشت: برای آبادی و ساختن کشور عزیزمان ایران باید همه نقاط و مکان های این کشور را آباد کرد و در این زمینه فرقی بین تهران و آغاجاری وجود ندارد.

احمدی نژاد با تأکید بر این که دولت به نوکری ملت ایران افتخار می کند و این نوکری را با هیچ چیز معاوضه نخواهد کرد، اظهار داشت: تا روزی که هستیم و توان داریم مصمم هستیم در مسیر انقلاب اسلامی ایران تلاش خودمان را انجام دهیم و اگر همه دنیا بسیج شوند نمی توانند ما را از تصمیم خود منصرف کنند.

وی با تأکید بر این که دولت با اتکا به خداوند متعال و پشتیبانی مردم برای بهانه جویی ها و هیاهوی دشمنان ارزشی قائل نیست، تصریح کرد: دولت و ملت ایران از تهدیدها و حرکت های شیطان گونه دشمنان ترس و واهمه ای ندارد و این دولت جان خود را فدای یک نفس ملت بزرگ و سرافراز ایران و مردم آغاجاری می کند.

رییس جمهور پس از حضور در جمع مردم آغاجاری این شهر را به مقصد هفتکل ترک و در جمع مردم این شهر سخنرانی کرد.

احمدی نژاد با بیان این که پتانسیل های مطلوب و نعمت های فراوانی در کشور وجود دارند، اظهار داشت: خداوند متعال نعمت های فراوانی را به ملت ایران عنایت کرده و ما باید از این نعمت ها در راستای ساختن جمهوی اسلامی ایران و کار و تلاش جامعه استفاده کنیم.

رییس جمهور با بیان این که یکی از مأموریت های حکومت های علوی برقراری عدالت و دوستی است، ابراز داشت: عدالت یعنی این که در جای جای ایران و همه مردم از امکانات رفاهی و خدماتی برخوردار شوند؛ چرا که اقتصاد کشور متعلق به همه ملت است و اقتصاد و ثروت باید در دست مردم ایران باشد.

احمدی نژاد با انتقاد از کسانی که می خواهند ارباب مردم باشند، تصریح کرد: همه امکانات باید در کشور به صورت عادلانه تقسیم شوند و  این که عده ای می خواهند از امکانات بیشتری برخوردار باشند و بر مردم حکمرانی کنند درست نیست بلکه این کشور، اقتصاد و ثروت متعلق به این مردم است و باید امکانات رفاهی و خدماتی در کشور عادلانه تقسیم شود.

رییس جمهور در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: برخی ها می گویند که «احمدی نژاد چرا جلوی فساد را گرفته است» در صورتی که من رییس جمهور شده ام که جلوی فساد، غارت و رانت خواری را بگیرم و در این زمینه همه تلاش خودم را انجام می دهم.

احمدی نژاد با اشاره به تهدیدات مخالفان و دشمنان، خاطرنشان کرد: عده ای برای من پیغام فرستاده اند که «اگر رویت را زیاد کنی پدرت را در می آوریم»؛ ما تا پای جان در خدمت عدالت، انقلاب، امامت و ولایت هستیم و هزاران احمدی نژاد فدای یک قطره عدالت و یک موی سر مردم ایران.

وی اضافه کرد: برخی افراد به من می گویند که «با اقداماتت برخورد می کنیم» در حالی که آنها عددی نیستند که بخواهند در برابر ملت ایران قرار بگیرند و ملت ایران هیچگاه در برابر ابرقدرت ها زانو نخواهد بلکه بر دهان استکبار جهانی می زنند و به راه خود ادامه می دهند.

احمدی نژاد پس از سخنرانی در جمع مردم هفتکل برای افتتاح سد و نیروگاه گتوند عازم این شهر شد و در عصر روز دوشنبه با رمز یا مهدی فاز اول سد و نیروگاه آبی گتوند که یکی از پرحاشیه ترین پروژه های عمرانی و آبی کشور به شمار می آمد بالاخره به دست رییس جمهور افتتاح شد.

افتتاح سد و نیروگاه آبی گتوند با حضور رییس جمهور

پس از افتتاح سد و نیروگاه آبی گتوند احمدی نژاد در جمع خبرنگاران با اشاره به افتتاح پروژه های مهم عمرانی و صنعتی در خوزستان، اظهار داشت: سد گتوند بزرگ ترین سد خاکی کشور است که به لحاظ فنی، زمین شناسی و مطالعات ساختار زمین از پیچیدگی خاصی برخوردار بوده و افتخاری برای ما است که دانشمندان ایرانی توانستند طراحی این سد بزرگ انجام دهند.

احمدی نژاد با بیان این که افتتاح این سد سبب تکیمل برنامه های اصلی رودخانه کارون می شود، ابراز داشت: با افتتاح این سد سالانه 5/4 میلیون مترمکعب به حجم ذخیره آب اضافه می شود و با اجرا و احداث این سد تولید برق و مصرف آب در تمام فصول سال هماهنگ می شود.

وی با بیان این که دریاچه سد گتوند دارای 90 کیلومتر طول است، بیان داشت: شرایط منطقه ای که در گتوند وجود دارد می توان با طرح های خوب و ارزشمند ظرفیت گردشگری این منطقه را رونق بخشید.

احمدی نژاد در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: در کنار سد گتوند، پروژه نیروگاه 2 هزار مگاواتی گتوند قرار دارد که فاز اول آن با ظرفیت هزار مگاوات و دارای 4 توربین 250 مگاواتی است.

رییس جمهور با تأکید بر این که ایران کشوری در حال پیشرفت است و دانشمندان بومی حرف های زیادی در جهان برای گفتن دارند، اظهار داشت: کشور ایران نیاز دائمی به تولید برق دارد و متخصصان داخلی در طراحی توربین تولید برق 250 مگاواتی توانایی خود را نشان داده اند.

عده ای می خواهند با به حاشیه کشاندن دولت از اهداف انقلاب به نان و نوایی برسند

احمدی نژاد پس از افتتاح سد و نیروگاه آبی گتوند این شهر را به مقصد اهواز جهت دیدار با سران عشایر و طوایف عرب خوزستان ترک کرد و در حالی در این دیدار شرکت کرد که جلسه هیات دولت به ریاست رحیمی، معاون اول رییس جمهور در محل استانداری خوزستان برگزار شده بود.

احمدی نژاد در جمع سران عشایر و طوایف خوزستان با بیان این که عشایر عرب از بهترین مؤمنان و مدافعان ولایت هستند، اظهار داشت: عشایر از مرزبانان همیشگی میهن اسلامی هستند که تا آخرین نفس از این مرز و بوم دفاع می کنند.

احمدی نژاد عزم و اراده اقوام ایرانی در مسیر پیشرفت و آبادانی را مثال زدنی دانست و افزود: باید با وحدت و همبستگی مشکلات موجود در کشور را حل کرد.

احمدی نژاد مهم ترین هدف برخی را در کشور حاشیه سازی عنوان کرد و افزود: عده ای با ناکار آمد نشان دادن دولت تلاش در بالا کشیدن خود دارند.

رییس جمهور با بیان این که عده ای می خواهند تا با به حاشیه کشاندن دولت از اهداف انقلاب به نان و نوایی برسند، اظهار داشت: مهم مأموریت جمهوری اسلامی  استقرار عدالت است و این هدف بزرگ خود به خود محقق نخواهد شد.

جلسه هیأت دولت آخرین حضور احمدی نژاد در خوزستان

وی تبعیض و ظلم را از نشانه های نظام بین الملل دانست و افزود: مأموریت اسلام استقرار عدالت است و این مهم با تلاش های فراوان صورت خواهد گرفت.

احمدی نژاد پس از دیدار با سران عشایر عرب خوزستان در آخرین برنامه خود در خوزستان که همان جلسه هیأت دولت است، شرکت کرد و پس از آن اهواز را به مقصد تهران ترک کرد./9461/ز502/س

ارسال نظرات